Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Miten luoda henkilöbrändi sosiaalisessa mediassa?

Henkilöbrändi sitä ja henkilöbrändi tätä. Tursuaako tämä narsistisuutta uhkuva termi jo korvista ulos? Mahdollisesti. Jostain kumman syystä aihetta käsittelevät tekstit keräävät silti klikkauksia ja herättävät keskustelua kerta toisensa jälkeen. Seuraavaa kysytään myös hämmästyttävän usein: miten luoda henkilöbrändi sosiaalisessa mediassa? Siihen vastaan tänään.

Mikä on henkilöbrändi?

Henkilöbrändi on ihmiseen liittyvä kokonaisuus, joka ilmentää hänen imagoaan ja mainettaan. Henkilöbrändi jaetaan usein persoona- ja ammattibrändiin. Ammattibrändi keskittyy pelkän ammatillisen osaamisen esilletuomiseen, mutta persoonabrändi tuo esille enemmän, kuka ihminen on ja millaisia ominaisuuksia hänellä on .

Ammattibrändi ilman persoonabrändiä, saattaa helposti jäädä etäiseksi – ilman inhimillisiä piirteitä, ammattibrändin omaavaan ihmiseen on usein vaikeaa samaistua ja luottaa. Toisin sanoen, persoonabrändi viimeistelee ammattibrändin, jolloin muodostuu kokonainen ja uskottava henkilöbrändi. Ilman persoonallisuutta, ammattibrändi on kuin kakku ilman kuorrutusta – kuiva ja puiseva. Kukapa sellaisesta tykkäisi.

Miksi ihmeessä pitäisi rakentaa henkilöbrändi?

Tähän kysymykseen törmään usein – miksi omasta osaamisestaan ja itsestään pitäisi huudella? Eikö riitä, että naapurin Masa tietää sinun olevan paras siinä mitä teet? Vastaus on ei, mikäli haluat saada muitakin asiakkaita kuin Masa ja hänen lähipiirinsä.

Syy tähän on se, että kukaan ei tiedä osaamisestasi, jos et kerro siitä muille. Paraskin asiantuntija häviää keskinkertaiselle, jos hän ei jätä jälkiä itsestään, sanoi joku viisas joskus jossakin.

Yritykset, asiakkaat, yhteistyökumppanit, työnhakijat ja työnantajat – kaikki kohtaavat nykyään sosiaalisessa mediassa. Sen vuoksi siellä kannattaa rakentaa omaa henkilöbrändiä. Maailmaa ei valloiteta kertomalla saavutuksistaan äidille tai kissalle.

Ja tässä ei nyt tarkoiteta sellaista “Hei! Minä osaan tehdä digitaalista markkinointia!”, vaan kehotankin suosimaan ennemminkin show, don’t tell -lähestymistapaa. Kumpi on vakuuttavampaa: se, että valokuvaaja jakaa vinkkejä valokuvaukseen sosiaalisessa mediassa hienon portfolion kera vai se, että valokuvaaja sanoo nettisivuillaan, että olen tosi hyvä?

Ostaisitko palveluja mieluummin henkilöltä, joka on auttanut sinua sisällöillään useampaan otteeseen ja osoittanut asiantuntemuksensa vai henkilöltä, josta et ole koskaan ennen kuullutkaan, mutta hän sanoo olevansa tosi hyvä? Veikkaan, että ensimmäiseltä vaihtoehdolta.

Tiivistetysti sanottuna hyvin rakennettu henkilöbrändi tuo sinulle lisää asiakkaita, uusia mahdollisuuksia ja kontakteja. Pitkäjänteisen brändityön ansiosta saatat huomata olevasi tilanteessa, jossa sinun ei enää koskaan tarvitse etsiä töitä tai uusia asiakkaita. Tämä on henkilöbrändin ehkä merkittävin hyöty.

Ja lisättäköön vielä, että markkinoinnin ja viestinnän ammattilaiselle henkilöbrändin luominen on erityisen tärkeää. Sillä mikäpä olisi parempi tapa näyttää potentiaalisille asiakkaille, että hallitset myynnin, markkinoinnin ja brändäyksen taidon, kuin olla itse esimerkki siitä?

Näin rakennat henkilöbrändiä sosiaalisessa mediassa

Kuinka se henkilöbrändi sitten rakennetaan? Tässä vielä täsmäohjeet.

1. Mieti, kuka olet ja minkä asioiden ympärille haluat brändiä rakentaa?

Kuka olet ja minkä asioiden puolesta haluat olla esillä? Mistä sinun osaamisesi koostuu ja mitä lisäarvoa sinä voisit tarjota yleisöllesi? Kuka on kohderyhmäsi? Ennen kuin nämä ovat sinulle selvää pässinlihaa, ei kannata lähteä koheltamaan ympäriinsä. Toki joissakin tapauksissa henkilöbrändi rakentuu kuin itsestään, mutta jos sitä ei jo tähän mennessä ole tapahtunut, näiden määrittelystä voi olla hyvä lähteä.

2. Valitse kanava

Haluatko luoda henkilöbrändiä bloggaamalla, twiittamalla, Facebookissa, Instagramissa vai LinkedInissä, vaiko kenties kaikissa näissä? Valitse kanava tai kanavat sen mukaan, mikä tuntuu sinulle luontevalta tavalta tuottaa sisältöä ja mikä puhuttelee juuri sinun kohderyhmääsi.

3. Tuota lisäarvoa yleisöllesi

Kiinnostaako yleisöäsi päivän sää tai kuvat aamupuurostasi? Tuskinpa. Ennen kuit lätkit kuvia edellä mainituista eetteriin, mieti, mitä lisäarvoa voit tuottaa yleisöllesi: miten voit auttaa, kouluttaa tai viihdyttää heitä? Joskus tämä selviää vain kokeilemalla, joten jos henkilöbrändin luominen meinaa tyssätä ennen kuin on ehtinyt alkaakaan, on parempi alkaa vain tekemään. Pelkkien omien julkaisujen postailun lisäksi, osallistu sosiaalisessa mediassa vallitsevaan keskusteluun ja auta muita.

4. Muista säännöllisyys

Tyyppi, joka välillä postailee kahdeksan kertaa päivässä ja välillä on kolme kuukautta hiljaa, herättää kysymyksiä. Päätä siis, kuinka paljon uhraat aikaa henkilöbrändisi luomiseen ja kuinka säännöllisesti pystyt tuottamaan sisältöä, ja pysy tahdissa. Pienet poikkeukset eivät kuitenkaan maata vielä kaada.

5. Ole oma itsesi

Kliseistä ja viisauksista suurin: ole oma itsesi, sillä loppupeleissä se on ainut keino erottautua. On ikävää ja tehotonta yrittää esittää jotain muuta kuin on. On olemassa vain yksi sinä ja se kyllä riittää.

Loppuun minun on valitettavasti tungettava disclaimer – ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa rakentaa henkilöbrändiä. Joskus sääntöjen rikkominen voikin olla parasta nannaa brändillesi.

Onnea matkaan silti!

taru@matter.fi