Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Markkinoinnin automaatiotyökalut – viisi yleistä harhakäsitystä

Markkinoinnin automaatio ja siihen liittyvät järjestelmät jakavat mielipiteitä ja saavat aikaan myös harhakäsityksiä. Joku pitää markkinoinnin automaatiota on kivana, uutena (leikki)työkaluna. Toinen taasen pitää markkinoinnin automaatiojärjestelmää turhan kalliina investointina.

Markkinoinnin automaatio vapauttaa monen työkalun loukusta

Monilla markkinoijilla on jo nykyisellään käytössä markkinoinnin automaation ja sähköpostiautomaation mahdollistavia toiminnallisuuksia, mutta ne ovat usein pirstalotuneena moneksi eri työkaluksi.

On verkkosivuston sisällönhallintajärjestelmää, uutiskirjetyökalua, kyselytyökalua, sosiaalisen median kanavia, markkinointirekisteri ja monta muuta hilavitkutinta. Ja monissa tapauksissa tiedon siirtäminen näiden työkalujen välillä on manuaalista. Eli suomeksi sanottuna hankalaa ja aikaa vievää.

Markkinoinnin automaatiojärjestelmät vapauttavat markkinoijat monen työkalun loukusta keskittäen yrityksen myynnin ja markkinoinnin kannalta keskeiset työkalut yhteen pakettiin.

Viisi harhakäsitystä markkinoinnin automaatiotyökaluista

Markkinoinnin automaatioon liittyy paljon harhakäsityksiä. Kokosimme tähän kirjoitukseen viisi yleistä harhakäsitystä, joihin olemme törmänneet automaatiojärjestelmistä puhuttaessa.

”Onpa kallis”

Markkinoinnin automaatiojärjestelmän hinta voi joidenkin mielestä tuntua korkealta. Useimmiten markkinoinnin automaatio järjestelmien hinnoittelu perustuu markkinointiliuvallisten kontaktien määrään. Esimerkiksi HubSpotin Pro-lisenssin hinta 20 000 markkinointiliuvallisen kontaktilla on noin 1 500 euroa kuukaudessa.

Karkeasti voidaan sanoa, että markkinoinnin automaatiojärjestelmien kuukausihinnat liikkuvat useimmiten noin 1000 euron ja 4 000 euron haarukassa riippuen työkalusta, markkinointirekisterin koosta ja mahdollisten lisäosien määrästä. Lisäksi markkinoilla on monia hinnaltaan huokeampia työkaluja muun muassa pienyrittäjien käyttöön (esimerkiksi Hatchbuck ja Salesmanago). Työkalun kustannusten ohella on tietenkin myös syytä pohtia ja suunnitella, kuinka paljon henkilöresursseja markkinoinnin automaatio vaatii.

Kokonaisuudessaan kyseessä on siis merkittävä investointi, mutta asiat on myös hyvä laittaa oikeaan perspektiiviin. Usein yrityksissä on käytössä jo nykyisellään lukuisia maksullisia työkaluja, kuten uutiskirjetyökalu, verkkosivuston sisällönhallintajärjestelmä, raportointityökalu ja niin edelleen.

Automaatiojärjestelmä yhdistää näitä samoja toiminnallisuuksia yhteen työkaluun. Tämä vapauttaa käyttäjän monen työkalun loukusta ja säästää aikaa.

”Meillä on jo käytössä uutiskirjetyökalu”

Hienoa, mutta markkinoinnin automaatiojärjestelmä on paljon muutakin kuin uutiskirjetyökalu. Markkinoinnin automaatiojärjestelmä yhdistää kerätyn datan ja  myynnin ja markkinoinnin työkalut yhdeksi kokonaisuudeksi.

Useimmat automaatiotyökalut sisältävät liidien hallinnan, sisältötyökalut (blogi, landing paget, sähköpostityökalu, toimintakehoitteet), käyttäytymisen pohjalta triggeröidyt workflowt, verkkosivuston personoinnin käyttäytymisdatan pohjalta ja analytiikan.

Markkinoinnin automaatiojärjestelmällä voi siis myös lähettää uutiskirjeitä, mutta sen käyttö ei rajoitu vaan sähköpostimarkkinointiin vaan se toimii myynnin ja markkinoinnin kokonaisvaltaisena työkaluna.

 ”En usko, että markkinoinnin automaatio sopii meidän bisnekseen”

Yleisesti voidaan todeta, että markkinoinnin automaatio soveltuu muun muassa tuotteille ja palveluille, joiden

  • ostoprosessin aikana potentiaalinen ostaja etsii ja kaipaa tietoa ostopäätöksensä tueksi ja vertailee eri vaihtoehtoja
  • yhteydessä on selkeitä lisä- ja ristiinmyyntimahdollisuuksia
  • markkinointi ja myyntitoimenpiteillä halutaan saada yhä laadukkaampia liidejä

Markkinoinnin automaatio voidaan usein nähdä monimutkaisena ja vain B2B-markkinointiin soveltuvana toimintamallina. Totuus on kuitenkin se, että se soveltuu hyvinkin laajasti sekä kuluttaja- että yritysmarkkinointiin. Jokaisen markkinoijan kannattaa siis avoimesti tutkia markkinoinnin automaation ja inbound-markkinoinnin tarjoamia mahdollisuuksia ja pohtia niiden hyödyntämistä omassa toiminnassaan.

”Voisihan tällä työkalulla jonkun kampanjan kokeilla”

Markkinoinnin automaatio on osa ajattelutavan muutosta, ei yksittäinen kampanja. Kokeilua ja testaamista kannattaa tehdä aina, esimerkiksi HubSpot tarjoaa 30 päivän ilmaista demojaksoa, jonka aikana työkaluun voi tutustua rauhassa. Kokeilujakson aikana voi tietyt toiminnallisuudet olla rajoitettuja (esimerkiksi sähköpostien lähettämisen tai templatejen suhteen), mutta työkalusta saa varmasti kattavan kuvan. On hyvä hyvä muistaa, että työkalu ei kuitenkaan ole markkinoinnin automaation tärkein asia, vaan ennemminkin se mitä automaatiolla halutaan saada aikaiseksi.

Eli lähtisin ennemminkin organisaation sisällä hahmottamaan yrityksen tämänhetkistä tilannetta, mitä markkinoinnin automaatiolla halutaan saada aikaan ja mitä investointeja ja resursseja tämä vaatii yritykseltä.

”Meidän omat järjestelmät ovat sen verran kankeita, että markkinoinnin automaatiojärjestelmän integrointi on hyvin vaikeaa”

Integraatio ei enää nykyään ole kirosana, ainakaan suurimmassa osassa tilanteita. Aiemmin tuntui, että suurin osa myynnin ja markkinoinnin kehitysprojekteista tyssäsi integraatio-ongelmiin. Varmasti näitä tilanteita tulee edelleenkin vastaan, mutta elämä on suhteellisen paljon helpompaa.

Markkinoinnin automaatiojärjestelmien intergoitavuus esimerkiksi CRM-järjestelmiin on kohtuullisen hyvällä tasolla. Monissa markkinoinnin automaatiojärjestelmissä (esim. HubSpot) löytyy valmiita integraatioita eri järjestelmiin ja lisäksi erilaiset integraatioalustat, kuten Scribe, tekevät integraatioiden rakentamisesta entistä ketterämpää.

 

Markkinoinnin automaatio tarjoaa mahdollisuuksia myynnin kasvattamiseen ja markkinoinnin kehittämiseen, mutta se vaatii myös suunnitelmallisuutta ja pohjatyötä. Se ei ole ilmaista, vaan vaatii toimiakseen sekä rahallista että ajallista panostusta.
Miten tehdä yhä kestävämpää markkinointia? Lataa inbound-markkinoinnin tietoisku

inbound-markkinoinnin tietoisku

Leave a Reply