Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Mitä on markkinoinnin (kevyt)automaatio?

Ainakin jokin aika sitten vielä kaikki kevyt-etuliitteiset asiat olivat trendikkäitä. Kevyttuotteet ja kevytyrittäjyys. Miksei myös markkinoinnin kevytautomaatio? Ajatus tähän blogipostaukseen lähti järjestämästämme inbound-markkinoinnin webinaarista, jossa saimme useammalta osallistujalta kysymyksiä liittyen markkinoinnin automaatiojärjestelmiin.

Markkinoinnin automaatiojärjestelmän tehtävänä on tehostaa ja automatisoida toistuvia prosesseja ja toimenpiteitä. Eli osaltaan sitä manuaalista säätämistä ja exceleiden veivausta. Ja toisaalta verkkokäyttäytymiseen liittyviä, oikea-aikaisia toimenpiteitä, joita ei manuaalisesti ole edes mahdollista hallita.

Markkinoinnin automaatiojärjestelmä ei itsestään ratkaise ongelmia

Järjestelmäkeskeinen markkinointi ei toimi. Koneet eivät korvaa ihmisen ajattelua tai luovaa ongelmanratkaisukuykyä. Yritysten keskeisenä haasteena ei ole teknologia, vaan sen ymmärtäminen mitä teknologialla halutaan saada aikaiseksi.

Markkinoinnin automaatiojärjestelmä ei siis itsestään ratkaise kaikkia ongelmia. Vaan toimii yhtenä tärkeänä palasena, osana kokonaisuutta.

Yksi vaihtoehtoinen ratkaisu: markkinoinnin (kevyt)automaatio

Markkinoinnin automaatiojärjestelmän käyttöönotto ja sen kustannukset eivät saa olla esteenä. Usein yrityksellä ei ole mahdollisuutta investoida markkinoinnin automaatiojärjestelmään juuri kyseisenä hetkenä tai yleisesti ottaen halutaan nähdä miten inbound-markkinoinnilla saadaan tuloksia ennen kun ollaan valmiita investoimaan järjestelmiin.

Tällaisissa tilanteissa kevyempi markkinoinnin automaatio voi olla järkevä ratkaisu. Kevyellä markkinoinnin automaatiolla tarkoitamme tässä kohtaa ilmaisten tai kuukausimaksuiltaan edullisten työkalujen yhdistämistä automaatioratkaisuksi.

Konkreettisia esimerkkejä markkinoinnin (kevyt)automaatiosta

Poimimme mukaan muutamia markkinoinnin automaatioratkaisuja, joiden lisenssit ovat joko ilmaisia tai kuukausimaksuiltaan hyvin edullisia.

HubSpot Marketing Free tai Starter

HubSpot on yksi maailman suosituimpia markkinoinnin automaatiojärjestelmiä. Sen ehdottomia vahvuuksia ovat monipuolisuus, helppokäyttöisyys ja skaalautuvuus. HubSpotin skaalautuvuuden puolesta puhuu myös se, että työkalua käyttää kaikenkokoiset yritykset niin pienyrityksistä isoihin pörssiyhtiöihin.

Jos HubSpot kiinnostaa, mutta Pro- tai Enterprise-lisenssien hintataso ei tässä kohtaa natsaa, kannattaa tutustua HubSpotin ilmaiseen Free-lisenssiin ja 50 dollaria kuukaudessa maksavaan Marketing Starteriin. HubSpotin ratkaisuissa on myös mukana yksi todella iso plussa: HubSpotin CRM-työkalu, HubSpot Sales, on ilmainen ja yhdistämällä HubSpotin CRM:n ja Marketing-työkalun saat aikaiseksi todella pätevän kombon.

HubSpot Marketing ja Starter Freen plussat ja miinukset:

+ Helppokäyttöinen työkalu.
+ Pystyt keräämään verkkosivustoltasi esim. uutiskirjetilaajia pop-up lomakkeilla käyttäen Lead Flows -työkalua
+ Kun kävijä konvertoituu (esim. lähettää lomakkeen), pystyt tarkastelemaan hänen käyttäytymistä sivustollasi ennen ja jälkeen konvertoitumisen

– HubSpot Marketing Free ja Starter eivät sisällä mitään sisältötyökaluja, kuten sähköpostityökalua, vaan se pitää integroida muiden työkalujen kanssa.
Yksi hyvin yleinen kombo on yhdistää HubSpot Free tai Starter sähköpostityökalu MailChimpin kanssa. Tässä kombossa ideana on siis se, että HubSpot toimii kontaktien ja käyttäytymisdatan ”kotipesänä” ja keskustelee MailChimpin kanssa, jonka kautta taasen automatisoidut sähköpostiviestit lähtevät.

Free- ja Starter-lisenssien osalta on hyvä huomioida se, että Free-versioissa konvertoituneen henkilön kävijätiedot ovat näkyvissä 7 päivän ajan konveroitumisen jälkeen. Eli jos Matti kävijä täyttää tänään yhteystietolomakkeen sivustolla, pystymme työkalun avulla seuraamaan Matin käyttäytymistä ja käyntejä sivustollamme viikon ajan. Starter-lisenssissä (50 dollaria per kk) tällaista rajoitusta ei ole.

ActiveCampaign

ActiveCampaign kasvattaa koko ajan suosiotaan markkinoinnin automaatiojärjestelmien markkinassa. Kyseinen työkalu on monipuolinen ja hyvin kustannutehokas, tällä hetkellä esimerkiksi Lite-lisenssi 1000 kontaktilla kustantaa 17 dollaria kuukaudessa.

ActiveCampaignilla saat rahoille vastinetta. Työkalu sisältää muun muassa kontaktien hallinnan, sähköpostityökalun, automaatioiden rakentamisen, myynnin CRM:n ja lomaketyökalun. Eli esimerkiksi HubSpotin Free ja Starter-lisensseihin verrattuna työkaluja on käytössä enemmän.

ActiveCampaignin plussat ja miinukset:

+ Hinta-laatusuhde
+ Automaatio/workflow-työkalu on hyvä ja helppokäyttöinen

– Lomaketyökalu ei ole kovin monipuolinen
– Sähköpostityökalun muokkausominaisuudet ja toiminnallisuudet hieman rajalliset

drip.co

Jos haluat erityisesti automatisoida sähköpostiviestintää sivustokävijän tai asiakkaan käyttäytymisen pohjalta, drip.co voi olla sopiva työkalu sinulle. Kustannuksiltaan edullinen paketti, itseasiassa alle 100 kontaktilla työkalua voi käyttää ilmaiseksi.

drip.co plussat ja miinukset

+ Edullinen hinta
+ Liidien pisteytystoiminnallisuus

– Toiminnallisuudet rajoittuvat vain sähköpostimarkkinointiin

Huomioita ja kokemuksia kevytautomaatiosta

Älä tuijota vain halvinta lisenssitasoa

Liian usein käy niin, että edullinen hinta houkuttaa valitsemaan tietyn työkalun. Mutta sitten käytännössä huomaatkin, että lisenssiä vaatii heti upgraden, jotta saat kaikki tarvittavat ominaisuudet käyttöön.

Mieti, mitä työkaluja aidosti tarvitset ja mitä sinulla on jo nyt käytössä

Monilla markkinoijilla on jo valmiiksi käytössä eri työkaluja esimerkiksi sähköpostimarkkinointiin, laskeutumissivujen tekemiseen ja kontaktien hallintaan. Pohdi tarkkaan, mitkä konkreettiset tarpeesi ovat ja suunnittele sen pohjalta oma ”stack” eli työkalupakki.

Tutustu Zapieriin

Integraatioiden ei tarvitse enää olla tuskaa. Zapier on loistava apu eri työkalujen integroinnissa toisiinsa.

Älä anna työkalukustannusten olla esteenä markkinoinnin automaation hyödyntämiselle

Kuten mainittua, markkinointi- ja sähköpostiautomaatiotyökaluja on olemassa paljon. Ja myöskään investoinnin suuruus harvoin on enää ongelma.

 

Lataa maksuton inbound-markkinoinnin opas!

inbound-markkinoinnin tietoisku

Leave a Reply