Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Life hackit ovat inbound-markkinointia parhaimmillaan

Etenkin Facebookin uutisvirrassa tulee usein vastaan niin sanottuja life hack-videoita, joissa esitellään arkipäiväisiä vinkkejä siitä, miten voimme tehdä arkisia asioita ja toimenpiteitä entistä järkevämmin ja helpommin. Mutta miten life hackit ja inbound-markkinointi liittyvät toisiinsa?

Mikä ihmeen life hack?

Wikipedian mukaan life hack on mikä tahansa temppu, oikotie tai taito, joka parantaa tehokkuutta ja tuottavuutta, millä tahansa elämän alalla. Tämä ajattelutapa on ollut varmasti olemassa jo satoja ellei tuhansia vuosia, mutta varsinaisesti life hack -termi ja ajattelutapa on yleistynyt erityisesti viimeisen viiden vuoden aikana.

Life hack-ajattelussa on paljon yhtäläisyyksiä myös markkinointiin ja myyntiin. Nykypäivänä puhutaan paljon esimerkiksi kasvuhakkeroinnista (growth hacking) ja yksilön suorituskyvyn parantamiseen pyrkivä biohakkerointi.

Life hackit ovat hyvää inbound-sisältöä

Life hack ja inbound-markkinointi on hyvin lähellä toisiaan monella tavalla. Ensinnäkin life hack-tyyppiset hyvää, inspiroivaa sisältöä.  Tee-se-itse  (DIY) on globaali ilmiö, joka on ottanut vahvan jalansijan myös Suomessa muun muassa blogien ja television lifestyle-ohjelmien kautta.

Ajansäästö ja asioiden tekeminen järkevämmin ovat myös keskeinen osa niin life hackia kuin inbound-markkinointia. Taustalla on ajatus siitä, että tiettyjä tapoja tai toimintamalleja voi ja pitää ”ravistella”.  Esimerkiksi markkinoinnin automaatio on hyvä esimerkki tavasta tehdä asioita uudella tavalla ja toimintaa tehostaen.

Miksi life hackit kiinnostavat ihmisiä?

Life hack-sisällöt ovat todella suosittuja. Esimerkiksi suositulla 5-Minute Craftsilla on YouTubessa yli 13 miljoonaa tilaajaa.

Sisällöissä yhdistyy monta eri tekijää, joita ihmiset arvostavat. Tällaiset sisällöt ovat hyvin käytännönläheisiä, inspiroivia ja jopa viihdyttäviäkin. Life hackit ovat myös useimmiten hyvin havainnollisia (kuva- tai videomuodossa), jolloin ideoiden ja vinkkien hahmottaminen on entistä helpompaa.

Esimerkkejä life hack -sisällöistä

5-Minute Crafts

 

Boredpanda: 40 lifehacks

 

Lifehack.org

 

Miten markkinoijat voivat hyödyntää life hack -ajattelua?

Tärkeintä on ymmärtää, että potentiaalinen asiakas on aina hakemassa tuotteestasi tai palvelustasi ratkaisua johonkin ongelmaan tai ratkaisuun. Life hack -sisällöt sinäänsä ovat asiakasta auttavia sisältöjä, joiden tarkoituksena ei ole toimia yksisuuntaisena myyntiviestinä. Markkinoijien näkökulmasta life hack -tyyppisissä vinkkisisällöissä piilee suuri potentiaali.