Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Mitä yhteistä on sisältömarkkinoinnilla ja hedelmillä?

Talven lähestyessä on hyvä tankata vitamiineja. Niin myös markkinoijan. Mutta miten jokainen markkinoija voi poimia ne kuuluisat ”low-hanging fruitit” eli helposti saavutettavissa olevat hyödyt?

Pikavoitot ovat harvassa ja ilmaisia lounaita ei ole. Osaltaan näinkin, mutta markkinoijilla on monia konkreettisia tapoja tehdä merkittäviäkin parannuksia omaan tilanteeseen tietyillä yksinkertaisilla toimenpiteillä.

1. Tuota sisältöä myös matalamman hakuvolyymin avainsanoista

Kun autohuoltoliike haluaa sivustonsa löytyvän hakukoneista, on hyvin tavanomaista, että keskitytään ”autohuolto”-termeihin. Samanaikaisesti sadat autoilijat etsivät apua ja ratkaisua ongelmiinsa tarkemmilla hakutermeillä, kuten ”jakopäähihna” tai ”jarruremontti”.

Vinkki: Kokeile esimerkiksi Google Keyword Plannerin avulla mitä eri hakusanaideoita työkalu tarjoaa. Voit myös tarkastella eri hakusanojen kuukausittaisia hakumääriä ja niiden kilpailutilannetta. Huomioithan, että kilpailutilanteen arvio perustuu maksullisen hakusanamainonnan kilpailuun, joten tämä ei anna tarkkaa kuvaa orgaanisten hakujen kilpailutilanteesta.

 

2. Lisää sivustosi konversiopisteiden määrää

Syy siihen, miksi verkosta ei saada liidejä, on usein hyvinkin yksinkertainen. Jos verkkosivustolla ei ole riittävästi eri tapoja konveroitua, ei liidejä myöskään tule. Varmista, että sivustoltasi löytyy yhteydenotto- ja tarjouspyyntölomakkeiden lisäksi myös muita tapoja, joilla ”koukuttaa” kävijä ja saada hänet jättämään yhteystiedot.

Vinkkien tilaus suoraan sähköpostiin, ladattava opas tai osallistava testi ovat esimerkkejä sisällöistä tällaisista koukuttavista sisällöistä.

Vinkki: Asetu verkkosivustonkävijän saappaisiin ja tarkastele verkkosivustoasi kriittisesti. Se, että sinä itse tiedät mistä yhteydenottolomake tai tietyt sisällöt löytyvät ei tarkoita sitä, että keskivertokävijä löytää sisällöt yhtä helposti.

 

3. Ota Google Analytics osaksi arkirutiineja

Tuloksellisen markkinoinnin yksi perusedellytys on mittaaminen. Monilla yrityksillä on käytössään Google Analytics-työkalu, mutta sen käyttäminen ja seuraaminen jää kiireen keskellä vähemmälle huomiolle. Käyttämällä Google Analyticsia aktiivisesti pääset entistä paremmin kiinni muun muassa verkkosivustosi mahdollisiin pullonkauloihin ja näet konkreettisesti mitkä sisällöt toimivat ja mitkä eivät.

Vinkki: Varaa analytiikalle ja tulosten seurannalle kalenteristasi viikoittain aikaa. Tee myös itsellesi automaattiraportti, jonka voit tilata sähköpostiisi vaikka kerran viikossa. Google Analyticsin hyödyntämiseen löydät vinkkejä muun muassa Sisältömarkkinoijan analytiikkaoppaastamme.

 

4. Osallista koko organisaatio mukaan sisältöjen suunnitteluun ja tuotantoon

Kova hinku tehdä entistä enemmän hyvää sisältöä, mutta pää lyö tyhjää? Kysy kaverilta. Usein jäämme pähkäilemään asioita liian pitkäksi aikaa itseksemme, vaikka ympäriltä voisi löytyä ideoita ja apua. Mitä paremmin saat yrityksesi eri asiantuntijoita mukaan, sitä monipuolisempaa sisältöä saat aikaiseksi.

Vinkki: Mieti, miten yrityksesi sisällä ideoiden jakaminen voisi olla entistä helpompaa. Järjestäkää säännöllisiä aivoriihiä tai laitakaa pystyyn Whatsapp-ryhmä. Mikä sitten onkaan teille paras ja luonnollisin tapa jakaa ajatuksia. Hyödynnä myös yrityksesi muita sidosryhmiä, kuten asiakkaita ja yhteistyökumppaneita.

 

5. Uudelleenjulkaise ja kierrätä

”Emme ole julkaisseet viime aikoina somessa mitään, kun ei ole ollut aikaa tuottaa mitään järkevää sisältöä.” Yleinen haaste. Mutta muista, että jokaisen sisällön ei tarvitse olla uniikki ja uusi.

Vinkki: Käy läpi aikaisemmin julkaisemiasi sisältöjä. Tee lista, johon määrittelet A) mitä sisältöjä voisit promotoida sellaisenaan uudestaan esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. B) mitkä sisällöt voisivat pienellä ”tuunauksella” saada uuden muodon. Näin saat jaettua kiinnostavaa sisältöä eri markkinointikanavissasi ilman, että jokaista julkaisua varten täytyy tuottaa jotain täysin uutta.

 

Miten hyödyntää analytiikka entistä paremmin? Lataa maksuton Sisältömarkkinoijan analytiikkaopas!

Lataa analytiikkaopas