Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Miksi inbound-markkinointi?

Tuotekeskeisestä asiakaskeskeiseen markkinointiin. Kuluttaja- ja ostokäyttäytymisen muutos ja teknologian kehittyminen asettavat yritykset täysin uudenlaiseen tilanteeseen. Harkitessamme tuotteiden tai palveluiden ostoa haemme yhä enemmän tietoa verkosta ja pyydämme suositteluja ystäviltämme sosiaalisessa mediassa. Valta siirtyy siis yhä enemmän kuluttajille. Siksi markkinoinninkin pitää muuttua tuotekeskeisestä yhä enemmän asiakaskeskeiseksi.

Inbound-markkinointi tarjoaa hyvin käytännönläheisen toimintamallin asiakaskeskeisen markkinoinnin rakentamiseen ja toteuttamiseen. Inbound-markkinointi perustuu siihen, että kuluttaja itse löytää tiensä markkinoijan luokse kiinnostavan asiasisällön avulla. Potentiaalinen asiakas etsii verkosta tietoa tai ratkaisua tiettyyn ongelmaan – hyvän asiasisällön avulla markkinoijan on mahdollista auttaa tätä potentiaalista asiakasta ja ohjata hänet ostamaan sitten, kun asiakas on siihen valmis.

Inbound-markkinointi on uudenlainen tapa tarkastella koko yrityksen liiketoimintaa, myyntiä ja markkinointia entistä asiakaslähtöisemmin.

 

Tee markkinoinnistasi kestävää inbound-markkinoinnin avulla

Kertakäyttöisen markkinoinnin aika on ohi. Kuluttajan huomio on saavutettavissa yhä vaikeammin perinteisen markkinoinnin keinoin. Inbound-markkinoinnin avulla luot yrityksellesi kokonaisvaltaisen tavan puhutella ja palvella kuluttajia koko ostoprosessin ajan. Ja mikä tärkeintä, inbound-markkinointi ei ole vain uusasiakashankintaan keskittynyt ajattelutapa, vaan auttaa yritystäsi kehittämään myös nykyisiä asiakassuhteita.

Inbound-markkinointi on kestävää markkinointia. Perinteinen markkinointi rakentuu usein pirstalaisen, lyhyistä kampanjatoimenpiteistä koostuvan toiminnan pohjalle. Inbound-markkinoinnin tarkoituksena on tuottaa kuluttajaa kiinnostavaa sisältöä ja toimenpiteitä, jotka tuottavat yritykselle jatkuvia tuloksia pitkällä aikavälillä. Et siis kasvata kustannuksia ostamalla kuluttajien huomiota juuri nyt, vaan investoit markkinointiin, joka tuottaa tuloksia myös tulevaisuudessa. Lisää inbound-markkinoinnista voit lukea lataamalla inbound-markkinoinnin tietoiskumme.

 

Lataa inbound-markkinoinnin tietoisku

Lataa inbound-markkinoinnin opas

Miten tehdä entistä kestävämpää markkinointia? Lataa maksuton inbound-markkinoinnin opas!

Miten inbound-markkinointipalvelumme toimii?

Inbound-markkinoinnin suunnittelu- ja toteutusprosessi etenee asiakkaan kanssa seuraavasti:

Inbound-markkinoinnin aloitusvaihe (kesto noin 1 kk)

Aloitusvaiheen tarkoituksena on luoda perusta tulokselliselle inbound-markkinoinnille.

  • Määritämme asiakkaan markkinoinnin nykytilan ja pyrimme tunnistamaan mahdolliset pullonkaulat.
  • Asetamme yhdessä asiakkaan kanssa liiketoiminnan tavoitteista johdetut, konkreettiset tavoitteet inbound-markkinoinnille. Näiden tavoitteiden toteutumista seurataan kuukausitasolla
  • Luomme ostajapersoonat, jotka toimivat koko inbound-markkinoinnin tekemisen selkärankana
  • Laadimme inbound-markkinoinnin suunnitelman

Aloitusvaiheen aikana varmistamme myös, että asiakkaan web-analytiikka on kunnossa ja että asiakkaan verkkosivustolla on käytössä tarvittavat työkalut. Autamme markkinoinnin automaation tai sähköpostiautomaation käyttöönotossa ja rakentamisessa.

Jatkuva sisällöntuotanto

Aloitusvaiheen aikana starttaamme sisällöntuotantoa, jota tehdään jatkuvasti. Pyrimme pitämään tiettyä määrää julkaisuvalmiita sisältöjä ”puskurissa”, jolloin varmistamme jouhevan sisällön julkaisun, vaikka aikataulut ja tilanteet yllättäen muuttuisivatkin.

Tuotamme sisältöjä monissa eri muodoissa kaikkiin digitaalisiin kanaviin. Meiltä luonnistuvat esimerkiksi tekstisisällöt, kuvitukset ja infograafit, videosisällöt ja interaktiiviset sisällöt (kuten verkkotestit ja -kyselyt) luonnistuvat.

  • Suunnittelemme sisältöjen teemat yhdessä asiakkaan kanssa.
  • Tuotamme sisällöt.
  • Seuraamme sisältöjen aikaansaamia tuloksia ja raportoimme asiakkaalle.

Jatkuva kehittäminen ja optimointi

Inbound-markkinointi on jatkuva prosessi. Siksi markkinoinnin jatkuva kehittäminen ja optimointi ovatkin äärimmäisen tärkeitä.

  • Mittaamme ja analysoimme asiakkaan verkkosivustoa ja sisältöjä kuukausitasolla
  • Optimoimme verkkosivuston sisältöjä ja seuraamme hakukonesijoituksia valituilla avainsanoilla
  • Raportoimme asiakkaalle tulokset ja niiden pohjalta tehdyt toimenpide-ehdotukset
  • Tuomme pöytään konkreettisia kehitysehdotuksia ja ideoita

Miten voimme auttaa?

Haluatko keskustella lisää inbound-markkinoinnin mahdollisuuksista? Ota yhteyttä!

 Email matias@matter.fi

Soita+358 40 709 6651