Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Miksi ruotsalaiset ovat niin hyviä markkinoinnissa?

Ikea, Volvo, H&M, Skype ja Spotify. Siinä muutama esimerkki ruotsalaisista brändeistä, jotka ovat valloittaneet maailman, osaltaan hyvän markkinoinnin avulla. Sanotaan, että ruotsalaiset vaan ovat hyviä rakentamaan brändejä ja markkinoimaan niitä.

 

Miten teemme asiakkaidemme elämän helpommaksi?

Tarkasteltaessa ruotsalaisia, menestyviä brändejä löytyy monen taustalta hyvin yksinkertainen ajatus arjen helpottamisesta. Kysyimme ruotsalaiselta markkinoinnin tutkijalta Toon Larssonilta, mikä on ruotsalaisen markkinoinnin menestyksen taustalla. Myös hän nosti esille asiakaslähtöisyyden yhtenä keskeisenä asiana. “Markkinoinnin tarkoitus on liittää asiakas ja yritys yhteen. Kyse ei ole myymisestä ja mainostamisesta, vaan luottamuksen rakentamisesta”, sanoo Larsson.

 

Käytännöllisen yksinkertaista

Yksi ruotsalaisten tavaramerkki on käytännöllisyys ja yksinkertainen design. Mistä Ikea on tullut tutuksi? Edullisista ja käytännöllisistä huonekaluista. Niiden kokoaminen onkin välillä kaikkea muuta kuin yksinkertaista.

Ruotsalaiset brändit osaavat myös kertoa tarinoita. Niin koskettavia kuin naurattaviakin. Jälkimmäisestä hyvänä käytännön esimerkkinä on kauramaitobrändi Oatly, joka on rakentanut omaa brändiään erittäin nerokkaasti niin verkossa kuin perinteisemmissäkin medioissa.

 

Ruotsissa markkinointiin panostetaan

Markkinointi vaatii panostuksia, myös rahallisia sellaisia. Svensk Marknadsföringindex 2016 tutkimuksen mukaan kuluttajamarkkinointia tekevistä ruotsalaisyrityksistä noin 45% investoi markkinointiin noin 2-10% liikevaihdostaan (Suomessa keskimäärin noin 3-4 prosenttia).

Mediapanostukset ovat Ruotsissa noin 35 miljardia kruunua (euroina noin 3,5 miljardia euroa).  Suomessa vastaava luku oli vuonna 2016 1,16 miljardia euroa.

Eli yksi tärkeä tekijä ruotsalaisen markkinoinnin ja brändien menestymisen taustalla on yksinkertaisesti markkinointiin tehdyt investoinnit.

Mitä voimme oppia ruotsalaisilta?

Ensinnäkin, mielestäni on pelkkää energian hukkaa masentua ruotsalaisen markkinoinnin ylivoimaisuudesta. Meidän pitäisi ennemminkin tehdä entistä enemmän konkreettisia tekoja, panostaa markkinointiin enemmän sekä investointien että luovan ajattelun näkökulmasta.

Suomalainen markkinointiosaaminen ei ole sen huonompaa kuin ruotsalainen. Kyse on ehkä enemmän siitä, miten markkinointiin suhtaudutaan ja panostetaan. Ilmapiirissä on nähtävissä selvä muutos positiivisempaan suuntaan. Viime vuosien kansainväliset menestystarinat, kuten Supercell, ovat avanneet silmämme sille, että suomalaisilla tuotteilla ja palveluilla on ihan yhtäläiset mahdollisuudet pärjätä maailmalla.

 

Nyt on siis aika tehdä enemmän tekoja. Ja synkistellä vähemmän. SUOMI PÄRKKELE!