Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Tuloksellinen sähköpostimarkkinointi – viisi käytännön mittaria

Sähköpostimarkkinointi on edelleen yksi tehokkammista digitaalisen markkinoinnin muodoista. Tutkimusten mukaan jopa 60% kuluttajista pitää sähköpostia ensisijaisena kanavana yrityksen markkinointiviesteille (MarketingSherpa 2015). Mutta miten sähköpostimarkkinointia tulisi sitten mitata?

Suurin osa sähköpostityökaluista tarjoaa hyvin kattavan raportoinnin ja analytiikan sähköpostimarkkinoinnin tuloksista ja tehoista. Monille markkinointisähköposteja laatineille tuttuja mittareita ovat muun muassa viestin avausprosentti (open rate) ja klikkiprosentti (Click through rate = CTR). Nämä kaksi mittaria ovat varmasti ihan hyviä yleismittareita, mutta erityisesti sähköpostiviestien sisällön ja oman markkinointirekisterin kannalta, on olemassa myös muita hyödyllisiä mittareita.

Ensin tavoitteet, sitten mittarit

Sääntö nro 1: Määritä tavoitteet ja valitse mittarit näiden tavoitteiden pohjalta!

Tämä on asia, joka helposti unohtuu. Muista, että sähköpostimarkkinoinnilla pitää aina olla tavoite tai tavoitteita. Joillekin yrityksille se voi yksinkertaisesti olla tiedotuskanava olemassaoleville asiakkaille, kun taas toiselle tapa ohjata potentiaalisia asiakkaita ostoprosessissa eteenpäin. Älä siis valitse mittareita ennen kun olet päättänyt mitä haluat sähköpostimarkkinoinnilla  saada aikaiseksi.

5 käytännönläheistä mittaria sähköpostimarkkinointiin

1. Avanneiden klikkiprosentti (Click-to-open rate eli CTOR)

Laskee, kuinka moni sähköpostisi avannut klikkaa jotain sähköpostissa ollutta linkkiä. Tämä mittari yhdistää avaus- ja klikkiprosenttien mittaamisen. Pystyt mittamaan sähköpostiviestin tai -kampanjan kokonaistehokkuutta.

2. Konversioprosentti

Kuinka moni klikanneista tekee halutun toimen (esim. tekee verkko-ostoksen, lataa e-kirjan jne)

Tämä on erittäin tärkeä mittari. Konversioprosentti kertoo kuinka moni sähköpostiviestistä yrityksen verkkosivustolle tai -kauppaan klikannut päätyy tekemään halutun toimen. Ilmainen tuotenäyte, e-kirjan lataaminen, yhteydenottopyyntö? Laske näiden toimien konversioprosentti ja saat järkevämmän kuvan siitä, miten sähköpostimarkkinointisi konvertoi.

Huom!

  • Vaikka et myisi verkossa suoraan mitään, sinulla on varmasti jokin tavoite, jonka haluaisit verkkosivustosi kävijän täyttävän?
  • Jotta pystyt mittaamaan konversioprosenttia, varmista että sähköpostiviestiesi linkkeihin on lisätty analytiikkatägit (joko automaattisesti sähköpostilähetysjärjestelmästäsi tai manuaalisesti esimerkiksi Googlen url-työkalun avulla). Tällöin pystyt tarkastelemaan verkkosivustosi analytiikkaraportista sähköpostiviestien kautta sivustolle klikanneiden kävijöiden käyttäymistä ja toimia.

3. Bounce rate %

Kuinka monta lähetettyä viestiä ei pystytty toimittamaan vastaanottajalle.

Bounce rate % eli palautusprosentti kertoo sähköpostirekisterisi ajantasaisuudesta. Tutkimusten mukaan yritysten markkinointirekistereissä olevista sähköpostiosoitteista noin 20% muuttuu vuosittain epäkuranteiksi.

Bouncet voidaan jakaa kahteen tyyppiin: Hard bounce (kovat palautukset) ja soft bounce (pehmeät palautukset). Hard bounce tarkoittaa mm. tilannetta, jossa käyttäjän sähköpostiosoitetta ei ole olemassa. Näin käy esimerkiksi jos vastaanottaja vaihtaa työpaikkaa tai hän on antanut väärän sähköpostiosoitteen liittyessään sähköpostilistalle.

Soft bouncet ovat taasen tilanteita, joissa vastaanottajaa ei hetkellisesti tavoiteta. Tällainen tilanne voi tulla vastaan esimerkiksi silloin kun vastaanottajan meiliboksi on täynnä tai sähköpostipalvelin on hetkellisesti tavoittamattomissa.

Monet palveluntarjoajat käyttävät hard bounce % yhtenä indikaattorina spam-toiminnasta, joten suosittelemme, että  hard bouncet kannattaa poistaa markkinointirekisteristä.

4. Sähköpostimarkkinoinnin tuottoprosentti = (Tuotot – kustannukset) / 100

Tällä pystytään konkreettisesti laskemaan miten sähköpostimarkkinointi tuottaa yritykselle tulosta. Sähköpostimarkkinoinnin ROI:n laskennassa on tärkeää ottaa huomioon kaikki sähköpostimarkkinoinnin kulut (sähköpostityökalun kustannukset, kulunut työaika ja sen kustannus).

5. Markkinointiluvallisen kontaktin arvo (Subscriber value)

Markkinointirekisterisi on sinulle rahanarvoinen asia. On siis hyvä ymmärtää mikä on yhden markkinointiluvallisen kontaktin arvo euroissa. Tämän laskemiseen on olemassa monta erilaista tapaa, mutta tässä yksi laskukaava esimerkkinä:

Sähköpostimarkkinoinnin kautta tullut liikevaihto valitulla ajanjaksolla

MIINUS

sähköpostimarkkinoinnin kulut valitulla ajanjaksolla (sähköpostityökalun kulut, työaika, mahdolliset laitekulut)

JAETTUNA

Markkinointirekisterin koko valittuna ajanjaksona

Kontaktin arvoa voit tarkastella lyhyemmällä (esim. kuukausi) tai pidemmällä (esim. vuosi) aikavälillä.

Haluatko lisävinkkejä sisältöjesi ja sähköpostimarkkinointisi mittaamiseen? Lataa Sisältömarkkinoijan analytiikkaopas!

Lataa analytiikkaopas

Leave a Reply