Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Verkkosivuston sisällöntuotanto, Ei lorem ipsumille!

”Mites muuten sivuston sisällöt? Esimerkiksi tekstit, kuvat jne. Kukas tuottaa nämä ja millä aikataululla?”Lähdettäiskö liikkeelle vaikka lorem ipsumilla? tai voidaanko vaikka kopioida tekstit vanhalta sivustolta näin alkuun?”.

Yllä oleva tilanne voi olla turhankin tuttu verkkosivuston uudistusprojektista. Sivuston ulkoasu, tekninen alusta ja toiminnallisuudet vievät helposti suurimman osan huomiosta.  Samalla sisältöjen suunnittelu  ja niiden tuottaminen jäävät usein toissijaisiksi.

Sanonta ”muoto seuraa tarkoitusta” pätee myös tässä tapauksessa. Ensiksi tulisi määritellä verkkosivuston tavoitteet ja mitä sivustolla halutaan kommunikoida. Sitten luodaan muoto eli esimerkiksi tekstit ja leiskat.

Verkkosivuston uudistus tai kehitys nähdään liian usein teknisenä projektina. Sisältöistä puhuttaessa tyydytään listaamaan minkälaisia sivu- tai sisältötyyppejä sivustolla tulisi ehkä olla ja mitä teknisiä hienouksia saitille olisi kiva saada.

Miksi verkkosivuston sisällöt ovat tärkeitä?

Ilman sisältöä verkkosivusto on pelkät raamit: Oikeanlaisella sisällöllä palvelet ja autat verkkosivustolla vierailevaa kävijää löytämään vastauksen hänen etsimään asiaan tai ratkaisun hänen ongelmaansa.

Luonnollinen hakukonelöydettävyys: Sisällöltään relevantti ja jatkuvasti päivittyvä verkkosivusto löytyy usein  korkeammalta hakutuloksista kuin staattinen, harvoin päivitettävä sivusto.

Jaettavuus: Kiinnostavaa ja hyödyllistä tietoa ja sisältöä jaetaan aktiivisemmin sosiaaliseen mediaan.

Sisällöt tulisi ottaa huomioon heti verkkosivuston uudistusprosessin alkuvaiheessa. Copy-paste vanhan verkkosivuston sisällöstä ei ole paras ratkaisu Verkkosivustoille kertyy usein vuosien varrella turhaakin sisältöä, joka ei ole ajantasalla. Useimmiten on paras lähteä liikkeelle puhtaalta pöydältä.

Verkkosivuston analytiikka on myös oiva apu verkkosivuston sisältöjen suunnitteluun. Analytiikan avulla voidaan selvittää muun muassa tämänhetkisen sivuston suosituimmat ja jaetuimmat sisällöt.

Verkkosivustoa suunniteltaessa ja toteutettaessa käytetään usein myös niinsanottua väliaikaissisältöä (eng. placeholder). Tästä hyvä esimerkki on latinankielinen Lorem ipsum dolor sit amen -alkuinen tekstirimpsu.

Miksi verkkosivustoa ei tulisi suunnitella väliaikaissisällöillä?

Väliaikaissisällön käyttö on yksi suurimpia virheitä, mitä verkkosivuston suunnittelussa voidaan tehdä. Miksi? Tässä muutamia syitä:

Varmistetaan, että sivusto on mahdollisimman asiakaslähtöinen

Käyttökokemus

Kun sisällöt ja niiden suunnittelu otetaan mukaan heti alkuvaiheessa, säilyy verkkosivuston käyttökokemus loogisena.

Konversiot

Sisällöllä on tärkeä rooli sivuston tuloksellisuudessa. Kun suunnitellaan sivustoa heti alusta lähtien oikeilla sisällöillä, saadaan kokonaisvaltaisempi käsitys siitä, miten kävijää ”kuljetetaan” sisällön avulla kohti haluttua tavoitetta.

Järkevä informaatioarkkitehtuuri

Väliaikaissisällön käyttö johtaa usein myös ongelmiin sivuston informaatioarkkitehtuurissa: sivuston rakenteesta ja sivukartasta tulee helposti epälooginen.

Säästetään aikaa ja rahaa

Helpotetaan sivuston teknistä toteutusta

Pieniltä tuntuvat muutokset voivat vaatia teknisestä näkökulmasta paljon työtä. Joten mitä paremmin sivuston sisällöt on suunniteltu jo ennen teknisen toteutuksen aloittamista, sitä sutjakkaammin päästään yleensä maaliin.

Pysytään paremmin aikataulussa

Sisällöntuotanto vaatii aikaa ja resursseja. Mitä myöhemmässä vaiheessa tähän tartutaan, sitä todennäköisimmin se vaikuttaa sekä aikatauluihin että sisällön laatuun. Kun sisällöt on suunniteltu ja tuotettu ajoissa sekä syötetty sivustolle jo testausvaihessa, on elämä huomattavasti helpompaa. Hyvin ja ajoissa suunniteltu sisältö säästää myös aikaa, kun korjaus- ja muutoskierroksia tarvitaan vähemmän.

Helpotetaan sivuston jatkokehitystä

Verkkosivusto ei ole projekti vaan jatkuva prosessi. Kun sisällöt ja niiden kehittäminen on otettu huomioon myös sivuston teknisessä toteutuksessa, helpottaa se sivuston jatkokehitystä. Vähemmän purkkavirityksiä, enemmän jatkohyödynnettävää koodia.

Verkkosivuston sisältöjen suunnittelu ja tuottaminen ei siis ole kertaluonteista vaan vaatii jatkuvaa mittaamista ja kehittämistä.

Ota sisältövetoinen markkinointi haltuun – lataa maksuton inbound-markkinoinnin opas!

inbound-markkinoinnin tietoisku

Leave a Reply