Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Mitä sisältömarkkinointi EI ole?

Sisältömarkkinointi on kaikkialla. Kaikki siitä puhuu, kaikki sitä tekee, mutta mitä se oikeasti on? Tai käännetään kysymys toisinpäin. Mitä se ei ole?

Wikipedian määritelmä sisältömarkkinoinnista on seuraava:

Sisältömarkkinointi on internetin ja sosiaalisen median myötä syntynyt markkinointitekniikka, jossa tuotteen tai palvelun kohderyhmälle tuotetaan sen arvostamaa, sille hyödyllistä sekä jatkuvaa ja johdonmukaista markkinointiviestintää ja muuta mediasisältöä sen parhaiten tavoittavissa kanavissa.

Nostetaan tästä määritelmästä esiin seuraavat sanat:  arvostama, hyödyllinen, jatkuva ja johdonmukainen.

Nämä kuvastavat hyvin sisältömarkkinoinnin olemusta.

Arvostama = vastaanottaja kokee sisällön merkitykselliseksi.

Hyödyllinen = sisällöstä on vastaanottajalle jotain konkreettista hyötyä ja apua.

Jatkuva = sisältömarkkinointi ei ole vain yksittäinen blogikirjoitus tai video, vaan pitkäjänteinen tapa tehdä markkinointia 

Johdonmukainen = suunnitelmallista  ja mitattavaa tekemistä

Kaikki markkinointi on sisältömarkkinointia?

Sisältömarkkinointi on termi, johon ei voi olla törmäämättä nykypäivänä. Sisältömarkkinointi terminä yhdistetään verkkosisältöjen lisäksi muun muassa natiivimainontaan. Mutta kaikki markkinointi ei ole sisältömarkkinointia.

Nostetaan aiemmasta määritelmästä uudelleen esiin sanat arvostama ja hyödyllinen. Milloin viimeksi olet nähnyt esimerkiksi bannerimainoksen, jota olet arvostanut ja joka on tarjonnut sinulle hyödyllistä tietoa?

Tämän kaiken pöhinän keskellä on hyvä muistaa, että loppujen lopuksi asiakas päättää omista lähtökohdistaan, onko jokin sisältö hänelle hyödyllistä.

Sisältömarkkinointi – kuusi yleistä harhakäsitystä

Sisältömarkkinointibuumin keskellä vallan on saanut joukko väärinkäsityksiä liittyen siihen, mitä sisältömarkkinointi oikeasti on.

Sisältömarkkinointi on mainontaa

Sisältömarkkinointi ei ole mainontaa. Display-mainos iltapäivälehden verkkosivustolla tai tv-spotti suosikkiohjelmasi mainoskatkolla eivät ole sisältömarkkinointia. Sisältöjen promootioon voidaan  käyttää esimerkiksi hakusanamainontaa tai Facebook-mainonnan muotoja, mutta sisältömarkkinointi ei rakennu maksetun mainonnan varaan.

Sisältömarkkinointia on vaikea mitata

Sisältömarkkinoinnin mittaaminen ei ole vaikeaa, jos sisältömarkkinoinnin tavoitteet ja mittarit on asetettu oikein. Usein vaikea mitattavuus tuntuu oleva osittainen tekosyy sille, että selkeitä tavoitteita ei ole asetettu.

Sisältömarkkinointi on helppoa

Eihän se ole kun tuosta vähän blogijuttuja eetteriin, videoita Youtubeen ja someen pöhinää. Joskus se voi onnistua noinkin, mutta useimmiten menestyminen vaatii suunnitelmallista ja sitoutunutta työntekoa. Pikavoittoja on jaossa harvoin, jos koskaan.

Sisältömarkkinointi sopii vain isommille brändeille

Fakta on se, että sisältömarkkinointi sopii kaikille yrityksille toimialasta tai yrityksen koosta riippumatta. Internet ja sosiaalinen media tarjoaa pienemmillekin yrityksille mahdollisuuden tavoittaa oikea kohderyhmä  ilman kohtuuttoman suuria investointeja.

Sisältömarkkinointi on ilmaista

Ei muuten ole. Sisältömarkkinointi vaatii investointeja ihan siinä missä mainontakin. Mutta tähän liittyen on hyvä huomioida, että  A) sisällöt ovat pitkäaikainen sijoitus ja ne tuottavat tuloksia pitkään B) sisältömarkkinoinnin investoinnit kohdistuvat henkilöresursseihin (joko sisäinen tai ulkoinen), ei esimerkiksi mainostilaan.

Sisältömarkkinoinnilla parannetaan tunnettuutta, ei myyntiä

Sisältömarkkinointi on muutakin kuin yrityksen brändin ja sen tunnettuuden rakentamista. Tavoitteellinen sisältömarkkinointi tuottaa myös tuloksia, kunhan kuluttajalle tarjotaan selkeä polku eteenpäin ja mahdollisuus aktivoitua hänen niin halutessaan.

Miten mitata sisältömarkkinointia? Lataa maksuton Sisältömarkkinoijan analytiikkaopas!

Lataa analytiikkaopas

Leave a Reply