Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Markkinointilissu tai -hessu: näin puhut inboundista myynnille

 

 

Oletko yrittänyt perustella yrityksenne myynnille inbound-tekemistä ja sitouttaa myyjiä mukaan tekemiseen? Onko sujunut? Vieraat sanat ja markkinointihessujen ja -lissujen yli-innokas pöhiseminen jostain uudesta Kaiken Teoriasta, sekä hassut silmälasit voivat tuntua etäisiltä, kun ihmisen kiinnostus ja aika ei millään voi riittää kaikkeen uuteen asiaan oman työn hoitamisen ohessa.

 

Ei ole silti myynnin syytä jos viestisi ei ole läpäissyt kohinaa. Yrititkö puhua myynnille heidän omilla sanoillaan? Tässä inbound-sanastoa avattuna kielellä jota myynti mielellään kuulee. Perustele asia näin niin suosio on taattu!

 

Inbound

Inbound tarkoittaa sitä asiakkaat houkutellaan myyjän luo, sen sijaan että myyjän täytyy arvailla että kenelle kannattaa soittaa ja juosta epätoivoisesti kauppojen perässä. Lisäksi myyntityötä ei tarvitse aloittaa aivan tyhjästä koska inbound on jo auttanut potentiaalista asiakasta perehtymään myyjän asiaan. Myyjä ja potentiaalinen asiakas puhuvat samaa kieltä jo heti alusta alkaen.

 

Sisältömarkkinointi

Sisältömarkkinointi tarkoittaa sellaisia toimenpiteitä jotka auttavat potentiaalisia asiakkaita löytämään myyjien tuotteen tai palvelun ja kertomaan siitä tärkeimmät asiat siitä miksi se kannattaa ostaa. Sisältömarkkinointia on myös eräänlaiset automaattiset myyntimateriaalit, joihin potentiaalinen asiakas voi itse tutustua ilman että myyjän täytyy ottaa osaa aikaa vievään materiaalien lähettelyyn ja tekemiseen. Tarjouksen tekemiseenkin kuluu vähemmän aikaa kun sisältömarkkinoinnin pohjalta myyjä ja ostaja ovat jo paremmin toisistaan perillä.

 

Markkinoinnin automaatio

Tämä on työkalu, joka hoitaa perusviestintää potentiaalisille asiakkaille sekä nykyisille asiakkaille automaattisesti myyjän puolesta. Myyjä voi siten käyttää aikansa vain kriittisiin, myyjän aikaa vaativiin keskusteluihin. Markkinoinnin automaatio myös kertoo paljon tietoa asiakkaista ja antaa siten myyjälle paljon tärkeää lisätietoa ilman erillistä selvitystyötä tai kartoittelua.

 

Workflow

Workflow:t ovat kuin automatisoituja keskusteluja asiakkaiden kanssa, eli tuota aiemmin mainittua perusviestintää. Näitä mainittu markkinoinnin automaatio sitten pitää käynnissä. Tässä tavoite on pitää yhteyttä asiakkaisiin ja toisaalta tunnustella että kuka potentiaalisista asiakkaista olisi kiinnostunut ostamaan, sekä kertoa tämä myyjälle.

 

Liidi

Liidi on tuttu hahmo myyjälle, hän on henkilö joka on ilmaissut omalla käytöksellään kiinnostusta myyjän tarjoamia asioita kohtaan. Näistä ihmisistä todennäköisesti tulee sitten lopulta ne uudet asiakkaat.

 

Konversio

Konversio on se toiminta, jonka avulla potentiaalisesta asiakkaasta tulee liidi, eli sitä käyttäytymistä jolla liidi ilmaisi kiinnostustaan myyjän tarjoomaan.

 

MQL, marketing qualified lead

Liidejä on erilaisia ja he voivat olla monessa eri vaiheessa asiakkaan oman ostoprosessin näkökulmasta. Nämä ovat sellaisia joita markkinointihessut ja -lissut hoitavat, myyjän ei kannata näihin vielä koskea.

 

SQL, sales qualified lead

Nämä on sellaisia liidejä että yhdessä todettujen kriteerien perusteella markkinointi on päätellyt, että nyt kannattaa myynnin olla yhteydessä. Myyjä, ota hoitoosi!

 

Lead score

Sitten kun liidejä on tullut paljon, voidaan alkaa todeta että niiden joukossa on sellaisia liidejä joista muita todennäköisimmin tulee asiakkaita. Kun nähdään että mitkä asiat ovat yhteisiä asiakkuutta selittäviä tekijöitä asiakkaiksi tulleiden liidien toiminnassa, niin sellaista toimintaa voidaan arvottaa ja antaa automaattisia pisteitä liideille. Kun todennäköisyys asiakkaaksi tulemiselle on suuri, niin markkinoinnin automaatio (ks. yllä) antaa myyjälle merkin. Silloin myyjän kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä, kaupan todennäköisyys on suuri!

 

Deal

Diili on diili niin markkinoinnissa, myynnissä kuin telkkarissakin, ei tarvitse selityksiä. Jos myynnille mainitsee että tulevaisuudessa näitä tulee enemmän ja helpommalla kuin ennen, pitäisi homman alkaa olla aika selvää.

 

 

Kuinka paljon enemmän diilejä sitten tulee? Teimme laskurin jolla omaa tilannetta voi realistisesti arvioida. Katso laskurista mikä oma myyntipotentiaalinne voi olla.