Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Matterin markkinoinnin teesit vuodelle 2019

Martin ”Martti” Luther oli sähäkkä ja tiettävästi jonkin verran viinaan menevä munkki, sekä tunnetun turkulaisen Mikael Agricolan frendi. 501 vuotta sitten hän vankeus- ja kuolemantuomiota uhmaten naulasi haastonsa katolisen kirkon opetuksia kohtaan Wittenbergin kirkon oveen. Haaste tunnetaan kansan parissa nimellä 95 teesiä. Samalla hän tuli aloittaneeksi uskonpuhdistukseksi kutsutun katolisen kirkon epäkohtiin puuttuneen liikehdinnän.

 

Lutheria kunnioitetaan Martinpäivänä 10.11., ja mikä olisikaan sopivampi päivä julkaista Matterin omat markkinoinnin teesit kuin tämä päivä. Tässä siis meidän 19 markkinoinnin teesiä vuodelle 2019.

 

1. Markkinointi on ensisijaisesti luottamuksen rakentamista yrityksen ja kuluttajan välillä.

2. Hyvä markkinointi ei puhu myyjän tuotteesta, vaan asiakkaan tarpeista.

3. Asiakassuhde on brändin suurin kilpailuetu. Panosta suhteeseen.

4. Tulevaisuuden asiakkaat eivät ole uskollisia brändeille vaan kokemuksille. Tuota hyviä kokemuksia.

5. Asiakaslähtöisyys ei löydy neukkarin fläppitaululta vaan asiakkailta itseltään. Kysy mitä he haluavat.

6. Ilman sisältöjä ei olisi hakuja eikä hakukoneitakaan. Kaikki alkaa sisällöistä.

7. Myynti ja sisältömarkkinointi = best friends forever.

8. Ostoprosessin ymmärtäminen on edellytys tulokselliselle sisältömarkkinoinnille.

9. Sisältömarkkinointi ei toimi jos yrityksen johto ei sitoudu asiaan.

10. Teettekö sisältömarkkinointia? Se riippuu siitä mitä asiakkaanne sanovat: saavatko he teiltä lisäarvoa?

11. Suomalaisten yritysten sisältömarkkinoinnin suhde ostosuppilon alkupään vs loppupään välillä on 30/70. Tavoitetila on 70/30.

12. Sisällöntuotanto ilman promootiota on turhaa.

13. Onnistuneen liidien keruun neljä osa-aluetta ovat omat verkkosivut, omat sisällöt, oikeat teknologiat sekä tehokas promootio.

14. Konversio-optimointi ilman ostoprosessia on nysväämistä.

15. Tuote-esite joutuu ensin vessan lattialle ja siitä roskiin. Katso, ettei www-sivusi ole pelkkä digitaalinen tuote-esite.

16. Markkinointi-investointien oikea suhde on: 70% kohdenna. 20% kokeile. 10% häröile.

17. Sisältömarkkinointi, jonka sisällöt ovat mainoksia, ei ole sisältömarkkinointia.

18. Jos tarinasi kertovat tuotteista ja palveluista, ne eivät ole tarinoita vaan esitteitä. Esitteet, ks. kohta 15.

19. ABC – always be closing. Kuuluu 80-luvulle. 2019 = ABS – always be serving.

 

Hyvää Martinpäivää sekä Isänpäivää!