Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Onko sisällöntuotanto ilman promootiota turhaa?

Sisältö ja sisällöntuotanto ilman promootiota on kuin auto ilman polttoainetta. Sillä ei mennä pitkälle. Mutta miten sisältöjä tulisi promotoida?

Sisällön jakelu ja promootio vaatii työtä

Sisältömarkkinoinnissa keskitymme usein sisältöideoiden synnyttämiseen ja sisällöntuotantoon. Kun sisältö on julkaistu, ei työ kuitenkaan lopu siihen.

Sisältöjen jakelu ja promootio on yksi tekijä, joka erottaa menestyneet markkinoijat ei-niin-menestyneistä. Miksi promootio sitten usein jää puolitiehen? Syitä on monia, joista yleisimpiä ovat ajan puute, selkeän tavoitteen ja suunnitelmallisuuden puute.

Helposti tulee sellainen tunne, että ”kyllä ne ihmiset tämän meidän sisällön luokse löytää, kun se on niin kiinnostava.” Joskus tietenkin tilanne voi olla niinkin, mutta suurimmassa osassa tapauksia keskeisenä haasteena on se, että kuluttaja ei löydä sisällön luokse ilman, että hän altistuu viestille jossain käyttämässään kanavassa.

Vaikka esimerkiksi sosiaalisen median hallintatyökalut helpottavat sisältöjen jakamista ja hallintaa, silti sisältöjen promootion pitää varata riittävästi aikaa.

Vinkki sisällöntuotantoon: Jalosta ja kierrätä

Liian usein tarkastelemme sisällöntuotantoa yksittäisinä ”sisältöpaloina” tai kampanjalähtöinä. Kysy itseltäsi: mitä eri variaatioita tai sisältömuotoja voisin tuottaa pääsisällöstä lähes samalla vaivalla? Blogikirjoituksesta pari infograafia someen? Yritysvideosta lyhyt making of-pätkä tiiseriksi?

Myös sisältöjen kierrättämistä  tulisi tehdä entistä enemmän. Kierrättämisellä tarkoitetaan tässä yhteydessä tietyn sisällön julkaisemista uudestaan, joko täysin alkuperäisessä muodossaan tai hieman muunneltuna. Hyvä käytännön esimerkki muunnellusta sisällön kierrättämisestä on ennustusartikkelit, kuten ”Markkinoinnin trendit 2017”. Tällaiset artikkelit ovat omiaan houkuttelemaan kävijöitä sivustolle vuodesta toiseen ja artikkelin sisältö päivitetään aina kulloisenkin trendin mukaan.

Eräänlaista sisällön kierrättämistä on myös se, että tietystä pääsisällöstä varioidaan muita sisältömuotoja. Blogista infograafeja, presentaatiota somekuvia, webinaarista lyhyitä audiopätkiä jaettaviksi ja niin edelleen. Tällaisen sisällön kierrättämisen tavoitteena on sekä tavoittaa vastaanottaja yhä monipuolisemmalla sisällöllä ja osaltaan maksimoida myös sisällöntuotannosta saadut hyödyt.

Mitä silmät ei nää…

Näin sosiaalisen median valtakautena vastaanotamme jatkuvasti suuren määrän erilaisia viestejä ja informaatiota. Emme pysty millään huomaamaan ja prosessoimaan kaikkea. Siksi sisältöjen promootion merkitys korostuu entisestään.

Se, että tietty blogikirjoitus tai video on julkaistu kerran, ei tarkoita sitä, että kaikki siitä kiinnostuneet ovat sen nähneet. Mitä aktiivisemmin ja eri lähestymiskulmia hyödyntäen sisältöä promotaan, sitä parempia tuloksia sisältöjen avulla saadaan.

Älä siis anna hyvän sisällön hautautua julkaisuarkistoon, vaan rakenna sisältöjen promootiosuunnitelma, joka ottaa kantaa myös aikaisempien sisältöjen jatkohyödyntämiseen ja kierrättämiseen.

Tukea maksetun promootion avulla

Kohdennettu mainonta toimii hyvänä keinona sisältöjen promootiolle. Esimerkiksi hyvin tarkkaan kohdennetun Facebook-mainonnan avulla sinun on mahdollista tavoittaa sinun toimialasta tai sisältösi teemasta kiinnostuneet ihmiset.

Tuotimme sisältöjen FB-mainontaoppaan, jonka tarkoituksena on antaa markkinoijille käytännönläheisiä vinkkejä siihen, miten Facebook-mainontaa voi hyödyntää markkinointisisältöjen promootiossa.

Kolme käytännön vinkkiä sisältöjen kierrätykseen ja promootioon

  • Pilko isommat sisältökokonaisuudet (kuten e-kirjat tai tutkimusraportit) blogikirjoitusten sarjaksi.  Ja myös toisinpäin: koosta ja muokkaa artikkelitekstien pohjalta ladattava opas, jonka avulla voit kerätä liidejä.
  •  Tee blogikirjoituksesta infograafi. Voit käyttää apuna muun muassa Canva tai Piktochart-työkaluja.
  • Tee blogipostausten pohjalta email-sarja: käyttäjä antaa  sähköpostiosoitteensa ja saa esimerkiksi viikon ajan joka aamu vinkkejä sähköpostiinsa.

 

+1 vinkki: Promotoi sisältöjäsi kohdennetulla Facebook-mainonnalla. Miten?  Lataa maksuton opas ja nappaa käytännön vinkit!

facebook mainonta

Leave a Reply