Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Oman yleisön rakentaminen – haastattelussa Sandis.co:n Lasse Iskanius

 

Mistä löytää tekemistä ja leikkikavereita pienelle lapselle? Yli 10 vuoden uran eri mediatoimistoissa tehnyt Lasse Iskanius törmäsi tähän ongelmaan ollessaan hoitovapaalla kotona pienen lapsen kanssa. Tuntui, että kaikki tieto lapsiperheiden aktiviteeteista oli hyvin hajallaan ja yhteisöllisyys puuttui. Tämän ongelman pohjalta syntyi idea uudesta verkkopalvelusta Sandiksesta.

 

Sandiksen idea on yksinkertainen: palvelussa yksityishenkilöt voivat jakaa omia vinkkejään lapsiystävällisestä tekemisestä ja paikoista muille yhteisön jäsenille.

Uuden verkkopalvelun ja -yhteisön rakentaminen nollasta vaatii työtä ja myös kantapään kautta oppimista. Kysyimme Lasse Iskaniukselta omia oppeja tai havaintoja oman yleisön rakentamisesta.

 

Numeroiden takana tapahtuu paljon

Lasse on tottunut pyörittämään numeroita ja exceleitä työssään mediatoimistoissa, mutta yhtenä konkreettisena “herätyksenä” Sandiksen rakentamisessa on ollut fakta siitä, että niiden kuuluisien numeroiden takana tapahtuu paljon sellaista mitä, mitä on vaikeaa excelillä arvottaa.

“Liian usein keskitytään numeroihin vain sen takia että numerot eivät valehtele. Esimerkiksi Sandiksen osalta olisimme voineet investoida paljon euroja maksulliseen näkyvyyteen esimerkiksi somessa ja saaneet sitä kautta numerot näyttämään hyviltä. Uskomme kuitenkin itse siihen, että oman yleisön rakentaminen on pitkäjänteistä työtä ja luottamusta ei voi ostaa.”

 

Luottamuksen rakentaminen on tärkeintä

Luottamus on Iskaniuksen mukaan yksi tärkeimmistä tekijöistä oman yleisön rakentamisessa. “Vaikka se voi kuulostaa kliseeltä, on sisällöllä oltava hyötyä vastaanottajalle. Se mahdollistaa aidon luottamuksen rakentamisen. Jos markkinoija pyrkii vain optimoimaan oman tuloksensa, ei luottamussuhdetta synny.”

Sandis on esimerkiksi välttänyt tykkääjien kalastamista Facebook-arvonnoin ja kisoin. “Ollaan keskitytty enemmänkin tarjoamaan sellaista sisältöä ja vinkkejä, joita uskomme, että lapsiperheet arvostavat. Ja itseasiassa tämä näkyy myös orgaanisessa tavoittavuudessa esimerkiksi Facebookin puolella”, sanoo Iskanius.

Markkinoija: Kysy itseltäsi “Lukisinko minä itse tätä juttua?”

Oman yleisön rakentamisen osalta Iskanius nostaa esiin sisällön laadun ja kiinnostavuuden. Sandis pyrkii miettimään jokaisen sähköpostiviestin, Facebook-postauksen ja muun sisällön aidosti sen pohjalta, minkä uskotaan kiinnostavan ja puhuttelevan lapsiperheitä. “Markkinoijien pitäisi entistä enemmän katsoa koko sisältötekemistä kokoushuoneiden ja fläppitaulujen ulkopuolelta. Välillä on ihan hyvä kysyä, että lukisinko itse tätä juttua tai kuluttaisinko tätä sisältöä jos olisin asiakas”, tiivistää Iskanius.

 

Sisällöllä ylikyllästettyä

Kysyttäessä siitä mikä on yllättänyt Iskaniuksen oman yleisön rakentamisessa, nostaa hän esille kilpailun pikselipinta-alasta.

“Arkipäivämme on ylikyllästetty sisällöllä. On entistä vaikeampaa saada omaa viestiä läpi. Esimerkiksi Facebook-feedi, joka on täynnä erilaisia tarinoita ja sisältöä. Uskon, että henkilökohtaisuus ja inhimillinen kerronta ovat asioita, jotka tulevat korostumaan entisestään”, sanoo Iskanius.

 

Tutustu tarkemmin Sandikseen >