Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Markkinoinnin piiloviestit suomalaisissa musiikkikappaleissa

Okei. Otsikko kuulostaa huonolta gradututkielmalta, mutta kun oikein pohtii ja kuuntelee suomalaista musiikkia, voi biiseistä löytää paljon yhteenliittymiä markkinointiin. Jos et usko, niin lue alla oleva listaus.

 

Mitä markkinoinnin piiloviestejä suomalaisesta musiikista löytyy?

 

”Ei Roomaakaan rakennettu viikossa. (Nou).”

– JVG: Älä jätä roikkuu

Totta. Vaikka muutamia viisi oikein tuloksia voi markkinoinnissa olla saatavilla helpostikin, täysosuma osuu harvemmin kohdalla kertaheitolla. Ei sprintti, vaan maraton ja niin edelleen.

 

”Älä mee tai viet multa kaiken”

– Ressu Redford: Älä mee

Vaikka asiakkaista tulee pitää huolta, on asiakkaan jalassa roikkuminen säälittävää.

 

Emmä tiedä ees sun nimee / En ees tiedä mistä sä tuut

– Nikke Ankara: En tiiä sun nimee

Hmm. On jännää, että tämä on monille markkinoijille arkipäivää. Puhutaan dataohjautuvuudesta ja tekoälystä, mutta silti suuressa osassa tilanteita ei edes tunneta asiakkaita nimeltä. Tämä on hyvä tavoitetila, josta lähteä liikkeelle.

 

”Puhu äänellä, jonka kuulen. Sanoilla, jotka ymmärrän. Eleillä, jotka käsitän.”

Happoradio: Puhu äänellä, jonka kuulen

Haluttu viesti menee helpommin perille, kun pyrkii ymmärtämään kuulijaa. ”Olemme aidosti asiakaslähtöisiä” jää helposti korulauseeksi, jos asiakasymmärystä kehitetään ilman, että asiakkailta kysytään.

 

“Kun me erottiin sä laitoit minut nettiin..”

– Jenni Vartiainen: Nettiin

Kuten olemme huomanneet, huono asiakaskokemus lähtee helposti kulovalkean lailla leviämään etenkin somessa. Siksi yritysten ei tule väheksyä suuren ja mahtavan internetin voimaa.

 

“Meidän täytyy keksiä säännöt rakkaudelle. Rakastaa niiden rajoissa, hiljentää risteyksiin ajoissa.”

-Anna Puu: Säännöt rakkaudelle

Tämä biisihän on kuin tehty GDPR-balladi. Ja 25.5.2018 on tuo risteys.

 

“Sinä lähdit pois, minä katselin parvekkeelta loittonevaa selkääsi.”

Ultra Bra: Sinä lähdit pois

Tätä biisiä voi hyräillä katsellessaan verkkosivuston analytiikasta välitöntä poistumisprosenttia ja pohtiessaan miksi kävijät eivät vietä enemmän aikaa sivustolla.

 

“Oi, oi, oi, oi. Elämä on julmaa, mun on pakko twerkkaa. Että saisin fyrkkaa.”

Antti Tuisku: Rahan takii

Kyllä markkinoijankin pitää heittäytyä ja olla valmis jopa henkisesti twerkkaamaan saadakseen asiakkaan huomion.

 

“Älä tuu siihen droppaa mun tunnelmaa, mitään eilistä juttua jankuttaa.”

Vesala: Älä droppaa mun tunnelmaa

Kun markkinoija on liikaa iholla ja ehkä vielä “jankuttaa” epärelevanttia viestiä, ärsyyntyy asiakas helposti.

 

Minkä biisin sinä lisäisit listalle? Lisää oma biisisi Spotify-listalle!