Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Sähköpostimarkkinointi – uhka vai mahdollisuus?

Haluatko ajankohtaisia tarjouksia ja tietoa tuotteistamme? Haluatko osallistua matkalahjakortin arvontaan messuosastollamme? Kukapa meistä ei olisi törmännyt tämänkaltaisiin kysymyksiin. Markkinoijat pyrkivät keräämään potentiaalisten asiakkaiden yhteystietoja käyttääkseen niitä sähköiseen markkinointiin.

Tuhansien markkinointiarpajaisten maa

Lupa sähköiseen suoramarkkinointiin kerätään asiakkailta yleisimmin verkkosivustolla, esimerkiksi erilaisten arvontojen ja yhteydenottolomakkeiden yhteydessä. Internet on pullollaan monenlaisia markkinoitiarpajaisia, joiden pariin kuluttajat houkutellaan usein palkintojen avulla. Pelejä, testejä, arvontoja ja muita aktivointeja järjestetään Suomessa vuosittain tuhansia.

Suurimassa osassa markkinointiarpajaisista kuluttajilla on myös mahdollista antaa yritykselle sähköinen suoramarkkinointilupa. Käytännössä tämä tarkoittaa kilpailun osallistumislomakkeen yhteydessä olevaa valintaruutua (opt-in), jonka ruksimalla kuluttaja antaa yritykselle sähköisen suoramarkkinointiluvan.

Huonoimmillaan sähköpostimarkkinointi on spämmiä, parhaimmillaan se tuottaa tuloksia ja markkinointirekisteri voi olla yritykselle kullanarvoinen.

Suomessa on noin 280 000 yritystä. Väitän, että yritysten rekisterien ja arkistojen uumenista löytyy tuhansittain ja tuhansittain hyödyntämättömiä markkinointiluvallisia sähköpostiosoitteita. Mitä tälle asialle pitäisi tehdä?

Sähköpostimarkkinoinnin 6 teesiä

TEE PÄÄTÖS: Päätä haluatko panostaa oman markkinointirekisterin kehittämiseen.

Hyvä lähtökohta on tehdä päätös haluatko hyödyntää ja kehittää omaa rekisteriä markkinoinnissasi? Oikotietä onneen ei ole, vaan oman markkinointilupakannan kehittäminen vaatii pitkäjänteisyyttä.

Älä käytä ostettuja kuluttajarekistereitä, koska niiden käyttö on kieletty laissa.

Mieti läpi kaikki mahdolliset kohtaamispisteet  (niin verkossa kuin reaalimaailmassa) asiakkaittesi kanssa ja valjasta nämä kohtaamispisteet oman rekisterin kartuttamiseen.

SUUNNITTELE: Miksi ja miten?

Miksi me keräämme asiakkailtamme markkinointilupia? Mitä me haluamme sähköpostimarkkinoinnilla saada aikaiseksi? Mitä sisältöä asiakkaamme tai potentiaaliset asiakkaamme haluaisivat meiltä sähköpostitse saada?

Nämä on kaikki tärkeitä ja aiheellisia kysymyksiä. Ensisijaisen tärkeää on luoda sähköpostimarkkinoinnille suunnitelma ja selkeät tavoitteet.

Tämän suunnitelman pohjaksi on hyvä myös kuunnella itse vastaanottajia eli asiakkaita – mitä sisältöä he kaipaavat ja mikä heitä kiinnostaa.

Sähköpostimarkkinoinnille on hyvä asettaa myös selkeät tavoitteet:

  • Liiketoiminnalliset tavoitteet (esimerkiksi sähköpostimarkkinoinnin kautta saatava euromääräinen myynti, keskiostoksen kasvattaminen, ostouseuden kasvattaminen)
  • Käytännön tavoitteet (esimerkiksi markkinointirekisterin koko, aktiivisten vastaanottajien määrä edellisen 3kk aikana, klikkiprosentti)

PIDÄ MIELESSÄ KAKSI SANAA: Sisältö ja konteksti

Kuten kaikessa markkinoinnissa, myös sähköpostimarkkinoinnissa sisällöllä on tärkeä rooli. Sähköpostimarkkinoinnista kuullaan usein puhuttavan  spam-markkinointina. Tämän taustalla on etenkin nämä kaksi syytä:

  1. markkinointisähköpostien sisältö on yksipuolista, tarjousten luukutusta
  2. edelleen (vuonna 2017) monet yritykset käyttävät ostettuja markkinointirekistereitä sähköpostimarkkinoinnissaan.

Sähköpostimarkkinoinnin ytimessä on sisältö ja konteksti. Eli mitä me haluamme asiakkaillemme viestiä missäkin tilanteessa. Markkinointiteknologia tarjoaa paljon mahdollisuuksia viestien ja sisällön kohdentamiseen asiakkaan käyttäytymisen ja toimien perusteella. Esimerkiksi käyttäjän toimien pohjalta aktivoituvat viestit ovat hyvä käytännön esimerkki viestien automatisoinnista.

PIDÄ HUOLTA REKISTERISTÄSI

Pidä huolta, että markkinointirekisterisi on:

  • Lainmukainen: Sinulla on todennetusti lupa lähettää markkinointiviestejä tietylle vastaanottajalle. Suomen lain mukaan saat lähettää yksityishenkilölle sähköistä suoramarkkinointia vain jos vastaanottaja on selvästi ilmaissut haluavansa vastaanottaa markkinointiviestejä.
  • Ajantasainen: Markkinointlupien bruttomäärä ei ole keskeisin mittari. Muista, että keskimäärin noin 20% rekisteristäsi muuttuu epäkurantiksi vuosittain. Jos tietty vastaanottaja ei ole vuoteen avannut lähettämiäsi uutiskirjeitä, häntä on turha makuuttaa loputtomiin rekisterissä.

KOHDENNA

Monille yrityksille sähköpostimarkkinointi on yhtä kuin uutiskirje eli tasaisin väliajoin omalle rekisterille lähetetty viesti yrityksen kuulumisista, tuotteista ja tarjouksista. Usein saman sisältöinen uutiskirje lähetetään koko uutiskirjeen tilanneelle joukolle.

Kohdentaminen on yksi hyvän sähköpostimarkkinoinnin peruspilareita. Kohdentamalla markkinointiviestien sisältöjä demografisten tekijöiden (esim. sukupuoli, asuinpaikka, ikä) tai esimerkiksi aiemman käyttäytymisen pohjalta (ostokäyttäytyminen, aktiivisuus verkkosivustolla tai uutiskirjeiden avaaminen), markkinoijan on mahdollista saada parempia tuloksia.

Erään tutkimuksen mukaan lähes 60% yritysten markkinointisähköpostien kautta tulevasta liikevaihdosta tulee segmentoitujen viestien kautta. (DMA 2015). Monet sähköpostimarkkinoinnin työkalut tukevat hyvin kattavasti erilaisia kohdentamismahdollisuuksia.

MITTAA JA OPI

Sähköpostimarkkinointi vaatii pitkäjänteistä työtä ja jatkuvaa mittaamista ja kehittämistä. Hyvä lähtökohta on se, että sähköpostilähetysten analytiikkaa seurataan aktiivisesti.

Suurin osa sähköpostityökaluista sisältää hyvin monipuolisen ja helppokäyttöisen raportointityökalun, jonka avulla pystyt seuraamaan markkinointisähköpostiesi tuloksellisuutta.

Sähköpostimarkkinointi ei ole kuollut. Sen täytyy vaan olla yhä relevantimpaa vastaanottajalle.

Miten hyödyntää sähköpostimarkkinointia osana sisältövetoista markkinointia? Lataa inbound-markkinoinnin tietoisku!

Lataa inbound-markkinoinnin tietoisku

Leave a Reply