Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Markkinointisanasto – mikä on sun markkinoinnin turvasana?

Markkinoinnin parissa on aina rakastettu erilaisia käsitteitä ja termejä. Uusia termejä syntyy koko ajan ja markkinointisanasto karttuu.

Oletko koskaan miettinyt tarkemmin mitä termejä yleisimmin itse käytät? Ja uskotko, että asiakkaasi ymmärtävät asiat samalla tavalla kun sinä?

Termien kirjo on laaja. Osa on sinulle entuudestaan tuttuja. Osa saa palaverissa hien nousemaan otsalle. ”Olen kuullut tämän joskus jossain, mutta mikäs tämä olikaan?”, ajattelet samalla kun nyökyttelet itsevarman oloisena.

Markkinointisanasto ja termit eivät ole yksiselitteisiä

Me käsitämme tiettyjä asioita ja termejä hyvin eri tavalla. Jollekin markkinoinnin automaatio tarkoittaa täysin eri asiaa kuin toiselle.

Olen itse törmännyt tähän haasteeseen usein palavereissa. Me puhumme asioista usein liian monimutkaisesti. Ehkä pidämme myös tiettyjen käsitteiden ja termien määritelmiä itsestäänselvyytenä. ”Meidän täytyy hakea impactia reachin kautta ja ohjata voimakkaammin konversioon.” Siis mitä että?

Monet keskeiset markkinoinnin termit tulevan englannin kielestä ja aina niille ei ole helppoa eikä tarkoituksenmukaistakaan löytää (väkisin) suomenkielistä vastinetta. Silti on hyvä varmistaa, että kaikki osapuolet ymmärtävät mitä tietyillä termeillä tarkoitamme.

Meidän pitäisi oppia puhumaan suomea

Tämä asia pätee mielestäni sekä meihin markkinointipalveluja tuottaviin että markkinoijiin. Meidän pitää opetella puhumaan asiakkaidemme kielellä. Meidän pitää olla entistä selkeämpiä ja varmistaa, että asiakkaamme ymmärtävät mistä puhumme. Näin vältymme turhalta hämmennykseltä ja väärinkäsityksiltä.

Mikä on sun markkinoinnin turvasana?

Turvasana on tuttu ja turvallinen termi tai fraasi, joka sopii moniin tilanteisiin ja pelastaa pinteestä. Jos oma markkinoinnin turvasana on vielä hakusessa, tässä muutamia ideoita sinulle.

Smart marketing

Häivähdys Ameriikkaa keskelle tylsänharmaata työpalaveria. Käyttöesimerkki lauseessa: ”Meidän pitää tehdä smart marketingia.”

Reach

Ajaton klassikko. Luo heti sellaisen fiiliksen, että nyt ei olla ihan eilisen teeren poikia. Käyttöesimerkki lauseessa: Meidän reach tämän kampanjan aikana kasvoi huomattavasti.”

Monikanavainen

Todellinen allrounder. Tämän ”luottopakin” voi heittää tiskiin missä tilanteessa vaan. Käyttöesimerkki lauseessa: ”Tämä monikanavainen kokonaisuus luo meille mahdollisuuden puhutella koko kohderyhmää laajasti.”

Osallistaminen tai engagement

Yksi omista suosikeistani. Luo selkeää ”heal the world”-henkeä. Käyttöesimerkki lauseessa: ”Meidän pitää varmistaa riittävä engagementin taso.”

Markkinoinnin automaatio

Yksi tämän hetken kuumimpia. Ja samalla myös väärinymmärretyimpiä. Käyttöesimerkki lauseessa: ”Markkinoinnin automaatio vähentää markkinoinnin työmäärää.”

Big data

Suurin ”pöhinä” tämän termin ympärillä on jo laantunut, mutta silti toimii hyvin monessa tilanteessa. Käyttöesimerkki lauseessa: ”Big datan avulla pystymme hallinnoimaan ja analysoimaan suuria tietomassoja”. Hyvä myös käyttää jossain välissä termiä ”datan murskaus”.

Inbound-markkinointi

Monille jostain tuttu, mutta ei täysin selkeä. Inbound-etuliitettä voi käyttää monessa yhteydessä. Käyttöesimerkki lauseessa: ”Inbound-markkinoinnilla saamme lisää vaikuttavuutta.”

 

Mikä on sun markkinoinnin turvasana?

 
Inbound-markkinointia suomeksi, lataa inbound-markkinoinnin oppaamme.

inbound-markkinoinnin tietoisku

Leave a Reply