Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Inbound-markkinointi on tylsää touhua

Juttelin erään mainonnan ja markkinoinnin parissa työskentelevän tuttuni kanssa. Ajauduimme keskustelussa eri aasinsiltojen kautta hieman jo ehkä kliseiseen perinteinen markkinointi vs. inbound-markkinointi-tematiikkaan.

Tuttavani heitti ilmoille lauseen, joka jäi pyörimään mieleeni: ”Eikös se inbound-markkinointi ole aika tylsää markkinointia?”. Tämä kirvoitti ajatuksiani sen verran liikkeelle, että päätin ”vuodattaa” tuntojani myös blogiin.

Markkinoinnissa tuloksellisuus ja luovuus on aiemmin nähty toisensa poissulkevina asioina. Mutta onneksi tämä on asia, joka alkaa pikkuhiljaa murenemaan. Mutta osaltaan tuo tuttavani tokaisu voi myös pitää paikkansa.

Inbound-markkinointi ja luovuus

Luovuus markkinoinnissa mielletään usein häkellyttävänä visuaalisuutena, nerokkaana oivalluksena tai liikuttavana tarinana. Inbound-markkinointi nähdään esimerkiksi blogisisältöinä, ländäreinä, yhteystietojen keruuna ja sähköpostiviesteinä. Tässä tullaan ehkä keskeisimpään väärinkäsitykseen. Inbound-markkinointia tarkastellaan hyvin vahvasti kanava- tai alustakeskeisesti.

Mutta tosiasianhan on se, että nämä blogisisällöt, ländärit, markkinoinnin automaation toimenpiteet ja niin edelleen ovat vain välineitä viestin välittämiseksi vastaanottajalle. Kukaan ei ole määritellyt, että inbound-markkinoinnin tulisi olla tylsää ja mitäänsanomatonta.

Yksi käsite, joka määrittelee inbound-markkinointia on auttaminen. Inbound perustuu siihen johtoajatukseen, että markkinoinnin tarkoituksena on auttaa ihmistä ratkaisemaan omia haasteitaan. Siinä missä hienosti luotu luova tarina saa tunnereaktiona kyyneleet silmiin, hyvä inbound-markkinointi kuivaa ihmisen vertauskuvainnollisia kyyneleitä (tai joskus jopa oikeita) hänen etsiessään ratkaisua ongelmaan tai haasteeseen.

Totuus on se, että markkinointitoimenpidettä ei pelasta nätti leiska, jos sillä ei saada aikaiseksi mitattavia tuloksia.

Monimuotoisempaa inbound-markkinointia

Inbound-markkinointisisältöjen eri muodot ja tyypit pohjautuvat hyvin usein ostavien asiakkaiden pohjalta tehtyihin ostajapersooniin ja ostajan matkaan. Yleisimmin inbound-sisällöt voidaan jakaa jatkuviin sisältöihin ja konversiosisältöihin. Jatkuvia sisältöjä ovat muun muassa blogit, sosiaalisen median sisällöt, videot ja infografiikka. Konversiosisältöjä ovat muun muassa ladattavat materiaalit (kuten oppaat ja e-kirjat), webinaarit ja interaktiiviset sisällöt (kuten laskurit, kyselyt tai testit). Käytännössä jatkuvien sisältöjen tarkoituksena on herättää potentiaalisen ostajan kiinnostus ja tätä kautta ohjata häntä kohti konversiota.

Tuttavani kommentti inbound-markkinoinnin tylsyydestä kiinnosti minua sen verran, että palasin tähän aiheeseen ja kysyin häneltä tarkentavia kysymyksiä. Yhdeksi keskeiseksi tylsän mielikuvan aiheuttajaksi paljastui juurikin käytettävät kanavat ja sisältömuodot. Tuttavaani lainaten: ”ladattavaa opasta ja meiliä tulee joka tuutista.”

Ymmärrän kommentin taustalla olevan ajatuksen. Me olemme jokainen yksilöitä ja siksi emme voi olettaa, että kaikki sisällöt ja sisältömuodot sopivat kaikille. Se tekee tästä koko jutusta niin mielenkiintoisen. Myönnän itsekin välillä jumiutuvani tietyn sapluunan tai toimintamallin mukaiseen ajatteluun. Konkreettisesti kyse on kuitenkin vain asiakkaan auttamisesta ja hänen ongelmien ratkaisemisesta.

Mitä monimuotoisempi inbound-markkinointi on?

Tämä on vaikea kysymys. On hyvä pitää potentiaalinen ostaja ja hänen mindset mielessä. Markkinoinnin draiverina ei saa olla luova idea tai tietty sisältömuoto vain siksi, että se on hieno tai sellainen on kiva toteuttaa.

Itse uskon, että inbound-markkinoinnin saralla erityisesti videosisältöjen luova käyttö eri kontekstissa (verkkosivustot, blogit, sähköpostit) lisääntyvät.  Myös visuaalisuuden merkitys tulee korostumaan yhä enemmän ja tähän hyviä työkaluja ovat mm. infograafit ja fact sheetit. Täysin oma juttunsa on esimerkiksi sosiaalisen median ja pikaviestimien (kuten esimerkiksi WhatsApp ja Facebook Messenger) kytkeminen inbound-prosessiin. Tässä yhteydessä myös tekoäly ja sen tuomat mahdollisuudet avaavat varmasti mielenkiintoisia ovia tulevaisuudessa.

Haluatko virittää markkinoinnin sisältösi uuteen vireeseen? Ota yhteyttä, niin jutellaan aiheesta lisää.

Leave a Reply