Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Markkinoinnin automaatio ei toimi! Shokkipaljastus – katso kuvat!

Erään yrityksen toimitusjohtaja on masentunut. Toiminta sai yllättävän käänteen kevään aikana, kun kaikkien hämmennykseksi huomattiin, että viime vuonna käyttöönotettu markkinoinnin automaatiojärjestelmä ei teekään markkinointia automaattisesti.

Saamiemme tietojen mukaan järjestelmän kotisivuilla luvatusta jopa 100% kasvusta liidien määrässä ja konsultin puhumaa kuusinumeroisia kustannussäästölukuja ei ole nähty. Tämä on luonnollisesti suuri pettymys.

”Minä kun ajateltiin, että firman kevätjuhlissa olisin voinut vetää projektorilla taululle sellaiset kasvuluvut, että ilo olisi ollut huipussaan. Nyt pitää tyytyä puhumaan ympäripyöreästi liiketoiminnan murroksesta ja siitä, että miten me tulemme näihin haasteisiin vastaamaan”, tilittää toimitusjohtaja.

Markkinoinnin automaatio herättää vääriä uskomuksia ja odotuksia

Keskustellessamme tarkemmin aiheesta, toimitusjohtaja vakavoituu. ”Jos rehellisiä ollaan, ehkä meillä myös oli automaation suhteen turhan suuret odotukset. Jotenkin odotettiin, että siinä se aparaatti sitten jauhaa meille väsymättä niitä liidejä. Meillä meni hirveästi aikaa kun digitoitiin kaikki meidän tuote-esitteet ja myyntipresentaatiot, jotta saatiin edes jonkinlaista sisältöä aikaiseksi”, toimitusjohtaja summaa.

Kysyttäessä asetetuista tavoitteista, alkaa toimitusjohtaja hermostuneesti tutkailemaan kahvikuppinsa muotokieltä. ”Noo, myyntiähän me haluttiin saada aikaiseksi.” Kun keskustelu kääntyy tarkemmin nykyisen myyntiprosessin mittaamiseen ja ”läpivalaisuun”, ollaan jo astetta heikommalla jäällä. Tuntuu, että markkinoinnin automaatio on ollut ”pelastaja”, jonka harteille on sysätty paljon vastuuta ja odotuksia.

Markkinoinnin automaatio ei vähennä työmäärää

Toimitusjohtaja nostaa esiin myös rajalliset henkilöresurssit yhtenä isona haasteena.

”Me kun vähän ajateltiin, että nimensä mukaisesti markkinoinnin automaatio tekisi markkinointia puolestamme. Käytännössä kuitenkin kuulin lähes päivittäin tuolla käytävillä markkinointiosaston porukalta, että ei oikein ole ollut aikaa hyödyntää sitä uutta järjestelmää ja tutustua siihen. Loppujen lopuksi me taidettiin käyttää sitä enemmänkin uutiskirjeiden lähettämiseen.”

Harvoin markkinoinnin automaatio vähentää työmäärää. Vaan se vapauttaa resursseja toistuvasta ja suorittavasta työstä. Näitä resursseja voidaan sitten käyttää tuottavampaan työhön. Eli voisi sanoa, että parhaimmillaan markkinoinnin automaatio on resurssien optimointia. Kuten tässä esimerkkitapauksessakin, on kovin yleistä että markkinoinnin automaation vaatimia resursseja ei osata ottaa huomioon suunnitteluvaiheessa.

Hätäjarru pohjaan

Toimitusjohtajan näkemys tuloksellisuutteen on aika selkeä.”Kyllä minä vähän paniikkinappulaa rupesin painamaan jo siinä kahden kuukauden jälkeen, kun tuntui, että ei niitä liidejä oikein alkanut siinä määrin tulla kun olin odottanut.”

On sanomattakin selvää, että markkinoinnin automaation avulla pitää saada aikaan tuloksia. Kuitenkin käsitykset siitä, mitä ja millä aikataululla vaihtelevat. Markkinoinnin automaatio ja yleisimmin inbound-markkinointi vaatii aikaa. Joskus voi kestää useita kuukausia, että tuloksissa päästään sille tasolle kun on alunperin suunniteltu. Kärsivällisyyttä ja sitoutumista siis tarvitaan.

Kallista touhua se ainakin on

Toimitusjohtaja hämmästelee edelleen markkinoinnin automaation hintalappua. ”Jotenkin se tuntui kalliilta koko homma. Eihän tollainen järjestelmä nyt voi muutamaa satasta enempää kuussa maksaa.”

Markkinoinnin automaatiojärjestelmien hintataso nousee usein keskusteluissa esiin. Onko markkinoinnin automaatio kallista vai halpaa lystiä? Tämähän tietenkin riippuu täysin siitä, mitä investointi tuottaa.

Markkinoinnin automaatiojärjestelmien hinnat vaihtelevat hyvin laajalla skaalalla aina muutamasta satasesta useampaan tuhanteen euroon kuukaudessa. Hintaan vaikuttavat muun muassa markkinointiluvallisten kontaktien määrä, työkalun ominaisuudet ja mahdollisten lisäosien määrä.

Mutta tärkeintä on ymmärtää, että markkinoinnin automaation investointi sisältää muutakin kuin pelkän työkalun kustannukset. Käyttöönotto, mahdolliset integraatiot, henkilöstön koulutttaminen ja jatkuva sisällöntuotanto ja optimointi. Voidaan arvioida, että automaatiotyökalun osuus markkinoinnin automaation kokonaiskustannuksista on vain noin 20%.

Disclaimer: Jutun toimitusjohtaja on kuvitteellinen hahmo, joka on koostettu erilaisista markkinoinnin automaatioon liittyvistä keskusteluissa ja niissä esiinnousseista huomioista.

Katso kuvat ja lataa inbound-markkinoinnin oppaamme. Se voi auttaa sinua välttämään jutun toimitusjohtajan kohtalon.

inbound-markkinoinnin tietoisku

Leave a Reply