Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Liidien hankinta mobiilissa – 5 vinkkiä

Mobiililaitteet kulkevat koko ajan mukanamme. Vietämme useita tunteja päivässä selaten verkkosisältöjä työmatkallla, kotisohvalla tai laiturin nokassa kesämökillä. Markkinoijien onkin syytä huomioida entistä paremmin mobiililaitteilla tapahtuva sisältöjen kulutus ja liidien hankinta.

 

Keräsimme tähän blogikirjoitukseen viisi vinkkiä entistä tehokkaampaan liidien hankintaan mobiililaitteilla.

 

5 vinkkiä liidien hankinnan tehostamiseen mobiilissa

 

1. Mieti sisälllön rakennetta, erityisesti mobiilikäyttäjän näkökulmasta

Teknisesti verkkosivustojen ja -sisältöjen responsivisuus on jo arkipäivää, mutta kuinka usein sisältöjen suunnitteluvaiheessa pohditaan sitä, miten ja millaisissa tilanteissa sisältöä kulutetaan mobiililaitteilla?

Mobiilissa sisällön rakenteella on hyvin keskeinen rooli.  Yksi hyvä tapa informatiivisen sisällön jäsentelyyn on perinteinen mitä, miksi ja miten- malli, joka selkeyttää sisällön rakennetta ja etenemistä. Mitä haluamme sisällöllämme sanoa? Miksi asialla on merkitystä vastaanottajan kannalta? Miten vastaanottaja voi tehdä tai toimia.

2. ”Viljele” toimintakehoitteita sisällön joukkoon

Esimerkiksi paljon tekstiä sisältävät sivut tuppaavat mobiililaitteilla selatessa olemaan hyvinkin pitkiä. Mitä pidempi sivu, sitä harvempi selaa sivun loppuun Jos tärkeimmät toimintakehoiteet eli call-to-actionit on ”jemmattu” sivun loppuun, jää ne myös monelta huomaamatta.

Lisää toimintakehoitteita ja linkityksiä tasaisesti sisällön joukkoon. Esimerkiksi artikkeleissa voit hyvin käyttää tekstin joukossa olevia linkkejä tai tekstiä mukavasti rytmittäviä ”linkkiblokkeja” tai kuvallisia nostopaikkoja.

 


Lue myös: Miten luon myyvän laskeutumissivun?


 

3. Karsi lomakkeilta turhat tiedot

Liidien keruun yksi perussäännöistä: Kerää vain tarpeelliset tiedot. Jos et lähtökohtaisesti tee kontaktin postiosoitteella tai puhelinnumerolla mitään, älä kysy niitä myöskään lomakkeella.

Yksi tärkeä, mutta usein huomiotta jäävä asia mobiilikäytön kannalta, on lomakkeiden tekstinsyöttötapa. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin näpyttää vaikka päivämäärää kysyttäessä kenttään päivää, kuukautta ja vuotta numeroina. Myös näppäilyvirheiden määrä kasvaa.

Tässä hyvä yhteenveto mobiililomakkeiden tiedonsyötöstä.

 

4. Varmista painikkeiden ja linkkien riittävä koko ja toimivuus

Käytettäessä verkkosivustoa mobiililaitteilla, skaalautuvat verkkosivuston sisällöt suhteessa näytön kokoon. Joskus tämä aiheuttaa hankaluuksia esimerkiksi sivustolla olevien painikkeiden ja toimintakehoitteiden kanssa.

Varmista, että painikkeet ja toimintakehoitteet ovat selkeitä ja riittävän kokoisia myös mobiilikoossa. Muista myös että mobiililaitteissa esimerkiksi painikkeen tai linkin hover-efektit (eli esimerkiksi hiiren kursorin aktivoimat efektit) eivät toimi samalla tavalla kuin desktopilla.

5. Ohjaa käyttäjää eteenpäin

Mikä on sisältösi tavoite? Luo selkeä ohjaus yhdestä sisällöstä eteenpäin kohti tätä haluttua tavoitetta. Ohjaa esimerkiksi blogikirjoituksesta eteenpäin muihin samaa teemaa käsitteleviin blogikirjoituksiin. Hanki liidejä kehoittamalla kävijä lataamaan esimerkiksi opas tai vastaamaan kyselyyn.

 

Kaipaatko lisävinkkejä sisältöjen mittaamiseen? Lataa maksuton sisältömarkkinoijan analytiikkaopas!

Lataa analytiikkaopas

Leave a Reply