Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Don’t believe the hype – onko aika kypsä näille markkinoinnin trendeille vuonna 2018?

Vuosi lähestyy loppuaan, ja markkinoinnin trendiraportteja sekä julistuksia ensi vuoden isoista ilmiöistä alkaa ilmestyä taas joka suunnalta. Onko niihin uskominen? Mikä oikeasti muuttuu ensi vuonna? Käänsimme ajattelun ympäri, ja kokosimme raportin markkinoinnin haipatuimmista trendeistä, joiden emme kuitenkaan vielä vuonna 2018 usko syystä tai toisesta siirtyvän kunnolla käytäntöön. Tämä on Matterin hype-katsaus!

 

Tekoäly

Koneet tulevat ja vievät meidän työpaikat! Tekoälyn määrittely on vaikeaa, koska älykkyyskin voidaan mieltää monella tapaa. Yleensä kuitenkin viitataan ihmismäisiin tai älykkäiksi laskettaviin toimintoihin. Esimerkiksi Israelista ponnistava markkinoinnin tekoälyalusta Albert.ai osaa kuulemma jo tehdä mediasuunnittelua itsenäisesti, nopeasti, ja tuloksellisemmin kuin ihminen.

Ei silti kannata vielä irtisanoa koko markkinointiosastoa. Tällä hetkellä kukaan ei voi antaa arvioita ns. yleisen tekoälyn, eli ihmismäiseen ajatteluun kykenevän tekoälyn kehittämisestä. Syvällinen insight ei myöskään synny vain numeroista, vaan niiden intuitiivisesta yhdistämisestä odottamattomiinkin asioihin ja tiedonlähteisiin. Tekoäly tulee olemaan lähitulevaisuudessa ennen kaikkea tehokas työkalu. Jatketaan siis rauhassa hommiamme.

 

Internet of things

“Yksi digitalisaation mielenkiintoisimpia ilmiöitä!” “Järjestelmä, joka muuttaa suunnittelun, johtamisen ja toimintamallit.” “Kokonaisvaltaista johtamista älykkään toimintaympäristön avulla!”

Kun esineet siirtyvät nettiin, kaikki laitteet ja koneet ympärillämme alkavat kerätä ja välittää tietoa. Näin ollen koko ympäristömme oletetaan muuttuvan ja liiketoiminnan mahdollisuuksien kasvavan ennennäkemättömästi. Esimerkkiä jääkaapista sisältönsä tutkijana ja markkinointikanavana voidaan pitää jo IoT-klassikkona. “Ketsuppi on loppunut, osta tästä!” Jep, mutta en vielä vuonna 2018. IoT muuttaa teollisuutta koko ajan kiihtyvällä vauhdilla, mutta kuluttajakäyttäytymisen muuttuminen edellyttää myös laitekannan riittävää uusiutumista, uusien käyttäytymismallien rinnalla. Kannattaa laittaa tämä omaan viisivuotissuunnitelmaan.

 

Personointi

Markkinoinnin personointi kuluttajien tarpeiden ja ostopolun näkökulmasta on täyttä totta, löytyyhän one-to-one markkinoinnista tieteellisiä julkaisujakin ainakin vuodesta 1998 lähtien. Kuluttajatkin ovat oppineet odottamaan, sekä jopa vaatimaan personointia ollessaan tekemisissä brändin kanssa. Myös allekirjoittaneet ymmärtävät personoinnin hyödyt sekä kannustavat räätälöimään markkinointiaan kuluttajien yksilöityjen tarpeiden mukaan.

Personoinnin pääsy listalle johtuu enemmänkin vääränlaisista odotuksista ja käsityksistä nykypäivän personointia kohtaan. Markkinoijan tarkoitus ei ole kerätä joka ikistä henkilökohtaista tietoa kuluttajasta talteen. Fokuksen tulee olla kuluttajakokemuksessa: kommunikaation, sisältöjen ja eri kanavien synkronoinnissa kuluttajan ostopolun ympärille. Tämä toivottavasti yleistyy edelleen vuonna 2018!

 

Virtual reality

Virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden tipping pointtia on odoteltu jo jokunen vuosi ja lähemmäksi se käy. Myös Matter on nähnyt ja päässyt kokemaan erittäin hienoja vr-toteutuksia, mutta ei silti kannata vielä siirtää kaikkia rahojaan virtuaalitodellisuuteen. VR-kokemuksista nauttimiseen tarvittaneen vielä pitkään asiaankuuluva laite, vr-lasit, ja niiden myyntimäärät globaalistikin ovat vain miljoonia vuodessa. Kannattaa odottaa kunnes laitteiden penetraatio saavuttaa riittävän asteen ja kuluttajat ottavat asian omakseen. Hyvä keino tavoittaa enemmän ihmisiä vr-toteutuksilla tällä hetkellä ovat esimerkiksi messut, missä laitteet voi viedä kuluttajien luokse.

 

Big data

Dataohjattua sitä, datarikastettua tätä. Big data on ollut puheenaihe jo vähintään viimeiset viisi vuotta, mutta ansaitsee mielestämme edelleen sijoituksen hype-katsauksessamme. Osin tämä johtuu siitä, että big data terminä on vaikeasti määriteltävä ja myös muuttuu ajan kulun ja kehityksen myötä, mutta myös siitä, että toistaiseksi puhetta on edelleen enemmän kuin konkreettisia tekoja. On dataa ja on big dataa, mutta todella merkittävät innovaatiot, jotka perustuvat suuriin, eri lähteistä kerättäviin ja hyödynnettäviin tietoihin, ovat uskoaksemme vielä tulossa.

 

Yksi trendi mihin kuitenkin uskomme vuonna 2018 on se, että yhä useampi markkinoija haluaa varmistaa läsnäolonsa kuluttajan ostoprosessin jokaisessa vaiheessa ja siksi markkinoijat integroivat markkinointitoimenpiteensä yhä selvemmin kuluttajien ostopolkujen ympärille. Kannattaa siis kiinnostua uusista asioista, mutta pitää samalla katse tiukasti suunnattuna tärkeään jokapäiväiseen tekemiseen.

 

 

Entäpä miten sitten varmistaa jatkuva läsnäolo kuluttajan ostoprosessin jokaisessa vaiheessa? Lataa inbound-markkinoinnin tietoisku, niin tiedät mistä ainakin puhutaan paljon ensi vuonna.

 

inbound-markkinoinnin tietoisku