Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

5 vinkkiä sisällöntuotantoon: miten tuotat sisältöä, joka konvertoi

Haluatko tuottaa sisältöä, joka konvertoi? Jos vastasit kyllä, jatka lukemista.

Yhä useampi markkinoija hyödyntää sisältöjä ja sisältömarkkinointia osana yrityksen myyntiä ja markkinointia. Sisältöjen tavoitteena on sekä houkutella potentiaalisia uusia asiakkaita että palvella jo olemassaolevia asiakkaita.

Sisältö ilman selkeää tavoitetta on vain tekstiä, kuvaa tai bittejä. Ja monesti sisällön tavoitteena on saada potentiaalinen asiakas tekemään jokin haluttu toimi.

Mutta miten tuottaa sellaista sisältöä, joka konvertoi? Content Marketing Institute keräsi yhteen keskeisiä pointteja.

Vinkit tulokselliseen sisällöntuotantoon

1. Luo kiinnostava otsikko

Esimerkiksi blogikirjoituksissa otsikko on lukijan ensikosketus aiheeseen, päätyy hän sitten sisältösi pariin sivustoa selaillessa tai vaikka hakukoneiden kautta. Muista myös määrittää hakukoneille näkyvä meta-otsikko. Tämä teksti näkyy muun muassa Google-hakutulosten yhteydessä.

HubSpotin tekemän tutkimusten mukaan hyvässä otsikossa on mukana seuraavia elementtejä:

  • otsikossa on 8 sanaa
  • se sisältää kaksoispisteen tai väliviivan
  • Jos artikkelin otsikossa on luku, parittomat luvut toimivat paremmin kuin parilliset
  • otsikko päättyy kysymysmerkkiin

Miten käyttää eri sanoja ja ilmaisuja otsikoissa? Kannattaa tutustua OptinMonsterin keräämään kattavaan listaan konversioon ohjaavien sanojen käyttämisestä.

2. Koukuta lukijat ingressillä

Blogikirjoituksen tai artikkelin ingressin tehtävänä on innostaa ja koukuttaa lukija lukemaan juttu loppuun. Kysy itseltäsi, että mitä lukija saa lukemalla artikkelisi ja pyri pukemaan tämä lisäarvo mahdollisimman tiiviiseen muotoon.

3. Hyödynnä visuaalisuutta

Visuaalisuus on usein alihyödynnetty asia, etenkin artikkeli- ja blogisisällöissä. Syitä tähän on monia. Usein voi olla, että markkinoijalla ei ole käytössään tarvittavia työkaluja tai osaamista visuaalisten elementtien muokkaamiseen. Joskus verkkosivuston julkaisujärjestelmä ja tekniikka voivat vaikeuttaa visuaalisten elementtien käyttämistä.

Kuvat ja kuvitukset

Tekstisisältöä on hyvä ”rikastaa” kuvilla. Usein esimerkiksi blogikirjoituksissa on artikkelille määritelty tietty pääkuva. Tämän lisäksi itse tekstin joukossa on hyvä hyödyntää kuvitusta, kulloisenkin teeman tai tarpeen mukaisesti. Kuvia ei siis kannata viljellä päättömästi, vaan hyödyntää esimerkiksi tiettyn asian tiivistämisessä tai rytmittämässä artikkelin rakennetta.

Kuvaelementtien ja erilaisten kuvaelementtien tekemiseen näppärä työkalu on Canva, jolla pystyt helposti luomaan näyttäviä kuvamateriaaleja.

Kuvapankkikuvat jakavat mielipiteitä. Jos käyttää kuvapankkikuvia, kannattaa valita mahdollisimman laadukkaita kuvia. Laadukkaita kuvapankkikuvia löytyy muun muassa: Unsplash ja Pexels.

Jos haluat käyttää omia kuvia, kannattaa kuvien laatuun panostaa. Mutta myös esimerkiksi puhelimen kameralla otetuista kuvista saat vähäisellä muokkauksessa riittävän hyviä kuvia.

Usein artikkelikuvissa kannattaa myös käyttää tekstiä kuvan päällä. Tekstiä pystyt lisäämään kuviisi helposti esimerkiksi aikaisemmin mainitulla Canva-työkalulla.

sisaltomarkkinointi ja kuvat

Canvalla tehty esimerkki nostokuvasta

Taulukot ja graafit

Erilaisten taulukoiden ja graafien avulla jäsennät tietoa entistä selkeämpään ja luettavampaan muotoon. Taulukoiden ja graafien osalta kannattaa myös panostaa visuaalisuuteen, suoraan Excelistä tuodut palkkikaaviot harvemmin näyttävät hyvältä.

Hyödynnä työkaluina muun muassa Canvaa tai Plotlya näyttävien graafien tekemiseen.

Kuvakaappaukset ja screenvideot

Lukijan opastaminen erilaisten kuvakaappausten ja näyttövideoiden avulla on lisääntynyt viime aikoina. Jos haluat opastaa lukijaa käyttämään palveluasi, toimivat kuva- ja videokaappaukset hyvinä käytännön apuina.

Infografiikka

Infograafit ovat helppo ja visuaalinen tapa tiivistää asiaa yhteen nippuun. Ja infograafit ovat myös sisältöä, jota ihmiset jakavat sosiaaliseen mediaan. Infografiikkaa käytetään vielä maltillisesti, yhtenä syynä tässäkin yhteydessä lienee suunnittelutyön vaatima aika ja osaaminen. Monesti infografiikan työstäminen yksittäisen artikkelin tueksi on liian aikaavievää ja kallista.

Myös infografiikan työstämiseen löytyy muutamia käteviä työkaluja, jotka tarjoavat hyvät perusominaisuudet grafiikan tekemiseen. Tällaisia palveluita ovat muun muassa Piktochart tai aiemmin mainittu Canva.

sisältömarkkinointi ja infografiikka

Canva-työkalulla tehty esimerkki

Videot

Videoiden osuus kaikesta verkossa kuluttamastamme sisällöstä kasvaa koko ajan. Myös markkinoijien näkökulmasta videosisällöt ovat yhä vahvemmin mukana yrityksien markkinointiviestinnässä.

Tekniikan huima kehitys mahdollistaa tänä päivänä sen, että markkinoijat voivat luoda hyvälaatuista videomateriaalia yhä ketterämmin ja pienemmillä tuotantokustannuksilla. Eli käytännössä tekniikka ja kalusto eivät ole useinkaan enää ongelma, vaan ennemminkin itse sisältö ja sen suunnittelu.

Videomateriaalien tuottamisessa on hyvä pyrkiä löytämään oikeanlainen tasapaino tuotantopanostusten ja ketteryyden välillä. Liian usein videomateriaaleja tuotetaan määrällisesti liian vähän ja yksittäisen videon tuotantoon voidaan panostaa suuriakin summia. 

Se, että uusin yrityksen uusin tv-mainosfilmi on verkkosivustolla katsottavana, on varmasti ihan hyvä. Mutta asiakkaasi tuskin ovat verkkosivustollesi tv-spottia tulleet katsomaan. Tuota videoita siis ketterästi ja suunnittele ja tuota kerralla useampia videoita. Tämä on myös tuotannon näkökulmasta kustannustehokkaampaa.

Tässä yksi hyvä vinkkivideo: Miten kuvata laadukkaampia videoita mobiililaitteilla?

4. Tee tekstistä helposti luettava

Helppolukuisuus ei tarkoita pelkästään tekstin soljuvuutta, vaan myös esimerkiksi:

  • lihavointien käyttämistä korostamaan tärkeitä pointteja
  • luetteloita ja listoja
  • järkevää väliotsikoiden ja kappalejakojen käyttöä

5. Käytä selkeitä toimintakehoitteita

Jos haluat saada aikaan konversioita, ei kannata odottaa, että sivuston kävijät löytävät tiensä esimerkiksi sivuston footeriin piilotetulle yhteydenottolomakkeelle. Selkeät toimintakehoitteet ohjaavat verkkosivustokävijät oikeaan suuntaan.

Toimintakehoitteet ovat usein muodoltaan joko tekstilinkkejä tai kuvia. Toimintakehoitteen on hyvä olla mahdollisimman selkeä, lyhyt ja ohjata toimintaan.

Esimerkkejä:

Varmista paikkasi nyt

Lunasta parhaat edut jo tänään

Markkinointiin lisää merkitystä? Lataa maksuton inbound-markkinoinnin opas! 

inbound-markkinoinnin tietoisku

Leave a Reply