Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

[Vertailu] WordPress- ja HubSpot verkkosivustot

Verkkosivustojen ja -palveluiden rooli on muuttumassa entistä enemmän staattisista, tuotesivustoista kohti asiakaslähtöisiä verkkosivustoja. Hyvä verkkosivusto tarjoaa sen käyttäjälle vastauksia ja tietoa häntä askarruttaviin kysymyksiin, ja auttaa käyttäjää ratkaisemaan ongelmia.

Verkkosivustojen julkaisujärjestelmät eli CMS:t (Content Management System) yleistyivät noin 15 vuotta sitten, kun sivustojen päivitettävyyden osalta törmättiin aina samaan ongelmaan – yhden tekstipätkän tai kuvan päivittämiseksi piti sivuston html-koodiin tehdä muutoksia.

 

Julkaisujärjestelmä yleisesti

WordPress

WordPress on avoimeen lähdekoodiin pohjautuva sisällönhallintajärjestelmä, joka näki päivänvalon armon vuonna 2003. WordPress kehitettiin alunperin blogialustaksi, mutta on vuosien varrella vakiinnuttanut paikkansa maailman suosituimpana verkkosivustojen julkaisujärjestelmänä.

Avoin lähdekoodi on mahdollistanut WordPressin maailmanvalloituksen ja WordPressin kehittäjäyhteisö onkin kasvanut jo usean miljoonan käyttäjän kokoiseksi.

WordPress koostuu käytännössä seuraavista “osista”:

Core eli ydin

Core eli ydin koostuu WordPress asennuksen kannalta tärkeistä tiedostoista ja osioista, Core on ikään kuin WordPressin kivijalka.

Teemat

WordPressissä teemoilla on keskeinen rooli – ne määrittävät sen miltä sivusto näyttää. Eli käytännössä verkkosivuston ulkoasusta luodaan teema, jossa määritellään sivuston eri sivupohjien tyylit.

WordPressiin on saatavissa laaja kirjo ilmaisia tai maksullisia teemoja, tai teeman voi suunnitella ja luoda itse.

Lisäosat eli pluginit

Lisäosien avulla sinun on mahdollista lisätä WordPress-sivustollesi erilaisia toiminnallisuuksia. Jos esimerkiksi haluat lisätä sivustollesi kuvakarusellin, löydät WordPressin lisäosakirjastosta ilmaisen tai edullisen lisäosan tähän, eikä toiminnallisuutta tarvitse rakentaa alusta saakka.

 

HubSpot CMS

HubSpot on alusta, joka yhdistää markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun työkalun yhteen. Osana HubSpotin ekosysteemiä on myös CMS-työkalu, joka tunnettiin aiemmin nimellä HubSpot COS (Content Optimization System).

HubSpot on lisenssipohjainen järjestelmä ja tällä hetkellä HubSpotin CMS-työkalun voi hankkia myös erikseen (standalone) ilman muita markkinointi- ja myyntityökaluja.

 

Käyttöliittymä ja työkalun käytettävyys

Molempien järjestelmien osalta voidaan todeta, että ne ovat sivuston ylläpitäjän näkökulmasta hyvin käyttäjäystävällisiä.

HubSpotin yhtenä vahvuutena on ns. on-page-editointi eli sivun sisältöjä voidaan päivittää helposti niin, että näet sivun koko ajan.

WordPressissä sivujen sisältöjen editointi ja sivujen luonti tapahtuu yleisimmin erillisessä editointinäkymässä, josta käsin voit sitten erikseen esikatsella sivua.

Eri sisältötyyppien jaottelu ja käyttäminen on asia, jossa WordPress ja HubSpot eroavat jonkin verran toisistaan. WordPressissä on defaultina sisältötyyppeinä sivut ja artikkelit, joille on myös hallinnassa omat osionsa. Näiden lisäksi WordPressiin on mahdollista lisätä omien tarpeiden mukaan eri sisältötyyppejä, kuten esimerkiksi toimipisteet, henkilöt, tuotteet tms. Nämä eri sisältötyypit ovat hallinnassa jaoteltavissa eri osioihin, eli kaikki sisältö ei ole yhdessä paikassa.

HubSpotissa eri sisältötyyppejä on vähemmän. Useimmiten sisällöt ovat joko sivuja (website pages tai landing pages) tai blogialustan päälle tehtyjä sisältöjä (blogs). Toki sekä sivuja että blogeja voi käyttää monipuolisesti eri tarkoituksiin. Jos sisältöä ja alasivuja on paljon, nousee molemmissa järjestelmissä sivujen nimeäminen tärkeään rooliin sisällön hallinnan kannalta.

 

Toiminnallisuudet

Molemmissa järjestelmissä on lukuisia toiminnallisuuksia, jotka löytyvät suoraan. WordPressin vahvuutena on jo aiemmin mainitut lisäosat eli pluginit, joiden avulla sivustolle pystyy helpommin rakentamaan monenlaisia toiminnallisuuksia.

Myös HubSpotista löytyy valikoima perustoiminnallisuuksia, kuten lomakkeet, call-to-actionit, listaus- ja filteröintitoiminnallisuudet, kuvaelementit, sosiaalisen median jakopainikkeet ja niin edelleen. Tässä tarkempi listaus HubSpot CMS perustoiminnallisuuksista.

 

Kustannukset

Verkkosivuston kustannukset koostuvat yleisimmin seuraavista osa-alueista:

  • verkkosivuston suunnittelu (visuaalinen suunnittelu, sisältöjen suunnittelu)
  • tekninen toteutus
  • optimointi ja testaus
  • palvelintila ja domainit
  • lisenssit ja lisäosat
  • ylläpito ja jatkokehitys

Keskitymme tässä yhteydessä vertailemaan työkaluihin ja lisensseihin liittyviä kustannuksia, ei niinkään suunnitteluun ja toteutukseen liittyvää henkilötyötä.

Lisenssikustannusten osalta homma on selkeä – HubSpot CMS on lisenssipohjainen ja maksaa 280-300 €/kk riippuen siitä, otatko lisenssi osaksi jo HubSpot Marketing -lisenssiä vai erikseen (standalone). Sopimuskausi on aina 12 kk. Maksettaessa luottokortilla onnistuu kuukausittainen laskutus tai laskulla vuosilasku.

WordPress on avoimen lähdekoodin ohjelmisto eli se on ilmainen. Mutta on toki hyvä huomioida, että myös WordPressin käytöstä syntyy muita kustannuksia. Alla on listattu näistä muutamia tyypillisimpiä:

Palvelintila

WordPressissä ei ole sisäänrakennettua hostingia, joten sinun pitää hankkia sivustolle erillinen palvelintila. Tämä vaihtelee yleensä muutamasta kympistä muutamaan sataseen kuukaudessa riippuen sivuston koosta ja sivuston kävijämäärästä.

Lisäosat

Vaikka WordPressistä löytyy myös paljon hyviä ilmaisia lisäosia, tarvitaan usein myös maksullisia sellaisia. Hyvänä esimerkkinä on mm. lomaketyökalu Gravity Forms tai sivuston kieliversioiden ja käännösten hallintaan tarkoitettu WPML.

 

Sivujen muokkaaminen

Sivuston muokattavuus on yksi tärkeä asia sivuston ylläpidon ja tuloksellisuuden näkökulmasta.

Vaikka sekä WordPress ja HubSpot ovat lähtökohtaisesti käyttäjäystävällisiä sisällönhallintajärjestelmiä, on hyvä muistaa, että sivuston suunnitteluvaiheessa visuaalisuuden ja käyttöliittymän suunnittelun ohella ihan yhtä tärkeää on suunnitella sivuston hallintaan ja sen rakennetta.

 

Sivuston sisältöjen muokkaaminen WordPressissä

WordPressissä hyvin tyypillinen tapa on se, että sivupohjat ovat modulaarisia eli sivun eri elementtejä voidaan editoida ja niiden järjestystä vaihtaa helposti WordPress-hallinnasta. Modulaaristen sivupohjien luonnissa käytetään tyypillisesti Advanced Custom Fields (ACF) nimistä lisäosaa.

Alla esimerkki Advanced Custom Fieldsin avulla toteutetun sivuston hallinnasta. Ideana on siis se, että jo sivuston suunnittelussa on huomioitu eri elementtien ja sisältöosioiden käyttö erilaisissa sivupohjissa.

 

Sivuston sisältöjen muokkaaminen HubSpotissa

HubSpotissa sivujen muokkaaminen tapahtuu tyypillisimmin kahdella tavalla:

  • editoimalla sisältöä (esim. tekstit, kuvat, videot, cta-painikkeet) suoraan esikatselu-tyyppisessä näkymässä
  • muokkaamalla sivupohjaa Design Managerissa.

Design Manager on muokkausnäkymä, jossa sivupohjia pystyy muokkaamaan (esimerkiksi eri moduulien järjestyksen vaihtaminen, uusien moduulien lisääminen sivupohjaan ja tyylien määrittäminen). Sivupohjia voi muokata drag and drop-editorilla eli sisältöosioiden liikuttelu ja muokkaus on suhteellisen helppoa.

Mutta on syytä huomioida, että välillä sivupohjien muokkaaminen vaatii myös hieman teknisempää muokkaamista, kuten sivuston css-tyylien päivittämistä tai tietyn moduulin koodin muokkaamista.

 

Sivuston personoitavuus

Ihmiset odottavat yrityksiltä entistä yksilöllisempää asiakaskokemusta. Verkkosivustojen rooli on muuttumassa entistä enemmän staattisesta ja tuotevetoisesta ajattelusta yksilölliseen käyttökokemukseen.

Verkkosivuston sisältöjen personoinnissa HubSpot on selvästi WordPressiä edellä. HubSpotin filosofiana on se, että verkkosivustojen sisällönhallinnan tulisi olla suorassa linkissä yrityksen CRM:ään, jotta voimme luoda aidosti yksilöllisiä ja asiakaslähtöisiä käyttökokemuksia. HubSpot CMS:n avulla voit siis helposti mukauttaa sivuston sisältöä kävijöiden käyttäytymisen mukaan.

WordPress ei tarjoa vastaavia toiminnallisuuksia, eikä myöskään lisäosien puolella ole vastaavanlaisia työkaluja tarjolla. Siksi yksi yleinen tapa onkin se, että WordPress-sivustolle tuodaan älykkäitä sisältöelementtejä esimerkiksi HubSpotista upotuskoodien tai API-rajapinnan kautta.

 

Tietoturva

Tietoturva on yksi paljon esillä olevista puheenaiheista. Verkkosivustojen osalta suurimpina tietoturvariskeinä voidaan nähdä verkkohyökkäykset tai henkilötietojen vuotaminen. Koska monilla verkkosivustoilla henkilötietoja kerätään hyvin suppeasti, on sivuston kaatuminen tai toimimattomuus monesti todennäköisempi riski yritykselle. Tämä vaikuttaa luonnollisesti yrityksen liiketoimintaan, myyntiin ja voi olla myös potentiaalinen mainehaitta.

WordPressissä tietoturva perustuu ensisijaisesti WordPress-yhteisön aktiivisuuteen. Eli jos tietoturva-aukkoja havaitaan, laaja kehittäjäyhteisö takaa sen, että todennäköisimmin tietoturvapuutteet on paikattu pikaisesti. Siksi WordPressin käyttäjien onkin syytä pitää huolta siitä, että WordPress-järjestelmä ja käytettävien lisäosat ovat ajan tasalla.

Hyviä lisäosia WordPressin tietoturvaan liittyen ovat muun muassa Updraft (varmuuskopiot), Wordfence (palomuuri) tai Sucuri (kokonaisvaltainen hyökkäysten esto ja monitorointi).

Yleinen väärinkäsitys on se, että huono tietoturva olisi WordPressin ongelmana. Toki WordPressin ollessa maailman suosituin julkaisujärjestelmä, kohdistuu WP-sivustoihin myös paljon myös hyökkäyksiä ja hakkerointia. Mutta suhteellisen helpoilla toimenpiteillä ja sivuston versiopäivityksillä pystytään usein pitämään suuremmat ongelmat kurissa.

Tietoturva on myös HubSpotille hyvin tärkeä asia ja siihen panostetaan. HubSpot CMS:n päällä olevat sivustot hostataan HubSpotin omassa sisällönjakeluverkossa (CDN = Content Delivery Network). Eli käytännössä HubSpotilla on eri palvelinkeskuksia ympäri maailman, jotta palvelimille syntyvää kuormaa voidaan tasata ja mahdollisten vikatilanteiden kohdalla, pystytään sivustojen toimivuus varmistamaan.

 

Palvelinratkaisut

Sivuston palvelintilan suhteen WordPress ja HubSpot eroavat toisistaan. WordPressiin ei sisälly palvelintilaa, joten sinun pitää hankkia erillinen palvelintila sivustoasi varten. WordPress suosittelee palvelimen osalta seuraavia speksejä:

  • Tuki PHP-versiolle 7.3 tai uudempi
  • Tuki MySQL:n versiolle 5.6 tai uudempi (vaihtoehtoisesti MariaDB versio 10.1 tai uudempi)
  • Tuki SSL-salaukselle (https-protokolla)

Suosittuja WordPress-sivustojen palvelinratkaisuja ovat muun muassa WP Engine (tanskalainen) ja WP-Palvelu (suomalainen)

HubSpotissa palvelinasioista ei tarvitse sen enempää murehtia, sillä kaikki HubSpot-järjestelmään liittyvät työkalut (mukaan lukien HubSpot CMS) hostataan HubSpotin palvelimilla. HubSpotin palvelininfrastruktuuri rakentuu pääosin Amazonin (AWS) ja Googlen (GCP) palvelinratkaisuihin. Palvelintila sisältyy HubSpotin lisenssiin, eli siitä ei tarvitse maksaa erillistä kuukausimaksua.

 

Kumpi on parempi: WordPress vai HubSpot CMS?

Tähän kysymykseen ei ole yhtä ja oikeaa vastausta. Sivuston sisällönhallintajärjestelmää valittaessa on syytä huomioida erityisesti:

  • mitkä ovat verkkosivuston ensisijaiset tavoitteet?
  • kuinka laajasta sivustosta on kysymys?
  • mitä erityispiirteitä tai toiminnallisuuksia sivustolle halutaan?

WordPress taipuu monipuolisuutensa ja  muokattavuutensa takia hyvin monenlaisiin tarpeisiin. Yhtenä selkeänä vahvuutena on myös laaja valikoima lisäsosia, joiden avulla uusien toiminnallisuuksien lisääminen sivustolle on helppoa.

 

WordPressiä voi siis suositella kaikenkokoisiin verkkosivustoprojekteihin.

HubSpotin selkeänä vahvuutena on sisällön personointi ja sivuston kytkeminen osaksi koko asiakaskokemusta ja muuta markkinointia. Etenkin jos yrityksellä on käytössä tai suunnitteilla ottaa käyttöön muita HubSpot-ekosysteemin työkaluja (kuten Marketing Hub), saadaan verkkosivustosta ihan eri tavalla tehoja irti markkinoinnin ja myynnin näkökulmasta.

HubSpot soveltuu siis parhaiten sisältövetoisiille sivustoille, joissa myynnillisyys ja asiakaskokemus ovat keskiössä.

 

Onko sinulla verkkosivustoon liittyviä kysymyksiä? Haluatko kuulla lisää HubSpotista ja WordPressistä verkkosivustoalustana?

Laita minulle sähköpostia tai viestiä LinkedInissä.