Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

SEO, SEM, AdWords WTF? – hakukonemarkkinointia suomeksi

Hakukoneet, kuten Google, ovat merkittävässä osassa nykypäivän markkinointia. Suuri osa ihmisistä aloittaa ostoprosessinsa etsimällä tietoa hakukoneiden avulla. Suomessa Google-hakuja tehdään noin 30 miljoonaa joka päivä. Hakukonemarkkinointi on hyvin tehokas markkinointitapa, mutta mitä se pitää sisällään?

 

Googlesta on tullut synonyymi hakukoneelle

Googlettaa ja KVG. Googlesta on tullut synonyymi hakukonelle, vaikkakin muitakin hakukoneita toki on. Google on hakukonemarkkinassa selvä ykkönen yli 90 % markkinaosuudella. Muita maailmanlaajuisesti merkittäviä hakukoneita ovat muun muassa Microsoftin Bing, venäläinen Yandex ja kiinalainen Baidu.

 

Miten hakukoneet toimivat?

Yksinkertaistettuna hakukoneet, kuten Google, toimivat seuraavasti:

Google-robotit (käytetään myös nimitystä crawlerit ja Googlebotit) “skannaavat” koko ajan Internetissä olevia sivustoja ja niiden sisältöjä. Google tallentaa kopiot näistä “skannatuista” sivuista omaan indeksointitietokantaansa. Googlen robotit “skannaavat” samoja sivustoja myös uudestaan päivittääkseen indeksitietokantaansa. Se kuinka usein tietty sivusto indeksoidaan, riippuu muun muassa sivuston sisältöjen päivitystiheydestä.

Kun henkilö tekee haun tietyllä hakutermillä, tarkastelee Google henkilön tekemää hakua indeksointitietokannassa oleviin sivuihin ja pyrkii näyttämään henkilölle hakutuloksina sivuja, jotka mahdollisimman hyvin vastaavat sisällöltään henkilön tekemää hakua.

Vaikka Googlen hakualgoritmin yksityiskohdat ovat liikesalaisuuksia, tiedetään että yli 200 eri asiaa vaikuttaa sivuston sijoitukseen Googlen hakutuloksissa.

Mitä hakukonemarkkinointi on?

Hakukonemarkkinointi eli SEM (Search Engine Marketing) on kattotason käsite, joka pitää sisällään kaiken hakukoneissa tehtävän markkinoinnin. Hakukonemarkkinoinnin eli SEMin alalajeja ovat hakukoneoptimointi  ja hakusanamainonta.

Hakukonemarkkinoinnin perimmäisenä tarkoituksena on varmistaa, että yrityksen verkkosivuston tai -palvelun mahdollisimman korkea sijoitus hakutuloksissa liiketoiminnan kannalta relevanteilla hakusanoilla.

SEO eli hakukoneoptimointi

SEO on lyhenne sanoista Search Engine Optimization ja sillä tarkoitetaan verkkosivuston ja sen sisältöjen optimointia hakukoneystävällisiksi. SEO on siis yksi hakukonemarkkinoinnin muoto ja siinä keskitytään erityisesti luonnollisen hakukoneliikenteen kasvattamiseen.

Luonnolliseen löydettävyyteen vaikuttavat sekä sivuston ulkoiset että sisäiset tekijät:

SEO: sisäiset tekijät, kuten:

  • Sivuston tekstisisällön optimointi
  • Metatiedot, kuten sivun metaotsikko (title) ja sivun metakuvaus(description)
  • Kuvien nimeäminen
  • Sivuston sisäiset linkit
  • URL-osoitteiden nimeäminen ja rakenne
  • Sivuston käytettävyys mobiililaitteille

 

SEO: ulkoiset tekijät, kuten

  • Ulkopuolisilta sivustoilta sivustollesi osoittavat linkit
  • Verkkotunnuksesi luotettavuus (domain authority)
  • Sivustoltasi tehtyjen sosiaalisen median jakojen määrä
  • Sivuston verkkotunnuksen ikä

Hakukoneoptimoinnissa tavoitteena on siis huomioida hakukoneet ja ihmisten hakukonekäyttäytyminen (mitä haetaan ja millä avainsanoilla) ja optimoida säännöllisesti sivustoa sekä teknisesti että sisällöllisesti.

 

Hakusanamainonta

Hakusanamainonnan ideana on se, että mainostaja tekee esimerkiksi Googleen tekstimainoksia, joita näytetään, kun henkilö tekee hakuja mainostajan määrittämillä hakusanoilla. Eli jos esimerkiksi huonekalualan yritys haluaa markkinoida uutta ruokapöytämallistoaan, voi yritys tehdä esimerkiksi Google Adwordsin kautta hakusanamainoskampanjan, jossa mainontaa kohdistetaan ihmisille, jotka hakevat hakusanoilla: “ruokapöytä, pöytä ruokahuoneeseen” jne.

Hakusanamainonnassa yleisin hinnoittelutapa on klikkiperusteinen hinnoittelu eli mainostaja maksaa vasta, kun henkilö klikkaa mainoksesta mainostajan sivustolle.

Google Adwords on suosituin hakusanamainonta-alusta, jonka kautta markkinoijan on mahdollista tehdä kampanjointia muun muassa seuraavin tavoin:

 

Hakuverkosto

Hakuverkostolla tarkoitetaan Google-hakua. Valitsemalla hakuverkoston mainosten jakelukanavaksi tavoitat siis ihmiset, jotka etsivät tietoa Google-haun avulla.

 

Googlen mainosverkosto (Google Display Network)

Googlen mainosverkoston kautta voit tehdä myös hakusanamainonnan lisäksi display- eli bannerimainontaa sivustoilla, jotka ovat liittyneet mukaan Googlen mainosverkostoon. Muun muassa Suomessa monet verkkomediat ja suositut verkkosivustot ovat mukana Googlen mainosverkostossa.

 

Youtube

Youtubessa tehtävää video- ja display-mainontaa hallinoidaan myös Google Adwords -työkalun kautta. Youtubessa yleisiä mainosmuotoja ovat muun muassa in-stream videomainokset (videomainokset, jotka tulevat näkyviin ennen kuin pääset katsomaan valitsemaasi Youtube-videoita).

Hakukoneoptimointi vai hakusanamainonta?

Usein kuulee kysyttävän kysymyksen, että kumpaa markkinoijan tulisi tehdä hakukoneoptimointia vai hakusanamainontaa? Monesti oikea vastaus on, että molempia. Hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta eivät ole suoraan toisiaan poissulkevia markkinointitaktiikoita.

Monilla toimialoilla kilpailu tietyista hakusanoista on todella kova ja esimerkiksi yritykset, jotka aloittelevat vasta johdonmukaista hakukoneoptimointia ja sisällöntuotantoa, tarvitsevat useimmiten etenkin alkuvaiheessa tukea maksetusta hakusanamainonnasta.

Toki jokaisen sisältömarkkinointiin panostavan yrityksen pitkän aikavälin tavoitteena on kasvattaa sivuston orgaanista liikennettä, jolloin tarve maksetulle mainonnalle vähenee. Tällöin tärkeintä on löytää oikea tasapaino orgaanisen ja maksetun liikenteen välillä.

 

Haluatko parantaa sisältöjesi hakukonelöydettävyyttä? Lataa maksuton SEO-muistilista.