Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Uutiskirje ja uutiskirjeen luominen – 6 käytännön vinkkiä

Uutiskirjeet ja sähköpostimarkkinointi ovat kustannustehokas tapa viestiä sekä prospekteille ja olemassaoleville asiakkaille. Monissa yrityksissä sähköpostimarkkinointi on suurimmalta osin uutiskirjeiden lähettämistä liideille tai asiakkaille.

Uutiskirjeet ja niiden hyödyntäminen markkinoinnissa jakaa mielipiteitä. Perinteisesti uutiskirjeitä on käytetty erityisesti nykyisille asiakkaille viestimiseen. Erilaiset viikko- tai kuukausiviestit on puettu uutiskirjeen muotoon, jota on sitten lähetetty yrityksen asiakkaille ja sidosryhmille.

Joidenkin mielestä uutiskirjeet ovat tulleet tiensä päähän.  Monille yrityksille sähköpostimarkkinointi ja uutiskirjeet ovat edelleen merkittävä markkinointi- ja myyntikanava. Ehkä voisi ennemminkin todeta, että sähköpostimarkkinointi ja uutiskirjeet muuttavat muotoaan.

Se, että kerran kuussa lähetetään olemassaoleville asiakkaille tiivistetty tuotekatalogi kuukausikirjeen muodossa, ei välttämättä enää toimi. Ihmiset ottavat vastaan paljon sähköpostiviestejä ja siitä, massasta erottautuminen on tärkeä osa sähköpostimarkkinointia.

Mutta miten asioita on hyvä pitää mielessä uutiskirjeiden sisältöjä suunniteltaessa ja kehitettäessä? Keräsimme tähän kuusi käytännönläheistä vinkkiä uutiskirjeiden luomiseen ja lähettämiseen.

 

Vinkkejä uutiskirjeen luomiseen

Kokeile viestien personointia

Lukuisten tutkimusten mukaan, personoidut sähköpostiviestit ovat parantavat sähköpostiviestien tehokkuutta. Yksi hyvin yleinen tapa on personoida viesti vastaanottajan etunimen mukaan. Teknisesti tällainen personointi on mahdollista suurimassa osassa sähköpostityökaluja.

Kohdenna sisältöä kontaktitiedon tai aiemman käyttäytymisen mukaan

Meillä on monesti enemmän tietoa asiakkaasta kuin pelkkä etunimi ja sähköpostiosoite. Mitkä ovat asiakkaan kiinnostuksen kohteet, millä paikkakunnalla hän asuu, mitä hän on viimeksi ostanut meiltä? Tässä muutamia esimerkkejä tiedoista, joiden pohjalta uutiskirjeiden sisältöä voi kohdentaa.

Kohdentaminen ja monien eri viestien varioiminen voi kuulostaa työläältä. Suurin osa moderneista sähköpostityökaluista tarjoaa kuitenkin helpon tavan sisältöjen kohdentamiseen. Sinun siis tarvitsee luoda yksi viesti ja määritellä siihen ehdot, joilla tietyt sisällöt näytetään vastaanottajille.

Pidä uutiskirjeesi koko pienenä (etenkin kuvat)

Suuret tiedostokoot voivat lisätä todennäköisyyttä sille, että markkinointisähköpostisi päätyy vastaanottajan roskapostikansioon. Lisäksi esimerkiksi Gmailissa yli 102 kilotavun viestit katkaistaan ja niihin lisätään ”Lataa koko viesti” -linkki. Tämä tekee osaltaan viestin luettavuudesta hankalampaa.

Muista siis tarkistaa erityisesti kuvat, joita käytät sähköpostiviesteissä. Pienennä ja pakkaa kuvia esimerkiksi Image Optim -työkalulla.

Testaa uutiskirjeesi otsikoita

Yleisesti liian harvoin testattu juttu. Etenkin näin mobiiliaikana, viestin aihekenttä ja pre header ovat ne asiat , jotja vastaanottaja viestistä näkee avaamatta sitä. Siksi onkin tärkeää saada houkuteltua vastaanottaja myös avaamaan viesti. Tutkimusten mukaan esimerkiksi vastaanottajan nimellä personoidut aihekentät kasvattavat sähköpostiviestin avauksia 26 prosentilla. (Lähde: Campaign Monitor).

Lähesty uutta uutiskirjeen tilaajaa heti

Jos asiakkaasi tilaa uutiskirjeesi tänään, älä anna hänen odottaa seuraavaan uutiskirjelähetykseen saakka. Pahimmassa tapauksessa uutiskirjeen tilaaja liittyy tänään postituslistalle ja seuraava uutiskirje lähetetään kolmen viikon päästä.

Suosittelen lähettämään uudelle uutiskirjeen tilaajalle automaattisen kiitosviestin tilauksesta ja lisäksi muutamia poimittuja sisältöjä, jotka voisivat vastaanottajaa kiinnostaa.

Yksi hyvä tapa varmistaa uutiskirjetilauksen oikeellisuus on käytää ns. double opt-in -mallia, jossa uutiskirjeen tilaajalle lähetetään automaattinen pyyntö vahvistaa uutiskirjeen tilaus.

Mittaa tuloksia

Uutiskirjeiden, kuten kaiken markkinoinnin, osalta kannattaa mitata tuloksia. Näin pystytään helpommin kehittämään sähköpostimarkkinointia tiedon pohjalta. Löydät aiemmasta blogikirjoituksestamme käytännönläheisiä mittareita sähköpostimarkkinointiin.

 
Haluatko lisää vinkkejä sähköpostimarkkinointiin? Ilmoittaudu maksuttomaan Älykäs sähköpostimarkkinointi -webinaariimme 19.4.2017.

ilmoittaudu webinaariin: älykäs sähköpostimarkkinointi

Leave a Reply