Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Jokainen meistä on sisällöntuottaja

Jokainen meistä on nykyään enemmän tai vähemmän sisällöntuottaja. Eikä pelkästään vapaa-ajallaan. Väite voi olla aluksi vähän vaikea niellä, ellei oman työnkuvan tehtävissä lue “sisällöntuotanto”. Koska nykyaikaisten yritysten markkinointi nojaa yhä enemmän sisältöihin, monissa yrityksissä tuskaillaan kasvavien sisällöntuotantopaineiden alla. Miksi ihmeessä koko yrityksen tulee olla jollain lailla mukana sisällöntuotannossa?

Hiljattain tutkittiin, että kuluneen vuoden aikana brändit lisäsivät sisältöjään jopa 300% edelliseen vuoteen verrattuna. Kilpailu huomiosta siis vain kovenee. Etenkin siitä syystä on tärkeää, ettei sisältö lisää höttöhattaran määrää, vaan todella tarjoaa kuluttajalle lisäarvoa.

Tästä syystä markkinointi kaipaa ja tulee kaipaamaan säännöllisesti sisältöä, joka osoittaa asiakkaalle yrityksen todellisen osaamisen. Se taas saattaa aiheuttaa harmaita hiuksia yrityksen työntekijöissä.  “Enhän minä osaa kirjoittaa tai valokuvata – miksi ne minulta sisältöä penäävät? Osaan vain tämän oman hommani!” Juuri siksi.

Yrityksen asiantuntijat ovat tärkein sisällöntuotannon lähde

Ekspertit esiin! Yrityksen asiantuntijat ja alansa ammattilaiset ovat tärkeä osa sisällöntuotantoprosessia. Vaikka puikoissa olisi kuinka hyvä kirjoittaja tai taitava kuvaaja, ei relevanttia sisältöä voida luoda ilman sitä järjen ääntä, joka todella tuntee aihepiirin hyvin. Substanssia tarvitaan niiltä, jotka käsiteltävän aiheen todella tuntevat. Kun on subtanssi  pyydystetty sisällöntuottajan haaviin, hän luovuudellaan tulkkaa ja muovailee asiantuntijalausunnot kiinnostavaan muotoon, jossa tavallinen kuluttajakin ne voi ymmärtää.

Kaikkien ammattilaisten, joilla on erikoisosaamista, olisi hyvä alkaa ajattelemaan itseään myös osana sisällöntuotantotiimiä. Usein turhankin vaatimattomissa asiantuntijoissa piilee yrityksen osaamisen sisältö. Sisältömarkkinointia ei voida rinnastaa sitä edeltäneisiin markkinointitaktiikoihin, joilla oli oma, ohimenevä aikakautensa. Sisältömarkkinoinnin viitekehys on paljon laajempi, ja sen rajat ovat häilyväiset. Jos sisältömarkkinointi määritellään yksinkertaisesti arvokkaan sisällön strategiseksi jakamiseksi, se koskee lähes kaikkea nykypäiväistä markkinointia. Sisältömarkkinointi on tullut jäädäkseen.

Enemmän laatua, vähemmän hälyä

Koska nykyisin jopa hukumme sisältöihin, ainoa tie saada todellisia tuloksia on luoda aidosti laadukasta sisältöä. Koska kuluttajien sisällöntarve pysyy samana, eikä kasva, yksittäiset julkaisut saavat yhä vähemmän huomiota, koska huomio jakaantuu enemmän. Siksi tehokkain lääke on panostaa laatuun, eikä määrään. Laatua saadaan sillä, että sisällön ydin tulee oikeilta asiantuntijoilta, eikä taitavan tarinoitsijan mielikuvituksen uumenista.

Kun ei julkaista julkaisemisen riemusta – vaan silloin, kun on todella jotain arvokasta sanottavaa, sisällöt menestyvät edelleen.  Tämä tarkoittaa myös sitä, että onnistuneita ja ajattomia sisältöjä myös hyödynnetään uudestaan ja uudelleen optimoidaan, jotta ns.  ikivihreät sisällöt löytävät jälleen uutta yleisöä. Vanhat, mutta uudelleen henkiin herätetyt sisällöt voivat tuoda merkittävästi lisää liikennettä yrityksen nettisivuille. Asiantuntijoiden sisällöntuotannolle antama aika ei tällöin todellakaan mene hukkaan, vaan siitä saadaan moninkertainen hyöty.

Ilman asiantuntijoita ja heidän tietotaitoaan ei myöskään ole relevanttia markkinointia. Ja ilman markkinointia ei mikään yritys menesty. Siksi on syytä alkaa ajattelemaan sisällöntuotannon kuuluvan kaikille, joilla tärkeää tietotaitoa on.

Jokainen meistä on sisällöntuottaja.

Jos substanssia löytyy, mutta sisällöntuotanto ahdistaa, Matter muuntaa mielellään yrityksesi osaamisen myyntiä edistäviksi sisällöiksi.