Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Sähköpostimarkkinointi ja automaatio – vinkit tehokkaampaan sähköpostimarkkinointiin

Markkinoinnin automaatio on noussut yhdeksi tämän hetken kuumimmaksi markkinoinnin puheenaiheeksi. Automaation tarkoituksena on tehostaa toistuvia markkinoinnin prosesseja ja mahdollistaa yhä reaaliaikaisemman ja yksilöllisemmän markkinoinnin tekeminen. Markkinoinnin automaatiossa sähköpostimarkkinointi on yksi tärkeä osa-alue, jota ei voi sivuuttaa.

Sähköpostimarkkinointi jakaa vahvasti mielipiteitä. Osa näkee sen kuolevana markkinoinnin alalajina, joka on tullut tiensä päähän. Toiset taas uskovat sähköpostimarkkinoinnin elävän uutta tulemista. Lukujen valossa voidaan todeta, että sähköpostimarkkinointi on edelleen hyvinkin relevantti viestintäkanava. Esimerkiksi Marketing Sherpan tekemän tutkimuksen mukaan jopa 60 % kuluttajista preferoi sähköpostia yrityksiltä vastaanottamalleen viestinnälle. Mutta, kuten markkinointi yleisestikin, myös sähköpostimarkkinointi muuttaa muotoaan.

Sähköpostimarkkinointi ja markkinoinnin automaatio eivät ole sama asia

Sähköpostimarkkinointi ja -automaatio ei ole yhtä kuin markkinoinnin automaatio. Sähköpostiautomaatio (esimerkiksi liidin tekemien toimien pohjalta aktivoituvat ”viestipolut” eli workflowt) ovat yksi osa markkinoinnin automaatiota. Mutta markkinoinnin automaatio on kokonaisvaltaisempi ajattelutapa ja siihen sisältyy sähköpostimarkkinoinnin lisäksi verkkosivuston sisältöjen hallinta (kuten blogit, laskeutumissivut, toimintakehoitteet), liidien hallinta, sosiaalisen median kanavien hallinta ja analytiikka.

Vaikka käsitteet ja asiat menevät vähän limittäin, on siis tärkeää ymmärtää, että automatisoidut sähköpostit eivät ole sama asia kuin markkinoinnin automaatio.

Kohti älykkäämpää sähköpostimarkkinointia

Mainitsin aiemmin, että osa markkinointialalla toimivista ihmisistä kokee sähköpostimarkkinoinnin olevan tiensä päässä. Tämän ajatuksen taustalla voi olla hyvinkin se, että sähköpostimarkkinointi nähdään edelleen vain uutiskirjeiden lähettämisenä. Sähköpostimarkkinoinnin työkalut mahdollistavat nykypäivänä entistä paremman ja älykkäämmän viestinnän pohjautuen esimerkiksi henkilön toimintaan verkkosivustolla tai aktiivisuuteen aiempien sähköpostiviestien osalta.

Tämä avaa markkinoijille paljon uusia mahdollisuuksia tehdä entistä yksilöidympää ja relevantimpaa sähköpostimarkkinointia.

Sähköpostimarkkinoinnin automaatio

Sähköpostimarkkinointi tulee muuttumaan yhä automatisoidumpaan suuntaan ja esittelemme tässä muutamia käyttötilanteita ja -tapoja, joista markkinoijan on mahdollista kehittää omaa sähköpostimarkkinointiaan.

Kartuta oman markkinointirekisterisi tietoja ja kohdenna sisältö entistä paremmin

Yleisimmin yritysten markkinointirekistereissä on tallennettuna ihmisten perustiedot, kuten etunimi, sukunimi, sähköpostiosoite ja postiosoite.

Pyri edistämään kahta asiaa:

  1. Varmista rekisterisi ajantasaisuus ja ”perkaa” pois turhat kontaktit (esim. vastaanottajat, jotka eivät ole avanneet sähköpostiviestejäsi kahteen vuoteen)
  2. Pyri keräämään lisätietoa kontakteistasi. Mitä enemmän tiedät, sitä paremmin voit sähköpostiviestintääsi kohdentaa. Lisätietojen keräämisen voit esimerkiksi hyödyntää verkkokyselyitä tai muita verkkoaktivointeja.

Kun tiedät kontakteistasi enemmän, on myös mielekkäämpää kohdentaa sähköpostiviestinnän sisältöjä. Miksi esimerkiksi autokauppa lähettäisi samansisältöisen meilin sekä automerkin A että automerkin B omistajalle? Haluaisiko metsästystä harrastava henkilö saada eräkaupalta ennemmin vinkkejä haulikon keväthuoltoon kuin tietoa uusimmista telemark-suksitarjouksista?

Suurin osa sähköpostityökaluista tulee erilaisten segmenttien tai tägien hyödyntämistä osoitelistojen hallinnassa, jolloin myös kontaktien hallinta on helppoa vaikka tietomäärä kasvaa.

Hyödynnä drip-kampanjoita

Drip-kampanjoiden eli tiedon ”tipottainen” lähettämisen ideana on luoda automatisoitu sähköpostiviestien sarja, joka toteutuu tietyn aikataulun tai vastaanottajan käyttäytymisen perusteella.

Drip-kampanjoiden tehtävänä on tarjota vastaanottajalle juuri kyseisellä hetkellä relevanttia tietoa. Otetaan käytännön esimerkki: Ilmoittaudut kuntoilu-aiheiseen verkkovalmennukseen ja saat heti tilauksen yhteydessä tilausvahvistuksen yhteydessä tervetuloa-viestin, jossa kurssin vetäjä kertoo sinulle videolla, kuinka hienoa on saada sinut mukaan valmennukseen ja hän kertoo samalla, miten kurssi lähtee liikkeelle ja esittelee muutaman mielenkiintoisen blogiartikkelin teemaan liittyen.

Kaksi päivää kurssin tilauksen jälkeen tulee uusi viesti, jossa varmistetaan, että olet päässyt tutustumaan kurssin sisältöihin ja esille ei ole tullut mitään haasteita tai ongelmia.

Kampanjat rakennetaan käytännössä viestipolkuina (workflow), joissa määritellään ehdot sille, mitä tapahtuu missäkin kohtaa polkua esimerkiksi pohjautuen siihen avaatko tietyn sähköpostiviestin tai et tai käytkö verkkosivustolla tekemässä tiettyjä toimia vai et.

Aiemmin mainitsemassani verkkovalmennus-esimerkissä yksi selkeä impulssi voi olla se, että onko valmennuksen tilannut henkilö kirjautunut verkkovalmennukseen kahden päivän sisällä tilauksesta.

Drip-kampanjoita voi käyttää monipuolisesti erilaisissa tilanteissa ja se soveltuu sekä potentiaalisten liidien jalostamiseen asiakkaiksi että olemassaolevien asiakkaiden hoivaamiseen. Monissa sähköpostityökaluissa löytyy tuki automatisoitujen kampanjoiden ja viestipolkujen rakentamiseen.

Jos haluat kokeilla drip-kampanjoiden rakentamista käytännössä, kannattaa kokeilla esimerkiksi ilmaista Drip.Co-palvelua tai ladata esimerkiksi markkinointiautomaatiotyökalu HubSpotin ilmainen kokeilujakso. (HubSpotin kokeilujaksossa on hyvä huomioida, että sähköpostiviestien lähetys ei toimi, vaikkakin viestipolkujen rakennus onnistuu).

Ajatustasolla tämän saman ”treenin” voi tehdä vaikka ruutupaperilla tai kollegoiden kanssa neukkarin fläppitaululle. Tämä harjoitus avaa monesti konkreettisesti, miten oman tuotteen tai palvelun kohdalla voisi sähköpostimarkkinointia hyödyntää vielä monipuolisemmin.

Älä rakenna liian monimutkaisia ”himmeleitä”

Workflowt rakentuvat pääosin ehtolauseille. Jos tämä ja tämä ehto täyttyy, tapahtuu tämä asia. Esimerkiksi jos henkilö lataa oppaan ja kertoo olevansa kiinnostunut matkailusta, lähetetään hänelle eri sisältöinen meili kun urheilusta kiinnostuneelle. Jos matkailusta kiinnostunut henkilö ei avaa saamaansa viestiä kolmeen päivään, voidaan hänelle lähettää muistutusviesti eri sisällöllä.

Kun automaation ihmeellisen maailmaan pääsee tutustumaan, voi mopo lähteä helposti käsistä. Eli viestiketjut voivat helposti rakentua turhan monimutkaisiksi. Tällöin myös virheiden ja epäloogisuuksien mahdollisuus kasvaa ja kokonaisuudesta tulee myös hankalammin seurattava. Siksi kannattaakin lähteä liikkeelle mahdollisimman yksinkertaisista workflow-rakenteista.

Workflowt kannattaa aina testata läpi eri skenaarioilla ja myös käyttäen eri sähköpostiosoitteita. Uniikien testimeiliosoitteiden generointiin voit käyttää esimerkiksi 10 minute mail -palvelua, jonka avulla voit luoda väliaikaisen sähköpostiosoitteen 10 minuutiksi. Näet myös palvelun sivustolta kyseiseen väliaikaiseen osoitteeseen tulevat sähköpostiviestit, joten voit myös tarkistaa tulevatko ketjun viestit perille kuten olet suunnitellut.

Kokeile rohkeasti

Kuten mainitsin aiemmin, monet sähköpostityökalut tarjoavat jo nykyisellään mahdollisuuksia luoda erilaisia viestipolkuja esimerkiksi kuluneen ajan ja vastaanottajan tekemien toimien pohjalta. Hyviä ja kustannustehokkaita työkaluja ovat muun muassa sähköpostityökalut, kuten MailChimp tai markkinoinnin automaatiotyökalut, kuten esimerkiksi HubSpot tai ActiveCampaign. Suurimmassa osassa työkaluista tarjolla ilmainen kokeilujakso.

 

Miten sitoa sähköpostimarkkinointi osaksi sisältövetoista markkinointia? Lataa maksuton inbound-markkinoinnin oppaamme ja nappaa käytännön vinkit!

inbound-markkinoinnin tietoisku

Leave a Reply