Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Sisäinen viestintä ❤ sisältömarkkinointi

”Kuulin huhua, että…”. Sisäinen viestintä on asia, joka jää yrityksissä vähemmälle huomiolle. Sisäisellä viestinnällä on kuitenkin hyvin tärkeä rooli sisältömarkkinoinnin onnistumisessa.

Mitä on sisäinen viestintä?

Yrityksen sisäistä tiedonvälitystä ja viestintää kutsutaan sisäiseksi viestinnäksi. Tämän otsikon alle voidaan siis laskea esimerkiksi toimitusjohtajan pitämä katsaus yrityksen strategiaan tai intrassa oleva uutinen siitä, että kahvihuoneessa on tarjolla laskiaispullaa.

 

Sisäinen viestintä + sisältömarkkinointi = WINNING!

Sisältömarkkinoinnin kannalta sisäinen viestintä on usein hukattu mahdollisuus. Ei ole kuitenkaan syytä vaipua synkkyyteen, sillä asia on korjattavissa.

Sisältömarkkinoinnissa yrityksen oma henkilöstö on tärkeää pitää ajan tasalla. Onhan se hieman kiusallista, jos asiakkaasi tai yhteistyökumppanisi puhuu vaikka yrityksesi blogissa julkaistusta artikkelista, jonka sisällöstä sinulla ei ole harmainta aavistusta.

Sisäinen viestintä nostaa myös sisältömarkkinoinnin tekemisen ja sen eteen tehdyt ponnistukset esiin. Usein ajattelemme, että “ei nämä meidän markkinointijutut kuitenkaan muita yksiköitä kiinnosta”. Ainakin oman kokemukseni pohjalta ihmisiä kiinnostaa juuri se, että mitä yrityksessä tapahtuu, riippumatta siitä onko henkilö suoraan tekemisissä markkinoinnin tai myynnin kanssa.

 

Vipuvoimaa sisältöjen promootioon

Mikä on sisältömarkkinoinnin keskeisiä haasteita yrityksissä? Ensimmäisenä tulee mieleen itse sisällöntuotanto. Monesti kuitenkin suurempana haasteena on sisällön promootio. Miten saamme jaeltua sisältöjämme mahdollisimman laajasti relevantille kohderyhmälle?

Sisäinen viestintä auttaa tässäkin asiassa. Mitä paremmin yrityksen sisällä viestitään esimerkiksi julkaistuista sisällöistä ja rohkaistaan ihmisiä jakamaan, sitä enemmän sisällöille saadaan näkyvyyttä.

 

“Mekin haluttaisiin tuottaa sisältöä”

Varoitus: Sisäinen viestintä voi saada aikaan innostusta. Olemme päässeet todistamaan tätä useammassa asiakascasessa aitiopaikalta. Kun sisäinen viesti yrityksen markkinoinnin ja myynnin tekemisistä kulkee kaikille yrityksestä, syntyy paljon hyvää. Tämä voi johtaa jopa spontaaniin innostukseen. Henkilöt, joita on saanut aiemmin houkutella pienempiinkin haastattelujuttuihin mukaan, ilmoittavat omatoimisesti olevansa käytettävissä. Ideoitakin syntyy omatoimisesti. Mahtavaa!

Ole siis avoin ja tee markkinoinnin sisällöt näkyviksi yrityksesi sisällä.

 

Sisäinen viestintä ja sisältömarkkinointi: 4 vinkkiä

  • Selvitä, miten sisältöjäsi jaetaan tällä hetkellä.
  • Osallista ja motivoi. Loppujen lopuksi halu sisällön jakamiseen tulee lähteä ihmisestä itsestään.
  • Valitse kanavat. Missä ja miten tietoa jaetaan yrityksen sisällä?
  • Mittaa ja jaa tulokset sisäisesti. Muista kiittää ja tsempata kollegojasi.

 

Lue myös:

Sisältömarkkinointia artistin silmin – Felix Zenger

Interaktiivinen sisältömarkkinointi on uusi musta?