Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Näillä 5 työkalulla saat enemmän tietoa asiakkaistasi

Mitä on asiakaslähtöinen markkinointi?

Asiakaslähtöisyys voi kuulostaa kliseeltä, mutta sitä se ei kuitenkaan ole. Puhuttaessa markkinoinnin ja myynnin näkökulmasta, asiakaskeskeisyys tarkoittaa useimmiten sitä, että yritys pyrkii aidosti kuuntelemaan ja auttamaan asiakastaan ja kehittämään omaa palveluaan ja tuotettaan vastaamaan sitä, mitä kuluttajat tarvitsevat.

Teknologian kehittyminen avaa täysin uudenlaisia tapoja asiakkaiden parempaan palveluun ja asiakkuuksien hallintaan. Myös tiedonkeruu ja jatkohyödyntäminen on entistä helpompaa.

 

5 työkalua, joilla saat enemmän tietoa asiakkaistasi

Typeform

Erilaiset kyselyt ja testit ovat hyvä tapa kerätä tietoa sekä olemassaolevista asiakkaistasi että sivustokävijöistäsi. Kyselyiden ja testien tekemiseen on olemassa monia hyviä työkaluja, joista yksi hyvä esimerkki on Typeform, jonka avulla voit luoda helposti ja kustannustehokkaasti monenlaisia kyselylomakkeita ja testejä. Typeformin lisäksi muun muassa suomalainen ZEF on hyvä työkalu testien ja kyselyiden tekoon.

Yksi erittäin tärkeä, mutta kuitenkin usein vähälle huomiolle jäävä, asia on asiakaspalautteen kerääminen. Luomalla automatisoidun tavan kerätä asiakaspalautetta saat sekä arvokasta palautetta toiminnastasi että osoitat asiakkaillesi, että arvostat heidän mielipiteitään.

Tutustu Typeformiin >

 

Pixel Me

Tuskailetko mainonnan ja sisältöjesi maksetun promootion kanssa? Yksi työkalu, joka kannattaa tsekata on Pixel Me. Kyseessä on url-osoitteen lyhennystyökalu, jossa on mukana nerokas toiminnallisuus: voit kohdentaa esimerkiksi Facebook-, Instagram- ja Twitter-mainontaa niille henkilöille, jotka ovat klikanneet Pixel Me -työkalulla tekemiäsi linkkejä.

Vaikka jo nykyisellään esimerkiksi asentamalla sivustollesi Facebook-pikselin, voit kohdentaa Facebook- ja Instagram-mainontaa sivustollasi käyneille, Pixel Me:n avulla saat kiinni myös henkilöt, klikkaavat jakamaasi sisältöä, joka EI johda sivustollesi. ELi jos vaikka jaat LinkedInissä linkin mielenkiintoiseen amerikkalaiseen markkinointiblogiin, voit kohdentaa markkinointiasi tätä linkkiä klikanneille.

Tutustu PixelMe-palveluun >

 

HubSpot

HubSpot on markkinoinnin automaatiojärjestelmä, joka niputtaa yhteen kattavan paletin markkinoijalle ja myyjälle tärkeitä työkaluja. Monen markkinoijan suunnitelmissa on markkinoinnin automaation hyödyntäminen tulevaisuudessa, mutta juuri nyt työkalun käyttöönotto ei ole to do-listan kärkipäässä.

HubSpotin osalta on hyvä muistaa, että voit ottaa kerätä tietoa asiakkaittesi verkkokäyttäytymisestä hyödyntäen HubSpotin maksuttoman Free- tai Marketing Starter -lisenssin avulla. Ja mikä tärkeintä, jos suunnitelmissasi on myöhemmin ottaa HubSpot laajemmin käyttöön, on sinulla kontaktit ja heidän käyttäytymisdatansa olemassa HubSpotissa valmiiksi.

Tutustu HubSpotiin >

 

Crazy Egg

Miten kävijät toimivat sivustollasi? Usein verkkosivuston sisältöjen ja toiminnallisuuksien kehittäminen perustuu yrityksen sisäisiin mielipiteisiin. Askel oikeaan suuntaan on hyödyntää verkkoanalytiikka sivuston suunnittelussa ja kehittämisessä. Mutta vielä askeleen pidemmälle päästään tutkimalla vielä tarkemmin kävijöiden käyttäytymistä sivustolla ja testaamalla erilaisia sisältöjä.

Crazy Egg on hyvä työkalu verkkokävijöiden käyttäytymisen seurantaan ja analysointiin sekä A/B-testauksen tekemiseen.

Tutustu Crazy Eggiin >

 

Google Analytics

Viimeisenä, mutta ei suinkaan vähäisimpänä: Google Analytics. Suurin osa yrityksistä käyttää verkkosivustonsa mittaamiseen Google Analytics-työkalua. Google Analytics ei siis ole monelle markkinoijalle uusi työkalu, mutta tässä muutama konkreettinen vinkki raportista tai näkymästä, joista voi olla hyötyä erityisesti asiakkaiden käyttäytymisen selvittämisessä.

Käyttäytyminen (Behavior) -raportit:

Google Analyticsissa Käyttäytyminen-päävalikon alta löydät monia hyödyllisiä raportteja, joiden avulla saat tietoa verkkosivustosi kävijöiden käyttäytymisestä sivustollasi. Hyvänä esimerkkinä muun muassa Kävijän kulku-niminen raportti, jonka avulla pystyt tarkastelemaan minkä eri sivujen ja sisältöjen kautta kävijät sivustollasi etenevät. Tämä on arvokasta tietoa muun muassa verkkosivuston sisältöjen ja rakenteen suunnitteluun.

Käänteinen tavoitteen reitti:

Ensinnäkin käyttäessäsi Google Analyticsia, suosittelemme määrittämään Analyticsiin tietyt tavoitteet (esimerkiksi yhteydenottolomakkeen kiitossivu), jonka avulla sivuston tuloksellisuuden seuraaminen on helpompaa.

Käänteinen tavoitteen reitti -raportti on hyvä tapa seurata, että mitä polkua pitkin tavoitteet toteutuvat.

Tutustu Google Analyticsiin >

 

 

Haluatko lisävinkkejä asiakaslähtöiseen markkinointiin? Lataa asiakaslähtöisen markkinoinnin parisuhdevinkit.