Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Markkinointi kuntotestissä – missä kohtaa yritykselläsi hapottaa?

Norjalaisten tutkijoiden kehittämä Andersenin suosittu kuntotesti kestää 10 minuuttia, eikä se maksa mitään. Matterin personal trainer -tiimin kehittämä markkinoinnin kuntotesti kestää vain puolet tuosta ajasta. Eikä maksa mitään! Matterin kuntotestiin tarvitaan lähtökunnoksi vain jokin käsitys markkinoinnista.

Oletko osannut kohdentaa liikkeesi oikein, millaisia pulssin nostattavia haasteita markkinointi on kohdannut? Entä mitä markkinoinnin lihasryhmää pitäisi vielä jumpata? Aika ajoin on hyvä tarkastaa markkinoinnin kuntotavoitteet ja lihasliikkeet, joilla niihin päästään. Oletko valmis aloittamaan kuntotestin?

1. Mittaa maksimaalinen hapenottokykysi – miten markkinointi jaksaa sprintata ympäri vuoden?

Markkinointi on luonteeltaan yhtä aikaa niin maratonia, Cooperin testiä kuin monta 100 metrin pyrähdystä. Älä kuitenkaan heitä hikinauhaa kaaressa maahan epätoivosta vielä tässä vaiheessa. Näissä kaikissa lajeissa voi treenaamalla pärjätä. Cooperin testi on hyvä vertaus markkinoinnin jolkotteluun siitä syystä, että tutut 12 verenmakuista minuuttia juoksuradalla vastaavat markkinoinnissa vuoden (toivon mukaan ei kuitenkaan ihan niin verenmakuista) 12 kuukautta. Ja samalla tavalla kuin Cooperissa, tästäkin rupeamasta saadaan arvokasta tietoa yleiskunnosta.

Sisältömarkkinointi perustuu suunnitteluun ja syklittämällä sisältöjen suunnittelut kuukauden sprintteihin – toisin kuin Cooperissa –  ehdit vetää myös henkeä ideointien välissä. (Luojan kiitos!)

On paljon helpompaa sprintata, vetää henkeä, ja sprintata taas kuin juosta koko ajan kiinni jotain varalta niin lujaa kuin pystyy, ehtimättä näkemään, onko edes oikealla radalla. “Mitä? Tämäkö olikin vinttikoirien kesäkisat? Vedin jo kaksi kierrosta ja ihmettelinkin, miksi täällä on vain koiria!!!!“ Tällaisen sekoilun jälkeen saattaa päätyä hätäpäissään ottamaan taksin oikealle radalle (joka on kaupungin toisella laidalla), ja maksamaan siitä niin paljon, että ei ole enää varaa juoksukenkiin – jotka olisi muuten pitänyt pärjätäkseen ostaa. Suunnittelu olisi ehkä auttanut.

Takaisin harmillisesta skenaariosta markkinoinnin Cooperin näppärään 12 sprinttiin. Näistä 12 sprinttikuukaudesta saadaan kokonaiskuva siitä, mikä on markkinointisi maksimaalinen hapenottokyky, toisin sanoen yleiskunto. Onko tulos viivan alla toivottu? Kun selvität ensin sen, voit päästä vielä maratoonareitten joukkoon.

2. Markkinoinnin vatsalihastesti – kuinka nopeasti saat asiakkaat ponkaisemaan pystysasentoon?

Lihaskuntotestien maailmassa istumaannousuilla mitataan vatsalihasten kuntoa. Markkinoinnin kuntotestissä koetuksella eivät olekaan asiakkaiden vatsalihakset (sillä ei kannata hakea syytä huonoon kuntoon laiskoista asiakkaista), vaan se efekti, minkä markkinointi tuottaa. Ovatko markkinoinnin toimenpiteet – verkkosivusi, löydettävyytesi, ja ostopolkusi sellaisessa tikissä, että nämä lihakset jaksavat nostaa asiakkaita esiin tarpeeksi vauhdikkaasti? Montako innokasta päätä nousee napottamaan 30 sekunnin – siis tässä tapauksessa 30 päivän – aikana?

3. Selkälihasliike – miten hyvin markkinointi tukee jo alkaneita asiakkuuksia?

Selkälihastesti antaa osviittaa koko vartalon peruslihaskunnosta. Selkälihasten tärkein tehtävä on tukea koko muuta lihaksistoa. Sama pätee markkinointiin; jos et pysty tarjoamaan tarpeeksi tukea jo saavutetuille asiakkaille, kertoo se jotain koko markkinointisi lihaskunnosta. Kannattaa tarkastaa, mitä voisitte tehdä, jotta jo olemassa olevat asiakkaat tuntisivat, että turvaat jatkossakin heidän selustansa.

4. Etunojapunnerrus – montako liidiä menee puhtaasti kauppaan asti?

Punnerrus mittaa ylävartalon voimaa, mutta se vaatii myös keskivartalolta hieman tukea ja pitoa. Tässä ollaan puhtaassa tekemisessä, jossa kyllä pitää ihan tiristääkin jo. Kuinka paljon punnerrusvoimaa löytyy markkinointisi tuottamista toimenpiteistä? Montako punnerrusta viedään puhtaasti loppuun asti, monestako liidistä syntyy kauppa?

5. Kyykky – jaksaako markkinointisi kyykätä oman painonsa?

Kyykyillä mitataan alavartalon voimaa. Terveen markkinoinnin pitäisi jaksaa kyykätä oma painonsa. Markkinoinnin rakennelma ja paino pitäisi olla sitä luokkaa, että se on sopivan ketterä ponnistamaan itsensä kerta toisensa jälkeen ylös. Markkinointi on toistoja, ja luotu strategia vaikuttaa siihen, miten hyvin tätä rakennelmaa pystytään kannatella ja jatkaa toistojen tekemistä.

 

Jos tässä vaiheessa ihmettelet, että mikä strategia? – tai jos sinusta tuntuu siltä, että markkinointisi treenaa koko ajan jotenkin vääriä lihasryhmiä saavuttamatta toivottuja tuloksia, voit ehkä tarvita hieman personal trainerin apua. Jos haluat saavuttaa täydelliset pakarat, mutta oletkin huomaamattasi tehdyt lähinnä ylävartalotreeniä, se voi kertoa markkinointisi ostajapersoonien identitettiikriisistä. Tällaisen kriisin myötä myös strategia eli markkinointisi kunto-ohjelma on usein kääntynyt keskittymään vääriin lihaksiin. Älä huoli, Matterin personal trainer-tiimi on täällä sinua varten.

 

Terveisin, kesäksi rantakuntoon – Anniina

Tästä pääset tekemään markkinoinnin kuntotestin!