Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Sisältömarkkinointi – lyhyt pitkä historia

Vanhassa tv-mainoksessa kysytään “Mitä me laitettiin leivän päälle ennen kuin oli Floraa?”. Samaa voisi kysyä sisältömarkkinoinnin osalta. Mutta hetkinen. OIKEASTI mitä meillä oli ennen sisältömarkkinointia?

 

Sisältöjä on ollut aina

Mitä yhteistä on Martti Lutherin 95 teesilllä ja jääkiekon mm-finaalin tv-lähetyksellä vuonna 1995? Molemmat ovat sisältöä. Sisältöä on ollut maailmassa aina. Maailman digitalisoitumisen ja internetin käytön kasvun myötä sisällön määrä on kasvanut eksponentiaalisesti ja myös sisältömuodot ovat monipuolistuneet.

Sisältömarkkinointi on noussut mukaan lähes kaikkiin markkinoinnin ja myynnin keskusteluihin viimeisen viiden vuoden aikana. Tästä huolimatta sisältömarkkinointikaan ei ole uusi asia, vaan itseasiassa sisältömarkkinointia on tehty jo lähes satoja vuosia.

 

Mistä sisältömarkkinointi on saanut alkunsa?

Sisältömarkkinoinnin alkuaikoina voidaan pitää 1800-luvun loppua, jolloin etenkin rapakon takana Yhdysvalloissa, jossa monet brändit alkoivat entistä aktiivisemmin luoda suhteita asiakkaisiinsa luomalla mielikuvia sisällön avulla.

Viimeisten vuosien aikana digitaalisten kanavien ja sosiaalisen median käytön lisääntyessä sisältömarkkinointi on noussut ISOSTI esiin.

 

John Deere on yksi sisältömarkkinoinnin suunnannäyttäjistä

Traktorit ja sisältömarkkinointi? Kyllä. Yhtenä sisältömarkkinoinnin pioneerina voidaan pitää maatalouskoneita valmistajaa John Deereä, jonka vuonna 1885 julkaisema asiakaslehti The Furrow on edelleen hengissä ja siirtynyt vahvasti digitaalisiin kanaviin. John Deere siis tajusi jo 110 vuotta ennen Suomen ensimmäistä lätkäkultaa, että asiakkaille ei kannata tuputtaa tuotepropagandaa, vaan tarjota heille mielenkiintoista sisältöä.

Sisältömarkkinointi ja sen historia John Deeren Furrow-sivusto

Vanha Furrow-lehti                                        Furrow nykypäivän verkkomediana

Kolmen tähden sisältömarkkinointia ála Michelin

Toinen klassinen esimerkki sisältömarkkinoinnista on Michelin-opas, joka nykypäivänä on tunnettu huippuravintoloiden arvosteluista. Michelin-oppaan historia on kiinnostava. 1900-luvun alun Ranskassa ei ollut Googlea, josta olisi voinut katsoa vaikka sopivaa majataloa ollessaan autoreissulla maaseudulla. Michelinin veljekset kehittivät oppaan, johon kerättiin auton huolto-ohjeiden lisäksi vinkkejä mm. majataloista ja ravintoloista eri seuduilla. Nerokasta!

Procter & Gamble ja saippuaoopperat

Tiedätkö mitä yhteistä on saippuaoopperalla ja sisältömarkkinoinnilla? Paljonkin. Amerikkalainen kuluttajatarvikejätti Procter & Gamble oli 1930-luvulla todellinen edelläkävijä ja aloitti muun muassa radiokuunnelmien sarjan, jonka sponsorina toimi P&G:n saippuabrändi. Tämän myötä syntyi myös termi saippuaooppera.

Tiikeriä tankkiin monikanavaisesti

Kuka muistaa Esson sloganin: “Laita tiikeriä tankkiin.” ExxonMobil rakensi tämän teeman ympärille monikanavaisen markkinointikampanjan, joka näkyi niin telkkarissa, radiossa, printissä kuin sissimarkkinointinakin.

 

Svensk Mjölk ja Arla muuttivat ruotsalaisten kahvitottumuksia

Ruotsalaisuuden päivänä julkaistussa blogissamme mainitsimme Beige Projektetin, joka on monelle tuntematon, mutta uskomattoman menestyksellinen sisältö- ja PR-kampanja rakkaasta länsinaapurista Ruotsista. 2000-luvulla järjestetyn kampanjan tarkoituksena oli pysäyttää Ruotsin maidonkulutuksen jyrkkä lasku. Ratkaisuna tähän haasteeseen oli kampanja, joka keskittyi maitopohjaisten kahvijuomien esiinmarssiin. Projektissa kahviloiden henkilökuntaa ympäri Ruotsin koulutettiin maitokahvien valmistamiseen, järjestettiin baristakoulutuksia ja -kisoja jne. Lopputulemana se, että maidon käyttö kahvin kanssa lähes tuplaantui.

Pirkka-lehti on klassikko

Vuodesta 1933 ilmestynyt Keskon Pirkka-lehti on yksi hyvä esimerkki sisältömarkkinoinnista, jota emme välttämättä koe markkinoinniksi. Tämä levikiltään yli miljoonan tilaajan asiakaslehti on jo vuosikymmeniä antanut suomalaisille ideoita ja vinkkejä arkeen ja juhlaan, Niksi-Pirkasta puhumattakaan.

Red Bull on media

Puhuttaessa sisältömarkkinoinnista ja oman median rakentamisesta, ei voi olla ohittamatta Red Bullia. Tämä sveitsiläislähtöinen energiajuomabrändi on “antanut siivet” monelle erilaiselle ilmiölle ja tapahtumalla. Red Bull on ottanut haltuun urheilun (etenkin extreme-lajit) ja lähtenyt ennakkoluulottomasti rakentamaan omaa brändiään.

Kukapa ei muistaisi esimerkiksi Felix Baumgartnerin Stratos-projektia, joka huipentui hänen hyppyynsä startosfääristä yli 39 000 metrin korkeudesta.

 

Lue myös:

Mitä eroa on sisältömarkkinoinnilla ja natiivimainonnalla?

29 faktaa sisältömarkkinoinnista

 

Miten laskea sisältömarkkinoinnin tuottavuutta? Lataa sisältömarkkinoinnin tuottolaskelma.