Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Tulokset näkyviksi – 6 esimerkkityökalua dashboardien rakentamiseen

Tee tulos näkyväksi. Tämä on sanonta, joka tukee ajatusta siitä, että mitä paremmin pystyt pukemaan saamasi tulokset ja mittarit visuaaliseen muotoon, sitä todennäköisimmin pystyt seuraamaan tulosten kehittymistä ja ohjaamaan tekemistä oikeaan suuntaan

Kun aiemmin tyydyttiin pelkästään pyörittämään liiketoiminnan raportointia exceleissä ja sisäisiä palavereja varten väännetyissä Powerpoint-presentaatioissa, erilaisten visuaalisten mittaristojen ja dashboardien suosio on kasvanut viimeisten vuosien aikana.

Dashboardin ideana on luoda yksi tai muutama visuaalinen näkymä yrityksen toiminnan kannalta tärkeistä mittareista. Tarkoituksena on siis tuoda tulokset mahdollisimman reaaliajassa kaikkien nähtäville. Tämä helpottaa toiminnan kehittämistä, sitouttaa henkilöstöä yhteisiin tavoitteisiin ja mahdollistaa myös nopeamman reagoinnin. Dashboard on ikäänkuin auton kojelauta, jonka avulla seurataan esimerkiksi markkinointitoimenpiteiden ja myynnin tehokkuutta ja aikaansaamaa vaikutusta.

 

6 esimerkkityökalua dashboardien rakentamiseen

Google Analytics

Suuri osa yrityksistä käyttää Google Analyticsia verkkosivuston analytiikka työkaluna. Google Analyticsista löytyy sisäänrakennettuna mahdollisuus rakentaa dashboard-tyyppisiä näkymiä. Tämä toiminnallisuus löytyy Hallintapaneelit-osion alta. Google Analyticsissa voit siis luoda itse eri mittareista koostuvan hallintapaneelin.

Huomioitavaa:

  • et tarvitse erillistä työkalua dashboardien tekoon
  • käytössä lähes kaikki Google Analyticsin toiminnot ja raportit
  • visuaalisuus ja sen muokattavuus eivät kovin hyvällä tasolla
  • Voit hyödyntää vain Google Analyticsin dataa dashboardissa

 

Google Data Studio

Google Data Studio mahdollistaa entistä monipuolisempien ja paremmin visualisoitujen dashboardien luonnin kuin Google Analytics. Google Data Studio on siis osa Googlen tuoteperhettä ja voit yhdistää Data Studiossa dataa esimerkiksi Google Analytics-, Google Adwords- ja YouTube-tileiltäsi.

Huomioita:

  • Helppokäyttöinen, etenkin jos Google Analytics on tuttu
  • Ilmainen työkalu
  • Ulkoisten datapisteiden liittäminen hankalaa
  • Dashboardien visuaalisuus ei kovin monipuolisesti muokattavissa

 

Databox

Databox on noussut etenkin markkinoijien keskuudessa suureen suosioon. Databoxin avulla voit rakentaa haluamasi visuaalisen dashboardin hyödyntäen eri järjestelmiä ja datapisteitä (esim. Google Analytics, CRM-järjestelmäsi, sähköpostityökalusi jne). Databoxista löytyy valmiit integraatiot yleisimpiin markkinoinnin ja myynnin työkaluihin. Ja mikä parasta, Databoxilla luodut dashboardit ovat myös helposti käytettävissä mobiililaitteilla.

Huomioita:

  • Helppokäyttöinen: paljon valmiita dashboard-templateja eri käyttötarkoituksiin, data usemmasta pisteestä yhteen dashboardiin
  • Integroitavuus: valmiit integraatiot yleisimpiin järjestelmiin

 

Klipfolio

Klipfolio on Databoxin ohella yksi eniten tapetilla olevista dashboard-työkaluista. Klipfolio on hyvin monipuolinen ja helppokäyttöinen työkalu ja se on integroitavissa yli 100 eri järjestelmään.

Huomioitavaa:

  • yli 100 valmista integraatiota eri järjestelmiin/datapisteisiin
  • helposti muokattavat dashboardit + valmiita templateja

Geckoboard

Geckoboard menee hyvin samaan kastiin Databoxin ja Klipfolion kanssa. Markkinointi- ja web-analytiikka dashboardien lisäksi Geckoboard taipuu todella hyvin erilaisten liiketoimintadashboardien rakentamiseen ja niiden jakamiseen esimerkiksi toimiston infonäytöillä tai televisioruuduilla.

Huomioitavaa:

  • Monipuoliset integraatiot
  • Dashboardin eri osioista ja elementeistä ei pääse tutkimaan tarkemmin ko. dataa
  • Hinta on melko kallis, etenkin jos haluat rakentaa useampia eri dashboardeja

 

Tableau

Tableau on todella robusti datan visualisointityökalu, joka soveltuu etenkin tilanteisiin, joissa halutaan pureutua hieman syvemmälle. Tableau voidaankin laskea enemmänkin BI (Business Intelligence) -ratkaisuksi ja työkalu on suunniteltu erityisesti suurten yritysten ja yhteisöjen käyttöön.

Huomioitavaa:

  • Raporttien “syvyys” – pystyt rakentamaan todella tarkkoja ja yksityiskohtaisia raportteja ja dashboardeja
  • Monipuoliset visualisointimahdollisuudet
  • Voi olla osaan käyttötarkoituksista liiankin “järeä”