Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Mitä yhteistä on kahvilla ja sisältömarkkinoinnilla?

Jaa, taas siellä joku markkinointitoimiston propellipää esittää muka-hauskaa. Pah. Kahvi on vakava asia. Ainakin meille suomalaisille. Korjaan, se on PYHÄ ASIA. Mutta miten kahvi ja sisältömarkkinointi liittyvät toisiinsa?

Joku haluaa kahvinsa mustana, toinen kauramaidolla

Makuja on monia. Kuten kahvinjuonnissa, myös sisältömarkkinoinnissa vastaanottajan mieltymykset ja tavat vaihtelevat. Siinä missä jollekin Bilteman kuvasto on parasta iltalukemista, voi toinen ahmia kaiken mahdollisen videosisällön, jota Facebook-feedissä tulee vastaan. Ja kyllä, sillä videolla missä intialainen mies syö 100 juustohampurilaista, on 14 miljoonaa katselukertaa Facebookissa.

Kylmä kahvi on pahaa

Yhdessä lempi tv-sarjoistani, Studio Julmahuvissa, oli aikoinaan sketsi nimeltään “Vuoden lehdenjakaja ‘98, jossa Seppo Rovanniemeltä lohkaisi: “Kylmä kahvi kaunistaa, siksi juonkin kahvini kuumana niin saa jakkaa sen minkä jakkaa”.

Kylmä kahvi on lisäksi pahanmakuista. Jos sisältö jää liian kylmäksi eikä aiheuta vastaanottajassa minkäänlaista reaktiota, jää suuhun valjähtänyt maku.

Kahvi on yhteisöllinen juoma

Kahvi vetää ihmisiä puoleensa, olit sitten työpaikalla, perhejuhlissa tai koulun myyjäisissä. Hyvä sisältö vetää myös puoleensa ja saa ihmiset keskustelemaan.

Suodatinkahvi on aina muodissa

Vaikka markkinoilla on jos jonkinlaista caramel latte-vaahtokarkki-cappucinoa, pitää perinteinen suodatinkahvi pintansa vuodesta toiseen. Ja itseasiassa tällä hetkellä suodatinkahvi on kahvihifistelijöidenkin suosiossa.

Myös sisältömarkkinoinnissa tietyt sisältömuodot, kuten blogit ja kuvallinen kerronta, ovat kestosuosikkeja. Myös audiosisällöt, kuten podcastit, ovat sisältömarkkinoinnin suodatinkahvia – vanha formaatti, uusi aika.

Mutta mitäs jos ei juo kahvia? “Ei hätää, kyllä se sitten iän myötä oppii”. Näin sanoivat vanhempani minulle aikoinaan. Ja kyllähän se oppi, kuppi kerrallaan.

 

Tämän mokkapalan teille tarjosi Matias ”Minä juon nyt kahvia” Suhonen

 

Kuppi kuumaa (kahvia) ja vinkit sisältömarkkinointiin? Laita vaan aika kalenteriin!

 

via GIPHY