Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Sisältömarkkinoinnin alkeet, osa 1: empatia, oravat ja moottorisahat

Empatia. Sanassa on jotakin vaaleanpunaista: sen kuulee mielessään Maaret Kallion pehmeällä äänellä lausuttuna. Tämä barbababamaiseksi mielessä visualisoituva termi kuullaan kuitenkin yhä useammin vakavasti otettavien markkinoinnin asiapenttien suusta. Miksi? Ja miten se liittyy oraviin?

Mitä empatia on, mitä se ei ole?

Tämä on tärkeää muistaa: empatialla ei tarkoiteta maailmaa syleilevää hyväntahtoisuutta tai kykyä rakastaa, vaikka se välillä tässä merkityksessä tuntuukin nousevan esiin. Sen sijaan empatialla tarkoitetaan kykyä asettua toisen asemaan –  taitoa eläytyä hänen tunteisiinsa (negatiivisiinkin), ymmärtää hänen tarkoitusperiään ja tunnistaa toiveitaan.

Syvimmillään empatia on toisen olon simulaatiota, jopa jaettu kokemus. Mitä läheisempi ja samastuttavampi kohde on, sitä helpompaa häntä kohtaan on tuntea empatiaa. Vaikeinta empatiaa on kaivella esiin silloin, kun kohde on vaikeasti samastuttava tai vieras, eikä kokemusmaailmasta löydy mitään yhdistävää.

Empatian käyttö sisältömarkkinoinnissa, tapausesimerkki

Markkinoijalle empatia on loistava työkalu, ellei tärkein.

Esimerkkitapaukseksemme valitsimme oravayhteisön, jolle pitäisi markkinoida moottorisahoja. (Tapaus on kuvitteellinen, vaikka sitä ei ehkä arvaisi.)

Moottorisahakauppias on tuotteestaan ylpeä: moottorisaha on oikein hieno. On tärinänvaimennusta ja tehoa, Easy Start -toimintokin – oravan ei tarvitsisi kiskoa käynnistysnarua hiki pienistä kainaloista roiskuen.

Kiinnostuuko orava näistä hienoista yksityiskohdista? Ostaako sahan, kun kerromme niistä entistä aktiivisemmin, panostamme markkinoinnin automaatioon ja näkyvyyteen?

Ei välttämättä kiinnostu. Orava ei ehkä pidä moottorisahan ostamista ajankohtaisena tai ylipäätään pidä vekotinta hyödyllisenä. Se vilistää metsässä etsien tammenterhoja ja seksikumppaneita, säikähtää välillä näätää ja säksättää nyreästi kauppiaan puihin ripustamille sahamainoksille.

Moottorisahakauppias ei tätä tiedä: hän on moottorisahojen, ei oravuuskokemuksen asiantuntija. Lisäksi hän on kiireinen, sillä hänen pitäisi parhaillaan olla myymässä moottorisahoja myös majaville. (Majavat ovat jo ymmärtäneet moottorisahojen merkityksen patohommien jouduttajina, mutta niiden populaatio on paljon oravapopulaatiota pienempi. Oravien kiinnostus tarkoittaisi menestystä.)

Onneksi kauppias on fiksu! Oman parhaansa ymmärtäen hän kutsuu paikalle sisältömarkkinointiryhmän, oravaempatian mestarijoukon, joka syventyy oravan kokemusmaailmaan.

Ryhmä saapuu paikalle viittojaan leiskautellen. Markkinoijat pyytävät hiljaisuutta, sulkevat silmänsä, hierovat ohimoitaan ja ryhtyvät eläytymään. He naksuttelevat keskenään vaimeasti ja huitovat ilmaa oravuutta simuloiden. Yksi järsii pöydälle jätettyä silmälasikoteloa kuin terhoa.

Kaikki ymmärtävät, että nyt tapahtuu jotakin merkittävää: olemme pääsemässä kosketuksiin potentiaalin asiakkaan sielun kanssa.

Muutaman tunnin kuluttua sisältömarkkinoijat palaavat ihmissieluihinsa. He puhuvat toistensa suuhun, piirtävät fläppitaululle tyylitellyn oravan ja sille kolme ajatuskuplaa. Niissä lukee: näädän pelko!!! tammenterhojen löytäminen!!! parittelu!!! Yleisö huokaisee ihastuneena.

Ei siinä vielä kaikki! Sisältömarkkinointitiimi juo pannullisen kahvia ja käy toimeen. Se miettii, kuinka moottorisaha voisi auttaa oravia ajatuskuplien pyrkimyksissä. Syntyy kolme tuotosta:

Syntyy kolme tuotosta:

1. Opastusvideo: Näin pienennät näätäpopulaatiota pesäpuita kaatamalla
2. Blogiteksti: Kuinka kerätä kaikki terhot kiipeilemättä
3. Kuvallinen opas: Rakenna jykevä pesä, josta naaraat pitävät!

Valmiit hengentuotokset sijoitellaan oravien kulkureiteille. Pian niiden äärelle syntyykin säpinää: oravat tutustuvat sisältöön, keskustelevat siitä ja riitelevät samalla kävyistä.

Seuraavalla viikolla huomataan, että oravien käpälänjälkiä on kertynyt erityisen runsaasti pesänrakennusaiheen ympärille. Sisältömarkkinointitiimin fiksu johtaja hoksaa, että nythän on kevät: pesänrakennushomma on oraville erityisen ajankohtainen!

Pidetään kokous, jossa terhoaihetta päätetään tarjoilla runsaammin vasta syksyllä, kun tammenterhot kypsyvät. Näätävideon yleisö vaatii vielä lisäpohdintoja.

Tullaan siihen tulokseen, että nyt olisi tärkeää pohtia kohdentamista. Arvaat ehkä Sisältömarkkinoinnin alkeet -sarjan seuraavan aiheen?

Sanna K.

Kirjoittaja on sisällöntuottaja, joka pitää oravista ja moottorisahoista.