Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Miksi markkinointilupa on tärkeä myös tulevaisuudessa?

Siirryttäessä yhä personoidumpaan ja reaaliaikaisempaan markkinointiin ja viestintään, markkinointilupa on yrityksille entistä arvokkaampi asia. Ihmisistä tulee entistä valikoivimpia ja tarkempia sen suhteen keneltä he haluavat vastaanottaa markkinointiviestejä.

Sähköinen suoramarkkinointi kuluttajille on sallittua, jos henkilöltä on saatu siihen suostumus. Tämä suostumus on oltava ns. aktiivinen, eli kuluttajan pitää itse lisätä esimerkiksi rasti yhteystietolomakkeen valintaruutuun ”Kyllä, haluan viestejä…”.

Yrityspäättäjille suunnatussa suoramarkkinoinnissa tilanne on ollut pitkään toinen, ja etenkin ostettujen markkinointirekisterien käyttö on ollut yleistä. Asiakkuusmarkkinointiliiton suositusten mukaan yrityspäättäjille suunnattu sähköinen suoramarkkinointi tulisi perustua kysyttyyn lupaan. Ilman lupaa sähköistä viestintää voi tehdä olemassa oleville asiakkaille ja siinä tapauksessa, jos markkinoitavalla tuotteella tai palvelulla on yhteys vastaanottajan työtehtäviin tai vastuualueeseen.

Meidän näkemyksemme tähän asiaan on hyvin selkeä: Ei lupaa, ei viestiä.

Sano Ei ostetuille sähköpostilistoille

Sähköpostilistojen ja -osoitteistojen myynti on ollut vuosia hyvin suosittua sekä kuluttajille että yrityspäättäjille suunnatussa markkinoinnissa. Ostettuihin listoihin liittyy kuitenkin paljon ongelmia.

Ihmiset ovat entistä tarkempia siitä, keneltä ja mitä markkinointiviestejä ja sisältöjä he haluavat vastaanottaa. Moderni markkinointi perustuu yhä enemmän asiakkaan käyttäytymisen pohjalle perustuvaan personointiin. Ostetuille rekistereille tehty markkinointi on yksisuuntaista ja jopa tungettelevaa.

Ostettujen markkinointirekisterien käyttäminen voi saada aikaan myös ikävän lumipalloefektin: Yritys käyttää ostettuja sähköpostiosoitteita markkinoinnissaan. Koska vastaanottajat raportoivat yllättävältä taholta saamansa markkinointiviestit roskapostiksi, alkaa sähköpostityökalun ylläpitäjän hälytyskellot soida. Lopputuloksena voi usein olla se, että sähköpostityökalun palveluntarjoaja vaatii markkinoijaa validoimaan osoitteiston uusiksi tai jopa sulkee markkinoijalta pääsyn työkaluun.

Noudattaakseen lakeja ja varjellakseen sekä omaa toimitusvarmuutta että markkinoijan lähettäjämainetta suurin osa sähköpostityökaluja tarjoavista toimijoista ei hyväksy ostettuja markkinointirekisterejä.

Markkinoinnin automaatio on monien yritysten agendalla tällä hetkellä. Tohinan ja pöhinän keskellä on hyvä muistaa yksi keskeinen asia: ilman markkinointilupaa ei ole markkinoinnin automaatiota. Kuten suurin osa sähköpostityökaluista, myös lähes kaikki markkinoinnin automaatiojärjestelmien tarjoajista kieltävät ostettujen osoitteiden käyttämisen. Eli mikäli sinulla ei ole markkinointiluvallisia kontakteja, et voi myöskään hyödyntää markkinoinnin automaatiojärjestelmää.

Ajantasainen markkinointirekisteri on kaikkien etu

Markkinointirekistereistä puhuttaessa olen käyttänyt ilmaisua ”markkinointilupien hautausmaa”. Tarkoitan tällä sitä, että monilla yrityksillä on omien CRM-järjestelmien, rekistereiden ja verkkolevyjen uumenissa kasoittain markkinointiluvallisia kontakteja, joita ei ole aktiivisesti hyödynnetty. Nämä ”pölyttyneet” rekisterit olisi syytä saattaa ajan tasalle ja ottaa hyötykäyttöön.

Marketing Sherpan tutkimuksen mukaan esimerkiksi B2B-yritysten markkinointirekisterissä olevista kontakteista jopa kolmannes muuttuu epäkuranteiksi vuosittain, kun ihmiset esimerkiksi vaihtavat sähköpostiosoitteitaan ja peruuttavat uutiskirjetilauksiaan. Tämä voi ahdistaa monia markkinoijia: siis 20 % kontakteistani häviää vuosittain!

Markkinointirekisterin koko ei ole itseisarvo, vaan markkinoijien tulisi rekisterin koon lisäksi keskittyä yhä enemmän rekisterin laatuun ja ajantasaisuuteen. Tämä on kaikkien osapuolten, siis markkinoijan, vastaanottajan ja sähköisten työkalujen tarjoajien yhteinen etu.

Mikä on markkinointilupakantasi arvo?

Monet yritykset ovat vuosien varrella keränneet aktiivisesti uutiskirjetilaajia ja markkinointirekisteriä eri kampanjoiden ja tapahtumien yhteydessä. Mutta kokemukseni mukaan kovin moni ei ole pyrkinyt laskemaan oman markkinointilupakannan arvoa.

”No mutta kun ei me myydä verkossa mitään.” Sillä ei ole merkitystä, myytkö suoraan verkossa vai et, vaan sinun pitäisi silti pystyä laskemaan oman markkinointilupakantasi arvo, joka pohjautuu siihen, kuinka hyvin saat markkinointirekisterissäsi olevat kontaktit tekemään haluttuja toimia verkossa (esim. lähettämään tarjouspyynnön tai lataamaan tietyn materiaalin).

Osaltaan arvon laskeminen voi vaatia verkon (esim. tarjouspyynnöt verkkosivuston kautta) ja reaalimaailman (myynnin klousausprosentti tarjouspyynnöistä) lukujen yhdistämistä, jolloin kokonaiskuvasta saadaan selkeämpi.

Vinkit oman markkinointilupakannan kehittämiseen

  • Tee nykyisen markkinointilupakannan ”kuntoarvio” – koko ja ajantasaisuus. Oman rekisterin ”perkaamiseen” voi käyttää tarvittaessa myös validointityökaluja, kuten Neverbounce.
  • Hyväksy rekisterin poistuma, älä roikuta epäkurantteja kontakteja turhaan rekisterissäsi.
  • Piirrä kokonaiskuva omista markkinointikanavistasi (online ja offline) ja määritä, missä pisteissä ja miten keräät markkinointilupia.
  • Aseta konkreettinen tavoite, esimerkiksi: ”Vuoden 2018 loppuun mennessä markkinointilupakannassamme on aktiivisia asiakkaita X kpl.”
  • Sähköpostiosoitteen takana on ihminen: Tarjoa relevanttia sisältöä, kuukausittainen tuote-esittelypohjainen uutiskirje ei välttämättä kiinnosta vastaanottajaa.
  • Mittaa tuloksia ja laske markkinointilupakantasi tai yksittäisen markkinointiluvallisen kontaktin keskimääräinen arvo. HUOM! Tämä laskelma on myös tapa laskelmoida ja perustella sisältö- ja asiakkuusmarkkinointiin tehtävät panostukset.

 

Lataa inbound-markkinoinnin tietoisku.

inbound-markkinoinnin tietoisku

Leave a Reply