Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Sähköpostimarkkinointi – mitä kannattaa ottaa huomioon?

 

 

Sähköposti on kuollut? En menisi sanomaan, päinvastoin: jos kuluttaja haluaa antaa sähköpostiosoitteensa markkinoijalle tässä ajassa, jossa sen haluaa jokainen markkinoija, on sillä merkitystä kuluttajalle jo lähtökohtaisesti. Wordstreamin mukaan esimerkiksi milleniaaleista 73 % suosii sähköpostia pääasiallisena kommunikointikanavana yritysten kanssa (muutakin mielenkiintoista faktaa sähköpostimarkkinoinnista löytyy tästä listasta). Kannattaa siis ottaa sähköpostimarkkinointi tosissaan – se tuo tuloksia.

 

Mitä sitten kannattaa ottaa huomioon kun sähköpostimarkkinoinnissa? Keräsimme kasaan vinkkejä aiheesta. Näitä seuraamalla onnistumisen mahdollisuudet paranevat.

 

Sähköpostimarkkinoinnin tavoite

Mieti jokaiselle viestille selkeä tavoite. Tämä on melko oleellinen asia: jos et itse ymmärrä tarkalleen, mitä viesti haluaa kertoa, ei se viestin lukijakaan sitä todennäköisesti ymmärrä. Haluatko kerätä liideä? Uutiskirjeen tilaajia? Tehdä myyntiä? Ohjata asiakasta ostopolullaan eteenpäin? Lisätä tunnettuutta? Kun olet vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa, mieti joka kerta, mihin sillä pyritään.

 

Läpinäkyvyys ja rehellisyys on kaiken A ja O

  • Varmista läpinäkyvyys kaikessa viestinnässä. Kerro mitä sähköpostimarkkinoinnillasi asiakkaillesi tarjoat, ja toimita se mitä lupaat. Läpinäkyvyys ja rehellisyys ovat markkinoinnin perusoletuksia.

 

  • Älä spämmää. GDPR-asetus vaikuttaa tähän jatkossa jo lainsäädännönkin kautta, siitä aiemmassa blogissamme. Spämmiä voi silti olla myös asetusta noudattavat viestit. Tee aina selväksi, että juuri sinä olet viestin lähettäjä, sekä mitä tällä kertaa haluat sanoa.

 

  • Hyvä käytäntö on varmistaa asiakkaalta suopeus viestien vastaanottamiselle vielä erillisessä viestissä asiakkuuden alkaessa. Et kuitenkaan tee mitään niillä kontakteilla ketkä eivät viestejä halua alunperinkään, joten näin toimittaessa myös asiakasrekisterin laatu paranee ja analytiikka tarkentuu.

 

  • Pidä viestien määrä kohtuullisena. Joka päivä ei tarvitse eikä kannata viestitellä.

 

  • Tee reagointi viesteihin asiakkaille helpoksi, sekä huolehdi, että yhteydenotto onnistuu kaikissa kanavissa vaivatta.

 

  • Osa asiakkaista haluaa poistua postituslistalta. Se on pelin henki, eikä asian hankaloittamisella saavuta mitään. Tee siis myös listalta poistuminen helpoksi.

 

Millaisia sähköposteja asiakkaille kannattaa lähettää?

Hyviä syitä olla yhteydessä asiakkaisiin ja viestien aiheita voivat olla esimerkiksi:

  • Tervetuliaissähköpostit asiakkuuden alkaessa tai asiakasohjelmaan rekisteröidyttäessä.

 

  • Kiitos-viestit ostojen jälkeen sekä ostojen jälkeiset seurantaviestit.

 

  • Tieto tulevista alennusmyynneistä ja tapahtumista etukäteen on hyvää palvelua kanta-asiakkaille.

 

  • Tarjoukset, mielellään asiakasta kiinnostavista tuotteista.

 

  • Kyselyt ja tutkimukset antavat paljon markkinoijalle ja voivat olla asiakkaille osoitus välittämisestä. Kannattaa myös miettiä, että voisiko vastaamalla saadakin jotain.

 

  • Muu hyödyllinen lisätieto mitä asiakas voisi tarvita, esimerkiksi hankittuun tuotteeseen liittyen.

 

  • Muu asiakasta hyödyttävä sisältö ylipäänsä. Jos asiakas on esimerkiksi ostanut uima-altaan, mieti mitä kaikkia tilanteita asiakkaalla voi altaan kanssa tulla vastaan.

 

  • Asiakkaan käyttäytymiseen perustuvat viestit, jotka tuovat asiakkaalle arvoa. Esimerkiksi lisäsisällöt, uusien tuotteiden tarjoaminen ostosten perusteella ym ym.

 

Tyyli ennen kaikkea

  • Älä ole tylsä. Älä silti ammu ylikään. Irrotella saa, mutta sähköpostimarkkinointi ei ole mikään nykytaidemuoto, vaan selkeää vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa. Pidä se mielessä, mutta puhuttele asiakkaita kiinnostavaan ja innostavaan sävyyn.

 

  • Personoi viestit. Käytä asiakkaan nimeä. Luo segmenttiesi perusteella ostajapersoonat ja muotoile viestintä sen mukaan, mitä persoonaa puhuttelet. Puhu asiakkaalle relevanteista asioista. Käytä hyväksi esimerkiksi ajankohtaa sekä asiakkaan maantieteellistä sijaintia.

 

  • Pidä viestintä yksinkertaisena. Varmista helppo luettavuus ja silmäiltävyys hyvällä rakenteella.

 

  • Keskity visuaaliseen ja kielelliseen ulkoasuun. Pidä kiinni laadusta ja huomioi että tone of voice kuuluu. Suunnittele kuvat sekä linkkien ja painikkeiden koko tarkkaan. Esimerkiksi Call-to-actionin voi sijoittaa jo viestin alkupäähänkin, jotta koko viestiä ei tarvitse selata läpi jos niin ei halua tehdä. Älä turboahda yhtä viestiä, äläkä käytä liikaa rich mediaa tai videota, näin huomioit myös mobiilikäyttäjät.

 

  • Oikolue sekä testaa viestit AINA ennen lähetystä!

 

Sitten ei muuta kuin mittaamaan ja optimoimaan viestintää jatkuvasti sekä reagoimaan löydöksiin ja tuloksiin. Muista ettei sähköpostimarkkinoinninkaan tarvitse joka välissä yrittää tehdä suoraa kauppaa, vaan tavoite on myös rakentaa ja vaalia asiakassuhdetta. Keskity viestinnässä siis asiakkaaseen ennemmin kuin itseesi, näin luot kestäviä ja kannattavia asiakassuhteita.

 

Jos haluat kehittää markkinointianne yhä asiakaslähtöisempään suuntaan, niin lataa avuksi asiakaslähtöisen markkinoinnin parisuhdevinkit.