Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Tunnetko asiakkaasi nimeltä?

Markkinoinnin saralla vauhkotaan tällä hetkellä muun muassa asiakaskokemuksesta, digitalisaatiosta, tekoälystä ja reaaliaikaisesta markkinoinnista. Nämä tulevat osaltaan mullistamaan tapaamme tehdä myyntiä ja markkinointia tulevaisuudessa.

Yksi asia, joka jää helposti hypen ja buzzwordien jalkoihin, on asiakas – siis ihminen. Meille markkinoijille voi olla luontaista hakea ratkaisuja yksittäisten ilmiöiden tai työkalujen kautta, vaikka monesti kysymys on hyvinkin yksinkertaisesta asiasta:

Mitä paremmin tunnet asiakkaasi, sitä merkityksellisempiä kohtaamisia voit saada aikaiseksi riippumatta kanavasta.

Ikä on vain numero

Perinteinen tapa jakaa kuluttajat kohderyhmiin esimerkiksi iän tai sukupuolen perusteella ei enää toimi. Hyvänä ja humoristisena esimerkkinä on monissa markkinointiseminaarien presentaatioissa esitetty Prinssi Charles vs. Ozzy Osbourne -esimerkki. Molemmat herrat ovat hyvin toimeentulevia 68-vuotiaita miehiä, jotka ovat Ison-Britannian kansalaisia.

Eli perinteisen kohderyhmäajattelun näkökulmasta he ovat samanlaisia, vaikka todellisuudessa he ovat hyvinkin erilaisia, toimivat eri tavalla ja ovat kiinnostuneita eri asioista.

Markkinoinnissa meidän pitäisi tietää asiakkaistamme vielä enemmän ja ymmärtää heidän motiivejaan ja käyttäytymistään.

Tiedän mitä teit viime kesänä

Yksinkertainen kysymys: Tunnetko asiakkaasi nimeltä?

Voittaja on se, joka tuntee asiakkaansa. Kun astut lempikahvilaasi, myyjä kysyy, otatko sen tavallisen, tai jopa suosittelee uutuuskahvia, koska hän tietää, että pidät tummapaahtoisista kahveista. Verkkokaupasta sinulle suositellaan pari kuukautta kameran ostamisen jälkeen objektiivia, jolla saat kameraan tutustumisen jälkeen entistä parempia kuvia.

Jos käsittelet asiakkaitasi yhtenä harmaana massana, loistaa henkilökohtaisuus poissaolollaan. Tällöin markkinointisi sekoittuu kaiken muun hälyn joukkoon. Erottautuminen on vaikeaa.

Esimerkiksi Google, Amazon ja Netflix tuntevat sadat miljoonat asiakkaansa nimeltä. Ne tietävät, miten asiakkaat käyttäytyvät ja mitä sisältöjä he kuluttavat, ja pystyvät tämän tiedon pohjalta luomaan yksilöllisempää markkinointia ja palvelua verkossa.

Opitaan lisää asiakkaista

Asetetaanko yksi yhteinen tavoite markkinointivuodelle 2017? Yritetään oppia enemmän asiakkaistamme ja asiakkailtamme. Ja rakennetaan markkinointiviestintää yhä yksilöllisemmäksi. Yhtenä hyvänä työkaluna ovat ostajapersoonat.

Pelkkä asiakkaan nimen tietäminen ei riitä, mutta se on askel oikeaan suuntaan. Työkalut ovat olemassa, nyt tarvitaan vain tahtoa ja tekoja.

Nyt soitossa: Nikke Ankara – En Tiiä Sun Nimee

Miten tehdään yksilöllisempää markkinointia? Lataa maksuton inbound-markkinoinnin oppaamme.

inbound-markkinoinnin tietoisku

Leave a Reply