Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Sisältömarkkinoinnissa(kin) muodolla on merkitystä

 

Sisältömarkkinoinnin vaatimukset saattavat saada markkinoijan pään pyörälle. Pitäisi näkyä monikanavaisesti ja on kuvaa, videota, tekstiä, podcastiä. Joka kanavaan tarvitaan jotain, mutta mitä?

 

Moni alkaa pikku hiljaa ymmärtää sen, että laadukas ja kiinnostava sisältömarkkinointi on todella paras tapa houkutella myös asiakkaita luokseen. Mutta pitääkö tosiaan näitä sisältöjen muotoja olla näin monta ja onko niillä oikeasti merkitystä? Vastaus on kyllä. Muodolla on merkitystä.

Se ei tarkoita sitä, että kaikista aiheista ja joka ikisestä blogipostauksesta pitää olla versio jokaista formaattia, tai muuten ei kannata pukahtaakaan. Mutta koska niin viihteen, journalismin kuin somenkin maailmassa kaikki neljä: teksti, kuva, video ja ääni ovat käytössä, on näin oltava myös sisältömarkkinoinnissa.

Yleisöt ovat tottuneet siihen, että viesti ja aihe paloitellaan heille mahdollisimman vastaanotettavaan muotoon. Se ei kuitenkaan ole ihan niin vaikeaa tai kallista kuin mitä ensiajatus antaisi olettaa. Paniikkinappulaa ei siis tarvitse vielä tämän takia painaa. Osaamista monikanavaisuus toki vaatii. Mutta eri muotoja pystytään tuottamaan ketterästikin, ja kerättyä materiaalia voidaan hyödyntää useammassa muodossa ja kanavassa.

 

Kesytä monikanavaisuus sisältösuunnitelmalla

Onnistunut monikanavaisuus ja monimediallisuus vaativat suunnitelman. Karkeakin suunnitelma ajankäytöstä ja siitä, millaisia aiheita käsitellään, missä muodossa ja millä resursseilla, edistää ketteryyttä. Kun on jokin tekemisen malli, kuten se, kuinka monta videota keskimäärin halutaan vuoden aikana tehdä ja millaisista aiheista, vapautuu valtavasti aikaa muuhun. Sarjatyö kannattaa. Kun vaikkapa podcast – tai videosarja tehdään kerralla valmiiksi, voidaan tuotokset pilkkoa vuoden koko antiin sopivissa annoksissa.

Järkevään sisältömarkkinointitekemiseen tarvitaan toisin sanoen sisältösuunnitelma. Tällöin monikanavaisuuden erilaiset langat järjestäytyvät sieväksi kudelmaksi ja pysyvät käsissä. Sisältösuunnitelma paljastaa myös sen, kuinka paljon aikaa ja muita resursseja kannattaa varata mihinkin.

 

Mikä muoto palvelee parhaiten sisältöäsi?

Vastaanoton kannalta on merkittävää pysähtyä hetkeksi miettimään, mikä muoto eli formaatti palvelee erityisesti aihetta, josta sisältöä halutaan tehdä.

Mitäpä olisi hieno artikkeli maailman harvinaisimmasta, juuri löydetystä eläinlajista ilman kuvaa? Miksi kirjoittaisit pitkän ja seikkaperäisen kuvauksen akrobaatin hämmästyttävästä tempusta, kun voisit näyttää sen videona? Tai mitä arvoa on valokuvalla, jossa tapahtuu jotain kummastuttavaa, ilman kuvatekstiä? Sen lisäksi monet rasittavat päivän mittaan silmiään niin paljon sinisten ruutujen äärellä, että niin silmät kuin kädet halutaan vapauttaa  – ja tällöin rentoudutaan kuunnellen itseä kiinnostavia podcastejä.

Muotoa ei siis tarvitse väkisin vääntää itsensä muodon vuoksi, mutta jos käsitellään monipuolisia aiheita, on luonnollista, että käsittelymuodotkin vaihtelevat.

 

Toimivia sisältötrendejä juuri nyt

Video

Videot keräävät katseluita, parhaimmillaan niissä voi kertoa pidemmänkin tarinan tiivistettynä lyhyeen aikaan. Videon suosiota selittää se, että videossa voi hyödyntää kaikkia käytössä olevia elementtejä: liikkuvaa kuvaa, tekstiä, ääntä, grafiikkaa, kuvia. Useiden elementtien yhdessä hyödyntäminen visuaalisella tavalla voi tehdä myös informaation vastaanottamisesta helpompaa. Suurin hitti tällä hetkellä on neliön mallinen video, joka on optimaalinen mobiilikäyttöön.

Podcast

Kuunneltava sisältö on nykyisin yhä suositumpaa. Audiomuoto vapauttaa kädet ja silmät tekemään jotain muuta. Podcastin kuuntelu voi tehostaa tekemistä multitaskaamisen muodossa tai ihan vain toimia rentouttavana ajanvietteenä.

Blogitekstit

Blogit ovat jo pitkään olleet luettuja ja lukumäärät vain kasvavat. WordPressin tutkimuksen mukaan maailmassa luetaan blogeja yli 20 miljardia kertaa kuukaudessa. Blogi antaa joustavan alustan käsitellä aihetta kuin aihetta juuri niin persoonallisesti kuin halutaan, paloiteltuna sopiviin annoksiin. Blogin sisäisiä polkuja pitkin voi parhaimmillaan jatkaa lukemista samoista tai samankaltaisista, lukijaa kiinnostavista teemoista. Blogisisällöillä on helpoin sitouttaa aiheesta kiinnostuneita lukijoita.

Oppaat

Kun netissä seikkailija hakee tietoa, josta voisi olla käytännön hyötyä tai haluaa oppia jonkin asian ja etsii ohjeita, opas on usein se muoto, jonka puoleen mielellään käännytään. Opas antaa lupauksen tiivistetystä ja pureskellusta informaatiosta. Sisältömarkkinoinnissa oppaat ovat myös loistava tapa konvertoida kävijöitä liideiksi.

Testit

Testit voivat hauskan, itsetuntemusta lisäävän ajanvietteen lisäksi olla kuluttajalle hyödyllinen tapa löytää esimerkiksi omiin tarpeisiin sopivin vaihtoehto. Testit voivat parhaassa tapauksessa myös antaa varmistuksen esimerkiksi kuluttajan ostopäätökseen.

 

Erilaisia sisältömuotoja ei siis kannata pelätä, vaan pikemminkin ajatella niitä ystävinäsi, joilla on kaikilla omat vahvuutensa. Kun tutustut avoimin mielin näihin uusiin ystäviisi, saat kasattua taaksesi tiimin, joka toimii varmasti. Aina silloin tällöin joku näistä ystävistä saattaa tulla paikalle erinäköisenä, ja se voi yllättää tai jopa hämmentää. Mutta kun tutkailet hetken, huomaat että kyseessä on sama tuttu kaveri. Sisältömuodot muuttuvat maailman mukana, mutta yksi ei muutu: hyvä sisältö vangitsee.

 

Mitä hyötyä sisältömarkkinointi voi tuoda yrityksellesi? Lataa sisältömarkkinoinnin tuottolaskelmamme ja katso millaisia tuloksia voit saada aikaan.