Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Mikä Internetsissä trendaa? Meekerin raportti 2018 ilmestyi!

Muistatko aikaa jolloin jouluaattona kovaa pakettia avatessa jännitettiin lähinnä, että paljastuuko sieltä “Mitä, missä, milloin” vai Guinessin ennätystenkirja? Sama on Mary Meekerin vuotuisen Internet Trends Report 2018 -raportin kanssa.
Raportti kerää yhteen näkemyksiä digitaalisen maailman kehityksestä ja suunnasta. Osa raportin havainnoista tuntuu tuttuudessaan haaleanlämpimiltä, jotkut kuumottavat ja toiset kylmäävät. Koostimme yhteen seitsemän huomiota raportista.

 

Teknologia kaappaa huomiotamme yhä enemmän

Yhdysvalloissa aikuiset viettävät digitaalisen median parissa jo 5,9 tuntia/vrk. Minkälainen PT- ja fysioterapeuttiarmeija tarvitaan kohta kampeamaan laitteen äärelle köyristyneitä kehoja suoriksi? Ns. katkarapuryhti on ollut aikaisemmin modernin tietotyöläisen tunnusmerkki – tuleeko siitä ajan myötä koko Homo sapiens sapiens -lajin ominaisuus?

Samaan aikaan porukka onneksi tulee koko ajan tietoisemmaksi koukuista, joilla esim. applikaatiot yrittävät pidentää itsensä kimpussa käytettyä aikaa. Vastaliikkeet, kuten Time Well Spent herättelevät yleisöä tiedostamaan tilanteen. Sisällöissä kannattaakin viimeistään nyt panostaa läpinäkyvien koukkujen sijaan merkityksellisyyteen. (Siihen saat apua meiltä.)

Yksityisyyttä loukkaava sovellus -> [delete]

Kun kommunikaatio on hajaantunut eri kanaviin, yksittäisen sovelluksen merkitys kutistuu. Samalla yritysten yksityisyydensuojaa koskeviin mokiin suhtaudutaan koko ajan armottomammin. Harva jaksaa nähdä vaivan ja tonkia yksityisyyskäytäntöjä, kun vaihtoehtona on räjäyttää koko sovellus laitteesta taivaan tuuliin.

Nähdäänkö joukkopakoaaltoja yksityisyyttä loukkaavista sovelluksista? Muhivatko Facebookissa kohta enää vain seniorikansalaiset klikkailemassa Prisma-huijauksia? Aika näyttää!

Puheohjattu verkkokauppa, joko jo?

Vain hetki sitten hakukoneen puheohjaus suositteli lihapullareseptiä, kun tarkoitus oli löytää nopein ajoreitti Liminkaan. Keskittymisen haasteista kärsivä kansalainen huomasikin tutkivansa toista tuntia tien laidassa italialaisten lihapullien estetiikkaa sen sijaan, että olisi ottanut suunnan kohti Pohjois-Pohjanmaata.

Yhä useampia sovelluksia voi jo käyttää äänellä. Harppaus ääniohjattuihin verkko-ostoksiin ei olekaan enää järin pitkä! Nääntynyt ruuhkavuotias nyyhkäisee helpotuksesta viimeistään siinä vaiheessa, kun kauppalista luetellaan sovellukseen työmatkalla ja ostoskassi löytyy kotiutuessa valmiina ovelta. Kuka nappaa homman ensimmäisenä?

Koulutusta saa netistä helposti, halvalla ja koko ajan enemmän

Veloituksettomat (tai henkilökohtaisia tietoja maksuvälineenä käyttävät) koulutukset lisääntyvät koko ajan. YouTubesta katsotaan päivittäin biljoona (BILJOONA! SE ON MILJOONA MILJOONAA!) tuntia opetusvideoita.

HubSpot– ja Google-sertifikaatteja suoritellaan jo aikamoista vauhtia. Suomalainen Elements of AI -kurssi saavutti hetkessä hurjan suosion.

Lähdekritiikkiä toisaalta tarvitaan yhä enemmän sekä koulutusten sisällön että niistä saatavien todistusten suhteen. Perinteisten, helposti pölhöiksi tunnistettavien yksisarvis- ja enkelikoulutusten rinnalle voi nousta vakuuttavan oloisia, mutta sisällöltään harhaanjohtavia koulutuskokonaisuuksia. Hyvinvointialalla on jokunen saatettu jo nähdäkin.

Mobiilimarkkinoinnin ja -huomion välissä on (houkutteleva) railo

Vaikka somekyttyröitä kasvatellaan niskaan ja puhelimentuijotusaika vain kasvaa, laahaa mobiilimarkkinointi vielä perässä. Samaan aikaan, kun Yhdysvalloissa Meekerin mukaan 29 % ajasta menee mobiilissa, vain 26 % mainosdollareista sijoitetaan mobiilimarkkinointiin.

Seitsemän biljoonaa dollaria olisi raportin mukaan yrityksillä kuilussa kauhottavaa. (SEITSEMÄN BILJOONAA! SE ON… …no joo.)

Amazon on kaikkialla

Ja nyt ei puhuta isoisän Volvo Amazonista, joita mielellään näkisi enemmänkin. Eikä sademetsästä – se raukka kasvamisen sijaan kutistuu kovaa vauhtia.

Verkkokauppajätti Amazon rynnii kaikilla mahdollisilla rintamilla ja kisaa Googlen kanssa verkon herruudesta. Yhdysvalloissa tuotteisiin liittyvistä verkkohauista jopa 50 % tehdään Amazonissa.

Tärkein kysymys kuuluu: kun Amazon avaa Suomeen, onko tarjolla virtuaalisia ämpäreitä, ja onko ihmisiä niin paljon jonossa, että Internet menee juntturaan?

Dataa saata(va)na!

Nyt on nollia rivissä. Miettikäpääs tätä: vuonna 2015 Internetissä oli dataa 13 zettatavua. Zettatavu on 1000000000000000000000 tavua. Tässähän menee nolla sekaisin, ihan niin kuin IBAN-tilinumeroa tihrustaessa. Vuonna 2020 määrän ennustetaan olevan jo 47 zettatavua ja vuonna 2025 163 zettatavua. Aikamoista!

Brändit pystyvät luomaan entistä yksilöidympiä kokemuksia yhdistämällä sekä julkista että yksittäisistä asiakkaista/henkilöistä saatua dataa. Mutta varmaan vielä seuraavinakaan vuosina suurta mullistusta ei tapahdu kerralla: saamme edelleen päivitellä sitä, kuinka ihmeessä se jo viime viikolla ostettu juhlamekko vainoaa edelleen meitä Internetsissä.

Haluatko lukea järkäleen itse ja koota omat johtopäätöksesi – tai haastaa meidän tulkintamme? Tuostapa nuinniin. Hyviä lukuhetkiä!

Jos kaipaat lisää virtaa markkinointiisi digitaalisissa kanavissa, laita viestiä minulle. 

 

Tulevaisuusterveisin,

Sanna Kärsämänoja