Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Mietteitä markkinoinnista – TET-harjoittelija Akseli

Meillä oli ilo ja kunnia saada 9.-luokkalainen Akseli TET-harjoitteluun. Viikon aikana Akseli osallistui asiakaspalavereihin, syventyi Google- ja Facebook-markkinoinnin koukeroihin ja kirjoitti muun muassa tämän blogin. Tässä Akselin ajatuksia markkinoinnista ja siitä, mitä yritysten tulisi ottaa huomioon.

 

Mielestäni markkinoinnin pitäisi olla luovaa ja uniikkia, mutta myös osuvaa. Markkinointi on hyvin tärkeää yrityksen menestyksen kannalta ja ilman mitään markkinointia yritys ei luultavasti pärjää. Jos alan markkinoinnissa on paljon kilpailua pitää miettiä miten voisi erottautua joukosta? Markkinoinnin pitäisi olla luovaa, koska muuten jokainen mainos on samankaltainen.

Pitää kuitenkin säilyttää luovuuden ja osuvuuden tasapaino ja miettiä mainontaa myös kuluttajan näkökulmasta. Jos uuden puhelimen mainoksessa kerrotaan vain puhelimen ohjelmoinnista mainos olisi uniikki, mutta ei se kiinnostaisi kuluttajaa. Markkinointi on osuvaa jos se puhuttelee kohdeyleisöään. Markkinointia pitää myös osata analysoida, jos jokin mainos ei kerää tarpeeksi huomiota pitää se vaihtaa johonkin toiseen.

Jos markkinoinnin haluttaisiin puhuttelevan nuoria, kannattaisi seurata trendejä ja mainostaa relevanteissa sosiaalisen median kanavissa. Jos nuoret esimerkiksi käyttävät Instagramia ja trendinä on 15 sekunnin hauskat videot, voisi yritys yrittää sopeutua trendeihin ja mainostaa eri tavalla.

Tuotteesta/palvelusta voi kehittyä myös meemi, joka tarkoittaa asiaa joka leviää internetissä useimmiten koomisena. Internet on täynnä meemejä ja se että tuotteesta tulee meemi on hyvin harvinaista, mutta jos tuotteesta kehittyy meemi ei se välttämättä ole kuitenkaan huono asia. Esimerkkinä Applen AirPodit, joista tuli suuri internet-ilmiö ja myös meemi. Julkaisun jälkeen AirPodit kasvattivat kuitenkin suurta suosiota etenkin nuorten keskuudessa ja myynti nousi huomattavasti. Koska tuote oli meemi levisi tietoisuus tuotteesta ja suurin osa kenellä oli Applen puhelin halusivat ostaa AirPodit.

Itse käytän nettiä eniten tiedonhakuun, uutisten seuraamiseen ja sosiaalisen median selaamiseen. Tiedonhakuun käytän melkein aina Googlea ja uutisia seuraan Hesarin sovelluksesta. Sosiaalisista medioista käytän lähinnä vain Youtubea ja Reddittiä. Näissä kaikissa sovelluksissa törmää markkinointiin ja usein se on hyvin ennalta arvattavaa. Jos on käynyt sivustolla katsomassa jotain kenkäparia useampia kertoja luultavasti seuraavan kerran jollekin toiselle sivustolle pompahtaa mainos samoista kengistä. Jos tykkää etsiä tietoa markkinoinnista, luultavasti Youtube mainostaa markkinointikurssia.

Välillä on mielenkiintoista miettiä mistä mainos on peräisin: Puhuitko juuri kaverin kanssa siitä, haitko sitä netistä vai onko mainos edes peräisin mistään? Sosiaalinen media on täynnä kaikenlaista sisältöä, mutta itse pidän kaikesta hyödyllisestä ja minua kiinnostavasta sisällöstä.

Akselin 3 keskeistä kysymystä markkinoijille?

  1. Onko markkinointi luovaa ja uniikkia?
  2. Mikä on kohdeyleisö ja miten sitä voi analysoida?
  3. Miten markkinoinnilla voi vedota nuoriin?