Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Pinterest – 75 miljardin idean pankki

Kuka muistaa Pinterestin, tuon virtuaalisen kuvien ja linkkien jakopalvelun, josta povattiin seuraavaa hittiä sosiaalisen median kentässä 2010-luvun alussa. Pöhinä Pinterestin ympärillä tuntui kuitenkin laantuvan suhteellisen nopeasti. Nyt tuntuu siltä että Pinterest is back.

Onko tämä Pinterestin uusi tuleminen vain omakohtainen huomio? Australialaisen Adnewsin mukaan esimerkiksi Australiassa Pinterestin aktiivisten käyttäjien määrä kasvoi noin 20% vuonna 2017 ja Yhdysvalloissa Pinterestin tulos kasvoi noin 300 miljoonaan dollariin. 

Mutta mitkä asiat ovat tämän feenikslintumaisen uudelleensyntymisen taustalla? Palvelu itsessään ei ole juurikaan muuttunut, mutta tapamme etsiä tietoa on.

1. Kuvahakujen määrä kasvaa

Käytämme entistä enemmän esimerkiksi Googlen kuvahakua ja Pinterestin kaltaisia palveluita tiedon etsimiseen.

2. Yksittäiset kuvat, kuvakollaasit ja infografiikka

Jos olet etsimässä esimerkiksi inspiraatiota tai sisustusideoita kotiisi, antavat visuaaliset kuvakollaasit tai boardit sinulle enemmän fiilistä ja näkemyksiä. Varmasti osaltaan myös esimerkiksi Instagramin suuri suosio on latanut myös Pinterestin laariin.

3. Visuaalisuus myy

Monissa tuotteissa ja palveluissa on vaikeaa saada ostofiilistä aikaan ilman että näkee tuotetta, vielä jopa sen luonnollisessa käyttöympäristössään. Milward Brownin Pinterestille teettämän tutkimuksen mukaan noin kolmannes Pinterestin käyttäjistä ovat ostaneet kyseisen tuotteen joko verkosta tai kivijalkakaupasta nähtyään tuotteen Pinterestissä. Aika kova luku, vaikkakin tutkimukseen pitää ehkä suhtautua hieman varauksella.

4. Pinterestin mainosmahdollisuudet kehittyvät koko ajan

Pintrest on aktiivisesti kehittänyt alustaansa myös kohdennetun mainonnan näkökulmasta. Promoted Pin -mainosmuoto on ollut käytössä jo jonkin aikaa – markkinoijien on siis mahdollista promotoida omia pinnauksia (pin). Uusimpana muutoksena Pinterest ilmoitti tammikuussa 2018, että se alkaa tarjota markkinoijille myös hakusanoihin perustuvaa mainontaa. Huom! Pinterest-mainontaa voivat tällä hetkellä hyödyntää muun muassa yhdysvaltalaisille, australialaisille, irlantilaisille ja kanadalaisille yrityksille. Näköpiirissä on, että mainosalustan käyttö laajenee myös muihin maihin lähitulevaisuudessa.

 

Miten markkinoija voi hyödyntää Pinterestiä?

 Ideapankki sisältömarkkinointiin

Etsitkö ideoita omaan markkinointiin? Kannattaa hakea tietoa Googlen sijasta myös Pinterestistä. Löydät sieltä paljon mielenkiintoista, visuaalisesti pureskeltua materiaalia liittyen esimerkiksi markkinointiin ja myyntiin. Infograafeja, tutkimusyhteenvetoja ja paljon muuta hyvää materiaalia.

 

Tarjoa asiakkaillesi ideoita ja inspiraatiota

Etenkin muoti- ja ruoka-alan toimijat ovat löytäneet Pinterestistä oivan alusta ideoiden jakamiseen. Pinterestissä vain mielikuvitus on rajana.

Tässä muutama hyvä esimerkki:

DYI Network: https://fi.pinterest.com/diynetwork/

Nordström: https://fi.pinterest.com/nordstrom/

Whole Foods: https://fi.pinterest.com/wholefoods

 

Anna verkkosivustokävijöillesi mahdollisuus pinnata kuviasi

Jos esimerkiksi verkkosivustoltasi löytyy mielenkiintoista inspiraatiosisältöä kuvina, on hyvä tarjota kuluttajille mahdollisuus halutessaan pinnata kuva Pinterestiin. Näin brändien on mahdollista saada näkyvyyttä brändilleen ja tuotteilleen.