Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Markkinointipäällikkö, näin myyt sisältömarkkinoinnin yrityksesi johdolle

 

Sisältömarkkinointi on kuuma aihe ja kiinnostaa lähes kaikkia markkinoijia. Hyödyt ja perustelut sisältömarkkinoinnin tekemiselle ovat varmasti jo selvät, mutta joskus asioita voi olla vaikeaa pukea sanoiksi. Etenkin kun ajatusta täytyy myydä omassa organisaatiossa sisäisesti, on hyvä että argumentit puhuttelevat yleisöään.

 

Miten siis myydä ajatus sisältömarkkinoinnin tekemisen mallista sisäisesti yrityksen johdolle?

 

Ennen ryntäystä kulmahuoneeseen kannattaa pilkkoa aihe pienemmiksi, helpommin purtaviksi paloiksi. Siten aiheesta on helpompi käydä keskustelua ja vastaväitteet sekä mahdollisen epäilyn perimmäiset syyt tulee käsitellyiksi varmimmin. Tässä hyödyllisiä neuvoja miten kannattaa edetä.

 

Muista kenelle aiot asian esittää

 

Kenelle olet myymässä ajatusta sisältömarkkinoinnista? Aivan kuten puhuteltaessa oman yrityksesi asiakaskuntaa, johtoakin voi ajatella asiasi kohderyhmänä. Mieti mitkä ovat asioita mitkä kulmahuoneessa kiinnostavat. Mitä johto arvostaa, mistä asioista johto mielellään puhuu?

Hyvä yleisohje on se, että yritysten johto ei enää tänä päivänä helpolla hyväksy markkinointisuunnitelmia, jotka eivät toimita tuloksia. Varma tapa varmistaa kiinnostus on lähestyä sisältömarkkinointia tuloksellisuuden kautta.

 

Myy tarve muutokselle

 

Jos voit osoittaa mikä nykyisessä markkinoinnissa tökkii, miten se vaikuttaa liiketoimintaan ja mitä asialle voi tehdä, ollaan jo pitkällä. Älä saarnaa, mutta jos asiat on tehty pitkään samalla tavalla, voi olla perusteltua todeta se miten maailma ja markkinointi muuttuvat kovaa vauhtia.

Yksi huomionarvoinen argumentti voi olla muiden omistaman median ja yleisön vuokraaminen vs oman median ja yleisön omistaminen. Onko järkeä ostaa sama yleisö uudelleen ja uudelleen kun sen voi myös tavoittaa jatkuvasti omien kanavien avulla?

 

Laske auki tavoitteet, näytä esimerkit

 

Case-esimerkit ovat hyviä herättämään kiinnostusta ja kertomaan miten monet yritykset ovat hyödyntäneet sisältövetoista markkinointia menestyksekkäästi. Lisäksi oma markkinointisuunnitelma kannattaa kytkeä konkreettisiin tavoitteisiin. Aseta siis selkeät, mitattavat ja perustellut tavoitteet tekemiselle ja kuvaa suunnitelma millä tavoitteisiin päästään.

Johto ymmärtää tuloshakuisuuden varmasti hyvin kun osoitat miten suunnitelmasi tukee liiketoiminnan tavoitteita. Kerro mihin välitavoitteisiin sisältömarkkinointi liiketoiminnan kasvussa vastaa ja miten ROI lasketaan.

 

Poista epävarmuustekijät

 

Johto haluaa ennen kaikkea tietää miksi uusi toimintatapa pitää ottaa käyttöön, joten muista pitää se koko ajan selvänä. Turvallisuuden tunnetta lisää myös jatkuva näkymä tekemisen edistymiseen, joten kerro miten etenemistä seurataan. Mikäli hommat ei sujuisikaan toivotulla tavalla, on hyvä selventää että mikään ei ole lopullista vaan kykenet ottamaan myös uuden suunnan markkinoinnille ripeästi jos tarve niin vaatii.

Muistuta, että sisältömarkkinointi on low cost – low risk.

 

Varmista koko organisaation hyväksyntä ja tahtotila sisältömarkkinoinnin suhteen

 

Mikäli tarvitset lisää varmistusta ja todistusta asialle, puhu esimerkiksi myynnille siitä miten sisältömarkkinointi voi auttaa heitä tekemään enemmän ja helpommin kauppaa ja ota heidät mukaan puolestapuhujiksesi. Kerro myynnille, että tavoitteesi on toimittaa heille mahdollisimman paljon mahdollisimman kuumia liidejä.

 

Suuntaa odotukset oikein

 

Sisältömarkkinointi ei ole kampanja vaan jatkuva malli tehdä markkinointia. Muutos ja tulokset alkavat näkyä sitä paremmin, mitä pidempään sisältömarkkinointia tehdään. Huomioi tämä lupauksissasi ja varmista että myös johto ymmärtää asian, niin et joudu kuukauden päästä aloittamisesta vastaamaan kysymyksiin eurojen näkymisestä.

Sitouta johto seuraamaan kehitystä esimerkiksi vuoden aikajänteellä, mutta raportoi keskeiset asiat säännöllisesti.

 

Lopuksi: ryhdy työhön ja noudata suunnitelmaasi. Luo sisältömarkkinointistrategia, ja muista kuvata koko organisaation rooli sisältömarkkinoinnin prosessissa. Siten saat sitoutettua kaikki mukaan tekemiseen ja vahvan tuen taaksesi. Mikäli johto meinaa puuttua toteutukseesi, vetoa luotuun sisältömarkkinointistrategiaan. Muista sanonta: “behind every piece of bad content is an executive who asked for it”. Seiso rohkeasti suunnitelmasi takana äläkä tee sitä mitä muut pyytävät sinua tekemään, vaan sen mitä asiakkaiden eteen tarvitsee tehdä.

 

Tarvitsetko lisää apua sisältömarkkinoinnin perusteluun? Lataa tästä sisältömarkkinoinnin tuottolaskelman pohja ja esitä oma laskelmasi johdolle.