Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Kuinka teet podcastin yritykselle?


Jaa, että pitäisi podcast tehdä? Miksi ihmeessä? Ja miten se edes tehdään? No minäpä kerron!

Siinä vaiheessa, kun lifestylebloggaajat tekevät omia podcastejaan, voidaan puhua jo ilmiöstä. Vaikka Tilastokeskuksen mukaan alle 10 % suomalaisista kuuntelee podcasteja, määrä on selvässä kasvussa.

Miksi yrityksen kannattaa tehdä podcast?

Podcast on siitä vekkuli formaatti, että sitä voi kuluttaa muun tekemisen ohessa ja silloin, kun muut sisältöformaatit vaatisivat liikaa huomiota. Podcasteja kuunnellaan usein lenkillä, työmatkoilla tai esimerkiksi siivouksessa. Podcastin avulla tavoitat potentiaaliset- ja nykyiset asiakkaat silloin kuin muut sisällöt ja mediat eivät.

Podcastin avulla voit luoda brändiä, tuoda esiin asiantuntemusta, herättää luottamusta, kouluttaa ja viihdyttää kuulijaa. Podcastien avulla pääsee usein myös lähemmäs asiakasta kuin blogilla, sillä podcastin avulla persoonan voi laittaa aivan eri tavalla peliin. Pitkällä aikavälillä nämä kääntyvät usein myös euroiksi.

Podcast on myös tuotannollisesti suhteellisen helppo ja kevyt, eikä vaadi raskasta kalustoa. Jaksoja on myös mahdollista äänittää monta kerrallaan, jolloin ajankäyttö tehostuu. Koska podcast on usein suhteellisen rento formaatti, editointi on usein nopeaa, kun puheen ei tarvitse olla kuin suoraan Trivagon mainoksesta.

Miten se podcast sitten tehdään? Riittääkö, että pistää mikin päälle ja lähtee aamulenkille, kuten Jari Sarasvuo? On se toki mahdollista, mutta onnistumisesi todennäköisyys on suurempi, kun otat seuraavista vinkeistä onkeesi!

1. Keksi idea

Voin toki olla väärässä, mutta kaikki alkaa ideasta. Mikä on aihe, joka saa sinut innostumaan ja tekemään podcastia hamaan tappiinsa saakka? On myös oleellista, että sinulla on aiheesta sanottavaa! Sisällön on oltava sellaista, joka kiinnostaa juuri sitä kohderyhmää, jonka haluat tavoittaa. Siksi kohderyhmän määrittely ja podcastin tavoitteet kannattaa määrittää ensimmäisenä.

Siksi podcastin aihetta miettiessäsi, huomioi myös ne asiat, joita nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat haluavat tietää. Mitkä ovat niitä asioita, joita asiakkaanne kysyvät usein? Missä asioissa juuri te pystytte auttamaan? Miksi olette kiinnostava yritys?

Muista, että podcast-projekti ei ole hukkaan heitetty, vaikka sinulla ei olisikaan kiinnostavia ideoita tai ajatuksia podcastiin – riittää, että yrityksessänne on joku, jolta löytyy.

2. Konseptoi

Kun idea on syntynyt, on aika konseptin luonnin! Tässä vaiheessa mietitään vieläkin tarkemmat vastaukset seuraaviin kysymyksiin: mitä, miksi, kenelle?

Jos alat tekemään podcastia, jossa on “jokaiselle jotakin”, loppujen lopuksi siinä ei ole yhtään mitään kenellekään. Tämä toimii vain, jos olet julkimo tai poikkeuksellisen kiinnostava henkilö, jonka edesottamukset ja ajatukset kiinnostavat kaikkia.

Yleensä podcastien kuuntelijat ovat tarkkoja → tästä syystä aiheen tiukempi rajaus toimii usein paremmin kuin työntekijöiden kahvihetken nauhalle laittaminen. Paitsi jollette ole todella hulvattomia (harva on, joten todennäköisesti ette).

Asetu kuulijan asemaan: Jos olet kiinnostunut mökin remontoimisesta, kuuntelisitko mieluummin podcastia, joka on keskittynyt täsmälleen kyseiseen aiheeseen vai podcastia, joka käsittelisi kaikkea maan ja taivaan väliltä, mikä liittyy vähääkään kotiin, remontointiin ja sisustukseen? Jälkimmäisessä vaihtoehdossa todennäköisesti vain murto-osa jaksoista resonoisi, koska aiheet menisivät kiinnostuksesi ohi.

Sitä paitsi, vaikka ei siltä tuntuisi, aiheiden miettiminen helpottuu huomattavasti, kun rajaus on selkeä. Jos aiheet ovat sitä sun tätä, niihin on vaikea tarttua ja ne jäävät helposti pintaraapaisuiksi. Jos voisit tehdä mistä tahansa aiheesta podcast-jakson, mikä se olisi? Itse miettisin tähän vastausta varmaan vielä vuodenkin päästä. Sen sijaan, jos minulle sanottaisiin, että tee jakso podcastiin, jonka teemana on rahan tekeminen bloggaamisen avulla, keksisin aiheita nopeasti 10.

Mieti myös, kuinka usein julkaiset jaksoja, teetkö podcastia yksin, parin kanssa, haastatteluina vaiko kenties molempina? Kun luot podcastin konseptia, muista ennen kaikkea seuraavat asiat: kouluta tai viihdytä!

3. Anna persoonan näkyä – tai siis kuulua

Podcast on formaatti, jossa puhujan persoonan on tärkeää kuulua. Mikään ei ole hirveämpää kuin podcast, jossa puhujat lukevat repliikkinsä paperista, eikä keskustelulle ja spontaaniulle jää tilaa.

Toki jaksoihin on hyvä tehdä runko – mistä teemoista puhutaan, kenen kanssa ja mitä kuulijan on saatava jaksosta irti. Muista kuitenkin, että kyseessä eivät ole viikon uutiset, vaan podcast, jonka tarkoitus on kouluttaa ja viihdyttää kuulijaa.

4. Äänenlaatu ja välineet

Vaikka kännykän mikrofonilla voi saada suhteellisen kelvollista materiaalia aikaiseksi, varminta on panostaa välineisiin ja äänenlaatuun. Podcastit kuunnellaan usein kännykän kuulokkeilla, jotka ovat aika armottomat. Äänenlaadun huonous korostuu tällöin entisestään, mikä haittaa kuuntelukokemusta. Seuraavilla välineillä pääset hyvin alkuun:

  • Mikrofoni
  • Hiljainen tila
  • Läppäri tai tietokone
  • Äänenkäsittelyohjelma

Äänenlaadun kanssa voi hifistellä ja upottaa siihen jopa tuhansia euroja, mutta alkuun pääset pienemmilläkin investoinneilla.

Esimerkiksi Blue Yeti -mikrofoni tai Rode Podcaster ovat hyviä, mutta edullisempiakin vaihtoehtoja voi löytyä. Kyseisen mikrofonin saat suoraan kiinni tietokoneeseen, eikä sinun tarvitse investoida erilliseen tallentimeen.

Studion vuokraaminen on suhteellisen hintavaa puuhaa, joten vähemmällä pääset, kun pistät oman studion pystyyn yrityksen tiloihin tai miksei vaikka kotiinkin. Huoneen akustointi on kuitenkin tärkeää, sillä muuten ääni kaikuu, jolloin kuulijat luulevat, että nauhoitat podcastiasi kaivosta käsin tai kesken iltasuihkun. Verhoilla, matoilla ja akustointilevyillä minimoit kaikua vähällä vaivalla.

Äänenkäsittelyyn on tarjolla ilmaisia ohjelmia, esimerkiksi Audacity, jonka avulla hoituu myös ohjelman äänitys.

5. Markkinoi (ja ole kärsivällinen)

Luuletko, että yleisö löytää mystisesti podcastisi luokse ilman, että kerrot siitä heille? Niin tuskin tulee tapahtumaan. Luukuta podcastiasi, kerro siitä muille ja jaa jaksot aihepiiriin liittyvissä ryhmissä ja sosiaalisen median kanavissa. Hyvä tapa on myös tehdä yrityksesi blogiin tiivistelmä podcast-jaksosta, joka houkuttelee kuuntelemaan koko jakson.

Kehotan myös olemaan kärsivällinen (tiedän, se on vaikeaa). Podcastien maailmassa harvoin tulee pikavoittoja, joten varaudu siihen, että kuulijakunnan löytäminen ja kasvattaminen vievät aikaa. Sitkeys palkitaan!

6. Kehitä sisältöä

Kommunikoi kuulijoiden kanssa, pyydä palautetta ja kehitä sisältöä sen mukaan. Palautteet auttavat sinua viemään sisältöä oikeaan suuntaan, jolloin se palvelee kuulijoita entistä paremmin.

Muista, että jostakin on aloitettava – kukaan ei ole seppä syntyessään (paitsi he, joiden sukunimi on Seppä). Tärkeintä on, ettet jää hieromaan jokaista yksityiskohtaa, vaan aloitat jostakin!

LUE MYÖS: Markkinoija, kuuntele näitä podcasteja!

Tsemppiä vaan! Jos kaipaat apua tai vinkkejä podcastin tekemiseen, laita viestiä.

Terkuin,

Taru

taru@matter.fi