Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Miten luon myyvän laskeutumissivun – 5 vinkkiä

Laskeutumissivu on yksi tuloksellisen markkinoinnin keskeisiä työkaluja. Se toimii pisteenä, johon kävijä ohjataan eri kanavista ja jonka tavoitteena on saada kävijä tekemään tietty haluttu toimi.

Erilaisten laskeutumissivujen hyödyntäminen on lisääntynyt koko ajan. Aiemmin (ja joissain tapauksissa vieläkin) markkinoijat tekevät sen virheen, että ohjaavat mainoskampanjansa yrityksen verkkosivuston etusivulle.

Aikaisemmin laskeutumissivujen hyödyntämistä rajoitti osaltaan myös verkkosivustojen taustalla olevat kankeat julkaisujärjestelmät.

Tilanne on tämän osalta onneksi muuttunut, markkinoilla on lukuisia järkevänhintaisia ja monipuolisia työkaluja laskeutumissivujen tekemiseen.

Millainen on hyvä laskeutumissivu?

Millainen sitten on hyvä laskeutumissivu? Tärkein mittari lienee se, että kuinka suuri osa laskeutumissivun kävijöistä tekee halutun toimen, kuten esimerkiksi arvontaan osallistuminen, esitteen tilaaminen tai vaikka tarjouspyynnön jättäminen.

Hyvän laskeutumissivun ominaispiirteet

Selkeä

Laskeutumissivua suunniteltaessa on tärkeää miettiä sen sisältö ja pääviesti mahdollisimman tiiviiksi. Muista, että laskeutumissivulle tulevan kävijän on heti saatava yhdellä silmäyksellä käsitys, mistä on kysymys.

Käytä eri otsikkotasoja ja bullet-listoja nostaaksesi esiin tekstistä keskeiset asiat.

Motivoiva

Motivoi kävijä tekemään haluttu toimi. Miksi minä lataisin tämän oppaan tai miksi osallistuisin tähän verkkokyselyyn? Kerro, mitä hyötyä kävijä saa.

Aktivoiva

Ohjaa kävijä toimimaan ja käytä selkeitä toimintakehoitteita, esimerkiksi ”Lataa nyt” tai ”Kokeile ilmaiseksi”

 

Viisi vinkkiä laskeutumissivun rakentamiseen

Tässä muutamia käytännön vinkkejä laskeutumissivun rakentamiseen.

1. Minimoi linkitykset ulos

Mitä enemmän laskeutumissivulla on linkkejä ulos tai valikoita, sitä todennäköisemmin sivulle tulija päätyy myös pois laskeutumissivulta tekemättä haluttua asiaa. Minimoi siis ulkoisien linkkien määrä ja poista laskeutumissivulta sivuston navigaatio.

2. Kerro mahdollisimman selkeästi asian ydin

Nykypäivänä ihmisen keskittymiskyky verkossa lasketaan sekunneissa, ellei nanosekunneissa. Pyri siis kertomaan heti päänäkymässä mistä on kysymys ja mitä lisäarvoa kävijälle tarjoat.

3. Kysy vain tarpeelliset tiedot lomakkeella

Laskeutumissivun tavoitteena on usein kerätä esimerkiksi kävijöiden yhteystietoja. Muista kysyä lomakkeella vain niitä tietoja, jotka ovat myyntiprosessisi kannalta välttämättömiä.

Tutkimusten mukaan lomakkeiden konversioaste laskee jokaista lisäkenttää kohden. Eli jos et loppupeleissä tee mitään asiakkaan puhelinnumerolla, niin sitä ei kannata myöskään kysyä lomakkeella.

Muista myös lomakkeen validointi eli varmista, että A) lomaketta ei voi lähettää ilman pakollisten tietojen täyttämistä B) varmista validoinnilla, että eri tiedot ovat oikeassa formaatissa (esimerkiksi sähköpostiosoite on oikeassa muodossa). Suurin osa lomaketyökaluista tarjoaa automaattisen lomakekenttien validoinnin, joten sinun ei tarvitse erikseen tehdä mitään sirkustemppuja.

4. Käytä selkeitä toimintakehoitteita (call-to-action)

Mitä selkeämmin kerrot kävijälle mitä tehdä, sitä todennäköisemmin saat hänet toimimaan haluamallasi tavalla. Toimintakehoitteiden eli call-to-actioneiden merkitys on usein suuri. Ole suoraviivainen ja selkeä.

5. Testaa, niin tiedät mikä toimii

Laskeutumissivun tuloksellisuutta ei voi todeta muuta kuin testaamalla. Ei ole olemassa yhtä sapluunaa, jonka pohjalta tehtynä laskeutumissivu toimii parhaiten juuri sinun tuotteelle tai palvelulle. Siksi testaaminen ja mittaaminen on keskeinen osa laskeutumissivujen hyödyntämistä.

Monet laskeutumissivutyökalut tarjoavat mahdolisuuden erilaisten variaatioiden (esimerkiksi tekstit, kuvat) testaamiseen samanaikaisesti. Tätä kutsutaan A/B-testaamiseksi.

Ideana on siis se, että osa liikenteestä ajetaan laskeutumissivun versioon A ja osa liikenteestä versioon B, jonka pohjalta voidaan todentaa kumpi versio tuottaa parempia tuloksia.

Lisävinkki: Mieti, mitä tapahtuu lomakkeen lähettämisen jälkeen

Usein huomaa, että laskeutumissivun lomakkeen lähettämisen jälkeen konvertoituneelle kävijälle ei tarjota mitään polkua eteenpäin. Kävijää ei kuitenkaan kannata unohtaa lomakkeen lähettämisen jälkeen.

Mitä tässä kohtaa kannattaisi tehdä? Ensinnäkin on hyvä ohjata kävijä lomakkeen lähetyksen jälkeen kiitossivulle, jossa voit ohjata kävijän eteenpäin haluamaasi sisältöön.

Jos keräsit lomakkeen lähetyksen yhteydessä sähköpostiosoitteen, kannattaa hyödyntää tätä lähettämällä automaattinen kiitosviesti sähköpostiin ja ohjata esimerkiksi muun sisällön pariin.

 

Työkaluja laskeutumissivujen rakentamiseen

LeadPages

LeadPages on monipuolinen ja kustannustehokas työkalu laskeutumissivujen tekemiseen. Paljon valmiita templateja erilaisiin tarkoituksiin ja todella helppo drag and drop -tyyppinen editori.

Tutustu LeadPagesiin >

WordPress

Laskeutumissivujen tekeminen ei aina tarvitse välttämättä erillistä työkalua, vaan laskeutumissivuja voi tehdä myös oman verkkosivuston sisällönhallintajärjestelmällä. Hyvä esimerkki on WordPress, jolla voit helposti tehdä laskeutumissivuja luomalla uuden sisältösivun ja käyttämällä esimerkiksi lomaketyökaluna Contact Form 7 tai Gravity Forms -lisäosia.

Lähes kaikki laskeutumissivutyökalut integroituvat myös hyvin WordPressiin eli voit hyödyntää ko. työkaluja helposti ilman manuaalista konfigurointia.

Tutustu WordPressiin >

Unbounce

Todella kattava ja suosittu laskeutumissivutyökalu. Taipuu lähes kaikenlaisten laskeutumissivujen tekemiseen.

Tutustu Unbounceen >

 

Lataa maksuton inbound-markkinoinnin opas ja tehosta liidien keruuta verkossa!

Lataa inbound-markkinoinnin tietoisku

Leave a Reply