Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Tilausboksit helpottavat arkea – haastattelussa Teeeclubin Jaajo Linnonmaa

Kosmetiikkaa, ruokaa tai vaatteita kuukausittain kotiinkuljetettuna? Kuukausittaiseen tilaukseen perustuvien tilausboksien (subscription box) suosio on kasvanut viime vuosien aikana paitsi maailmalla, myös meillä Suomessa.

Haastattelimme mediapersoona ja sarjayrittäjä Jaajo Linnonmaata hänen perustamansa t-paitapalvelunsa Teeeclubin ensiaskelista. Teeeclub on palvelu, jossa asiakas voi tilata itselleen laadukkaita t-paitoja kotiinkuljetettuna kuukausittain.

 

Postimyynti 2.0

Teeeclubin idea lähti liikkeelle hyvin yksinkertaisesta havainnosta:

“Rupesin miettimään, että onko sitten Fazer Musiikin kuukausittaisen cd-levytilauksen jälkeen ollut mitään toimivaa konseptia kuukausitilaukseen pohjautuvaan “postimyyntiin”. Tutkin asiaa ja huomasin, että maailmalla tämä liiketoimintamalli on kovassa nosteessa. Ajatus kiehtoi minua entistä enemmän ja aloin miettimään mikä olisi sellaista mitä itse kaipaisin kuukausittain ja mikä mahtuisi postiluukkuun.”

 

Miksi juuri t-paidat?

Kuten monien menestyneiden liikeideoiden, myös Teeeclubin taustalla on yrittäjän itsensä havaitsema ongelma, johon hän halusi löytää ratkaisun. Linnonmaalla tämä ongelma oli juuri itselle sopivien, hyvin istuvien t-paitojen löytäminen.

“Minulla itselläni oli kaksi suosikkipaitaa, joita käytin koko ajan. Tutkin, miten ne eroaa muista ja tajusin, että niiden materiaali ja leikkaus olivat erilaisia muihin t-paitoihin verrattuna. Selvittelin missä ne on valmistettu ja laitoin pyörät pyörimään”,kertoo Linnonmaa.

 

Kuukausitilauksella helpompaa arkea ja ripaus yllätyksellisyyttä

Teeeclubin alkuhetkistä lähtien oli selvää, että liiketoiminta tulisi pohjautumaan kuukausitilausmalliin. “Työ ja perhe pitää minut kiireisenä, eikä aikaa vaateostoksilla käymiselle ole. Tiedän, että monilla muilla tilanne on samanlainen. Teeeclub tekee arjesta helpompaa, kun saat laadukkaat t-paidat toimitettuna kotiisi.”

Helppouden lisäksi myös Teeeclubissa yhdistyvät myös yhteisöllisyys ja yllätyksellisyys: “Meillä on ideana se, että t-paitojen printit vaihtuvat kuukausittain ja ne tulevat tilaajille aina yllätyksenä. Yhteisöllisyys tarkoittaa meidän tapauksessa sitä, että koska meidän printit ovat uniikkeja, vain Teeeclubia varten suunniteltuja, ei niitä tule ihan jokaisen kulman takaa vastaan. Tai toki sitten kun meillä on Suomessa miljoona kuukausitilaajaa”, naurahtaa Linnonmaa. 

 

Mitkä ovat olleet Teeeclubin suurimmat onnistumiset ja haasteet?

Teeeclubin startti on ollut hyvä – ensimmäisen kuuden kuukauden aikana tilaajamäärä on kohonnut yli 1 000 tilaajaan ja kasvaa koko ajan. Mutta mitkä ovat olleet suurimmat onnistumiset ja haasteet uuden, tilauspohjaisen liiketoiminnan rakentamisessa?

“Yksi isoin onnistuminen on ollut se, että olemme pystyneet jo lyhyessä ajassa rakentamaan yhteisön, joka on aktiivinen. Olemme kannustaneet tilaajia jakamaan ja tägäämään kuvia somessa. Olemme saaneet todella paljon ansaittua näkyvyyttä ja tästä kuuluu kiittäminen meidän upeita asiakkaita”.

Toki haasteitakin tulee aina matkan varrella vastaan. “Lähdimme kunnianhimoisesti tekemään paitoja 100% luomupuuvillasta. Paidat pitää tilata 10 viikkoa ennen toimitusta, joten on vaikeaa ennustaa kuinka paljon meillä on 2,5 kuukauden päästä jäseniä. Välillä paitoja jää varastoon, joka toki syö katetta. Ja välillä voidaan olla tilanteessa, että paidat ovat loppu ja tilauksia on vielä toimittamatta. Eli etenkin kun tilaajamäärän kasvussa voi tulla yllättäviäkin piikkejä, asettaa se omat haasteensa ennustamiselle”,toteaa Linnonmaa.

Teeeclub tarjosi alussa asiakkailleen 3, 6 tai 12 kuukauden tilausjaksoja, mutta jatkuvaan kuukausitilausmalliin siirryttiin suhteellisen nopeasti. “Meidän asiakkaat olivat tyytyväisiä tuotteeseen ja palveluun, eivätkä jaksaneet koko ajan olla uusimassa tilausjaksoja. Kuukausitilaukseen siirtymisen taustalla oli sasiakkailta saatu palaute”

Tilauspohjainen liiketoiminta mahdollistaa myös paremman ennustettavuuden. “Vaikka tilaajamäärä elää koko ajan, on meidän silti tällä mallilla helpompaa arvioida paljonko meillä on tilaajia seuraavassa kuussa. Tämä helpottaa meitä myös tilaamaan oikean määrän paitoja ja meille ei jää käsiin ylimääräistä varastoa”.

Kun varastoon ei sitoudu ylimäääräistä pääomaa, voidaan palvelun hinta pitää kilpailukykyisenä. “Tällä hetkellä kuukausitilauksemme on 21,90 euroa, jolla saa 100 % luomupuuvillasta valmistetun t-paidan uniikilla designilla kotiinkuljetettuna”.

 

Miltä näyttää “subscription boxien” tulevaisuus?

Suomessa yhä useampi yritys on lähtenyt rakentamaan tilausboksiliiketoimintaa. “Esimerkiksi ruoka- ja juomapuolella tämä tulee olemaan entistä kovempi juttu. Myös esimerkiksi lelut ja pelit lapsille on yksi tuoteryhmä, jossa on paljon potentiaalia.”

Suomessa yhtenä haasteena ovat pakettien toimituskustannukset; tilausboksibisneksessä kun postikulut ovat keskeinen osa tuotteen kokonaiskustannuksia. “Suomessa postikulut ovat törkeän kalliita. Ei ole siis helppoa rakentaa liiketoimintaa, jossa asiakas saa kotiinkuljetettuna laadukkaita tuotteita kohtuuhintaan ja yritys tekee kannattavaa liiketoimintaa”.

Teeeclubin tulevaisuuden Linnonmaa näkee valoisana.“Tiedämme, että yksikään muu firma ei pysty näin laadukasta tuotetta myymään tähän hintaan, joten näen meidän kasvun vain jatkuvan”.

 

Jaajon 3 vinkkiä tilausperusteisesta liiketoiminnasta kiinnostuneille yrityksille tai yrittäjille

 

  1. Rakenna tuote tai palvelu, joka ratkaisee asiakkaan arkisen ongelman.
  2. Muista huomioida tilaajat henkilökohtaisesti. Esimerkiksi Teeeclubissa me laitamme tilausbokseihin usein jotain pientä ekstraa, kuten heijastimia tai tarroja. Asiakas saa hyvän mielen ja kertoo todennäköisemmin brändistäsi eteenpäin muille.
  3. Tuotteen tai palvelun laatu on tärkein. Yksikään kuluttaja ei halua tilata postiluukkuunsa krääsää, vaan laadukkaita tuotteita.