Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Markkinoinnin menestysresepti: lisää vain TOFU

Tofu tuntuu elävän ruokamaailmassa uutta tulemista. Mutta markkinoinnissa tofu on ollut aiemmin hieman hyljeyksitty osa-alue. Tällä en viittaa nyt ruoka-aineiseen vaan käsitteeseen Tofu (Top-of-the-funnel).

Markkinoinnin sisällöistä puhuttaessa voidaan sisällöt jakaa eri ostoprosessin vaiheiden mukaan kolmeen eri eri ryhmään:

Tofu (Top-of-the-funnel)

Ostoprosessin alkupään sisältöjä, joilla houkuttelet potentiaalisen asiakkaan luoksesi.

Esimerkki tofu-sisällöistä:

Tuotat blogiartikkelin, jonka jaat sosiaalisessa mediassa. Potentiaalinen asiakas kiinnostuu, lukee artikkelin ja päätyy lataamaan blogijutun toimintakehoitteen kautta ladattavan vinkkilistan.

 

Mofu (Middle-of-the-funnel)

Ostoprosessin keskivaiheilla eli mofu-vaiheessa tehtävänäsi on tarjota edellisessä vaiheessa saadulle liidille syventävää tietoa aiheesta ja myös tarjoamastasi ratkaisusta.

Esimerkki mofu-sisällöistä:

Kun liidi on ladannut vinkkilistan, tarjotaan hänellä aihepiiriin liittyvää monipuolisempaa opasta tai esimerkiksi testiä, jolla hän voi kokeilla miten tuotteesi tai palvelusi soveltuisi hänelle. Myös case-esimerkit ovat hyvää mofu-sisältöä.

 

Bofu (Bottom-of-the-funnel)

Ostoprosessin loppupäässä puhutaan tarkemmin tuotteestasi ja sen hyödyistä. Pelkän tuote-esittelyn sijaan bofu-sisältöjä voidaan hyödyntää monipuolisesti.

Esimerkkejä bofu-sisällöistä:

Tarjoat prospektille ilmaista demoa tai kokeilujaksoa tuotteellesi. Voit myös esimerkiksi ohjata asiakkaan varaamaan ilmaisen konsultaatiokäynnin.

 

Raha lepää funnelin pohjalla?

Meitä suomalaisia on pidetty (ainakin aiemmin) insinöörikansana. Me olemme tottuneet puhumaan tuotteistamme intohimoisesti, mutta enemmänkin speksien ja tekniikan näkökulmasta. Olemme siis toitottaneet tuotteidemme erinomaisuutta ja kaikkea mikä liittyy itse tuotteeseen.

Samaan aikaan kaikkein tärkein asia on jäänyt huomiotta. Ai niin, asiakas. Kun on liikaa keskitytty jokakeväisen tuotekatalogin väsäämiseen, on asiakkaiden aidot ongelmat jääneet vähemmälle huomiolle. Tämän ajattelun taustalla on varmasti osaltaan illuusio siitä, mikä tuottaa tulosta. Helposti ajattelemme, että tottakai kannattaa laittaa paukkuja mahdollisimman paljon ostoprosessin loppupäähän, jotta saadaan mahdollisimman nopeasti kauppaa.

Raha ei kuitenkaan lepää funnelin pohjalla. Itseasiassa se, miten hyvin tavoitat potentiaaliset asiakkaasi jo ostoprosessin alkuvaiheessa, on entistä tärkeämpää myynnin kannalta.

 

Tofu-sisällöt tuovat markkinointisi terveemmälle pohjalle

Resepti entistä tuloksellisempaan markkinointiin on yksinkertainen: lisää tofua eli ostoprosessin alkuvaiheeseen kohdennettuja sisältöjä. Näin sinulla on mahdollista olla läsnä jo siinä vaiheessa kun kuluttaja tunnistaa tarpeen tai ongelman ja alkaa etsiä tietoa aiheen ympäriltä.

Tofu-sisällöt voidaan jakaa kahteen pääryhmään, sen mukaan mikä on niiden tavoite. Esimerkiksi blogit ja sosiaalisen median sisällöt ovat ns. kiinnostuksen herättäjiä kun taas esimerkiksi ladattavat checklistit tai testit ovat ns. konversiosisältöjä, joiden tarkoituksena on saada sivustokävijä päätymään liidiksi.

Kiinnostuksen herättäjiä ovat siis muun muassa:

  • blogit
  • sosiaalisen median sisällöt ja jaot
  • infografiikka
  • podcastit
  • videot

Tofu-konversiosisältöjä ovat muun muassa:

  • Ladattavat muistilistat ja minioppaat
  • Testit ja kyselyt
  • Uutiskirjeet ja sähköpostiohjelmat (esimerkiksi vinkkiviestien sarja)

Tofu kiinnostaa, mutta mistä lähteä liikkeelle? Rakenna ensiksi ostajapersoonat, niin tiedät minkälaista sisältöä asiakkaasi arvostavat ja tarvitsevat. Saat lisävinkkejä ostajapersoonien laatimiseen maksuttomasta ostajapersoonaopppaastamme.