Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Sisältömarkkinointi: määrä vs. laatu?

Sisältömarkkinoinnista puhuttaessa nousee esiin kysymys: kuinka usein sisältöjä tulisi tuottaa ja julkaista. Fakta on se, että yksiselitteistä kaavaa tähän ei ole. Monesti sanotaan, että määrä ei korvaa laatua, mutta kuitenkin sisältöjen julkaisumäärällä ja sisällön promootiolla on suuri vaikutus ja merkitys aikaansaatuihin tuloksiin.

Liian vähän on liian vähän

Olemme itse omassa markkinoinnissa huomanneet sen että, liian vähän on liian vähän. Jos tiettynä ajanjaksona julkaisemmekin suunniteltua vähemmän sisältöä, näkyy tämä suoraan myös sivuston kävijämäärissä ja sivuston kautta saatavien liidien määrässä. Eli monessa tapauksessa liian vähän on vain yksinkertaisesti liian vähän.

Mikä on sitten oikea sisällönjulkaisun rytmi? Tämä luonnollisesti riippuu myös toimialasta, kilpailutilanteesta ja tavoitteista.

HubSpotin tutkimuksen mukaan b2c-yritykset, jotka julkaisevat blogissaan yli 11 artikkelia kuukaudessa, saavat kuukausittain 4-kertaisen määrän liidejä verrattuna niihin yrityksiin, jotka julkaisevat 4-5 artikkelia kuukaudessa.

 

Kuka määrittelee sisällön laadun?

Kun puhutaan laatu vs. määrä -tematiikasta, no tietenkin tärkeää määritellä mitä laadulla tarkoitetaan. Sisältömarkkinoinnisssa tämä voi tarkoittaa tekstin sujuvuutta, visuaalista ilotulitusta tai vaikka videoklipin aikaan saamaa tunnereaktiota.

Mutta kuka sisällön laadun määrittelee? Tämä kysymys nousi esiin haastatellessani luovan alan monitaituri Felix Zengeria blogiimme. Felix nosti esille myös omaa sisällöntuotantoa on vaivanneen haasteen eli riman asettamisen liian korkealle. Loppujen lopuksi sisällön laadun määrittelevät sisältöä kuluttavat ihmiset. Turhan usein markkinoijat pelkäävät ja pohtivat sisältöjen julkaisua. Tämä eräänlainen sisältöpelko (tai sisältömörko, kuten Sani Leino ja Jarkko Sjöman sen ilmaisivat) estää meitä tuottamasta ja julkaisemasta sisältöä.

Sosiaalinen media on samanaikaisesti madaltanut että korottanut kynnystä tuottaa ja julkaista sisältöjä. Mitä jos suunnittelemasta kampanjasta tuleekin negatiivista palautetta? Mitä jos hauskasta postausideastamme syntyykin somekohu?

 

Löydä laadun ja määrän tasapaino

Kuten sanottua yksiselitteistä kaavaa sisältömarkkinoinnin tekemiseen ei ole olemassa. Jokaisen tulee löytää omalle yritykselleen ja brändilleen sopiva tapa. Sisällön määrän ja laadun tasapaino löytyy usein käytännön tekemisen kautta

Mutta miten voit tuottaa entistä tehokkaammin sisältöä? Tässä muutama konkreettinen vinkki.

Palastele laajemmat sisällöt pienemmiksi palasiksi

Usein yritykset tuottavat laajoja sisältökokonaisuuksia ja -materiaaleja, kuten esitteitä tai oppaita, mutta niitä varten kerättyä ja tuotettua sisältöä harvoin hyödynnetään muissa yhteyksissä tai kanavissa. Laajemman sisällön voi helposti “pilkkoa” postauksiksi sosiaaliseen mediaan, blogijutuksi yrityksen sivustolle tai vaikkapa podcastiksi. Idea taustalla on yksinkertainen: kun kerran suunnittellaan ja tuotetaan sisältöä, miksei hyödynnettäisi sitä mahdollisimman monipuolisesti?

Kierrätä ja uudelleenjulkaise

Yksi sisältömarkkinoinnin suurimpia väärinkäsityksiä on neitseellisen sisällön käsite. Tällä tarkoitetaan sitä, että yrityksen tuottama sisältö on kertakäyttöinen ja kerran julkaistava juttu, jonka uudelleenjulkaisu esimerkiksi somessa on poissuljettu juttu.

Vaikka viisi vuotta sitten yrityksesi FB-julkaisut tavoittivat kaikki fanisi, tänä päivänä postauksesi näkee vai murto-osa seuraajistasi. Olet markkinoijana entistä enemmän algoritmien armoilla, joten kokeile julkaista sisältöjäsi eri kulmalla ja nostoilla.

Hyödynnä teknologiaa

Elämme nopeasyklisessä maailmassa. Mitä nopeammin pystyt reagoimaan erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin, sitä parempi mahdollisuus sinun on saada huomiota.

Teknologia mahdollistaa markkinoijalle uudenlaisia tapoja tuottaa sisältöä. Tuottaaksesi hauskan videon Facebookiin, et tarvitse neljän hengen kuvausryhmää ja Hollywood-tason kuvauskalustoa, vaan pärjäät myös älypuhelimellasi. Oman ideasi tai näkemyksesi visualisoimiseen laadukkaita ilmaisia kuvapankkeja tai vaikka luoda infograafin Canva-työkalua käyttäen.

Kokeile, kokeile ja kokeile

Nykypäivänä puhutaan paljon lean-ajattelusta ja ketterästä markkinoinnista.. Näiden hienojen termien taustalla on hyvin yksinkertainen ajatus: markkinoinnin tekemisen pitäisi siirtyä pois kiveenhakatuista vuosisuunnitelmista ja pyrkiä tekemään markkinointia entistä enemmän tulosohjautuvasti. Kun tiedetään mitkä toimenpiteet ja sisällöt tuottavat tulosta, voidaan resursseja kohdistaa niihin toimiin, joilla saadaan aikaan paras vaikutus.

 

Kaipaatko lisäideoita sisältömarkkinointiin ja mittaamiseen? Lataa sisältömarkkinoijan analytiikkaopas!

Lataa analytiikkaopas