Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Syksyn huonoimmat vinkit sisältömarkkinointiin

Lomien jälkeen mieli on toivottavasti levännyt ja täynnä uusia ajatuksia, sekä olo energinen. Olet valmis tarttumaan uuteen syyskauteen! Hetki on myös hyvä sisältömarkkinoinnin kokonaistarkasteluun ennen kuin uudet kampanjat pyöräytetään käyntiin.

 

Mutta mitä kannattaa tehdä? No ei ainakaan näin, sillä tähän keräsimme neuvot joilla syksy menee pieleen lähes varmasti.

Älä rajaa yleisöä

Miksi rajata osaa ihmisistä markkinoinnin toimenpiteiden ulkopuolelle, tuotteennehan sopii kaikille! No, kyllä varmasti hammasharja esimerkiksi sopii kaikille, mutta jos yrität muokata brändiä sopivaksi kaikille, niin ei se oikeastaan sovi kellekään. Määrittele siis kohderyhmä harkiten ja keskity heihin.

 

Älä päivitä kohderyhmiä

Miksi tuhlata aikaa kohderyhmään, kohderyhmän määrittelyhän on jo olemassa! No niin onkin, mutta elämme dynaamisessa maailmassa, asiat voivat muuttua ja etenkin se ensimmäinen kuvaus ostajapersoonasta voi olla vielä aika raaka vedos. Ostajapersoonien määrittely on kehittyvä prosessi ja sitä tulee tarkastella aika ajoin. Kävipä asiakkaallemme niinkin että oletettu noin 35-vuotias ostajapersoona vanheni tarkastelussa 6-kymppiseksi – kannattaa olla hereillä ja valmis muutoksiin jos tilanne sitä vaatii.

 

Älä välitä hakukoneoptimoinnista

Hyvä sisältö on tärkeämpää kuin löydettävyys! Niin ja näin: on tärkeää tehdä hyvää sisältöä ja sitten promota niitä, mutta yhtä tärkeää on että ne löytyvät sivuiltasi myös tulevaisuudessa, kun seuraavalla asiakkaalla tulee tarve johon hän etsii ratkaisua. Hyvin optimoidut sisällöt parantavat sijoituksia hakukoneiden tuloksissa ja kasvattavat liikennettä sivuillasi kauan kampanjointien jälkeen.

 

Älä tuhlaa aikaa suunnitteluun

“Meillä ei ole strategiaa, keskitymme ennemmin tekemiseen”, kuului vastaus Markkinoinnin kuntotestissä. Strategia ei ole pelottava saati turhanpäiväinen himmeli, vaan se muistuttaa jatkuvasti arjessa, mitä ollaan tekemässä, mitä tavoitellaan ja miten tavoitteisiin voidaan päästä. Lisäksi strategia luo vankan pohjan kaikenlaiselle sisältömarkkinoinnin tekemiselle, kun on ensin määritelty ostajapersoonat, joille markkinoidaan, sekä kuvattu asiakkaiden ostopolkuja, joita pitkin ostopäätökset lopulta syntyvät. Suunnittele siis ensin hyvin ja tee sitten.

 

Älä promoa sisältöjäsi

Kyllä ihmiset löytävät ne jos ovat kiinnostuneita asiasta! Niin löytävät kun ymmärtävät etsiä, mutta kuluttajien houkuttelua sisältöjesi pariin voi tehdä ostetullakin promootiolla, kun tiedät kenelle sisältöjäsi kannattaisi jakaa. Toisaalta samalla opit siitä, keitä asiasi voisi kiinnostaa, ja voit palata taas kohtaan 2.

 

Älä tuijota lukuihin ja mittareihin

Kyllä kassakone kertoo toimiiko markkinointi! Niin kertoo, mutta mikä markkinointi oli silloin se joka sai kassan kilisemään? Miten kehittää ja optimoida jos ei tiedä mikä toimii ja mikä ei. Älä ole kuin John Wanamaker, mittaa mieluummin jokainen toimenpide johonkin tavoitteeseen, niin tiedät kumpi puolikas markkinoinnista on se kuuluisa turha puoli.

 

Älä auditoi vanhoja sisältöjä

Miksi auditoida kun sisällöt on kerran laadittu hyviksi! No koska maailma ympärilläsi muuttuu ja tilanteet elävät. Hakutulosten ykkössijoitettu osuma voi myös tulla sieltä alas, suoritukset voivat muuttua suhteessa muihin. Lisäksi, kun sisältöä tuottaa paljon, voi määrä alkaa hämmentää. Välillä on hyvä tehdä inventaario siitä mitä on, mitä puuttuu, ja onko sisällöntuotanto suunnattu kriittisiin asioihin.

 

Sisältömarkkinointi on pitkä prosessi, mutta myös pysähtyminen ja taakse katsominen on tärkeää oppimisen takia. Suorita siis välitsekkaus ainakin kahdesti vuodessa! Apua edellä mainittuihin asioihin löydät täältä.