Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Inbound-markkinoinnin 10 käskyä

Inbound-markkinointi on aihe, jonka ympärillä käydään tällä hetkellä aktiivista keskustelua. Yhä useampi markkinoija ja myyjä pohtii, miten inbound-markkinointia voisi hyödyntää omassa toiminnassaan.

Mitkä ovat inbound-markkinoinnin ominaispiirteet?

Itse olen käyttänyt joskus inbound-markkinoinnista suomenkielistä väännöstä sisältövetoinen markkinointi.

Tämä osaltaan kuvastaa inboundin perusperiaattetta – markkinoija pyrkii houkuttelemaan potentiaalisen asiakkaan luokseen merkityksellisen sisällön avulla ja ohjaamaan häntä eteenpäin kohti haluttua tavoitetta. Inboundia ei siis ole olemassa ilman hyvää, vastaanottajaa kiinnostavaa sisältöä.

Myös jatkuvuus on yksi keskeisiä inbound-markkinoinnin periaatteita. Inbound on siis ajattelutapa eikä niinkään yksittäinen markkinointitekniikka. Inbound-markkinoinnin avulla yrityksen on mahdollista rakentaa yhä kestävämpää markkinointia ja kartuttaa omaa markkinointipääomaa, muun muassa oman markkinointilupakannan muodossa.

Inbound-markkinoinnin 10 käskyä

1. Älä tyrkytä

Asiakkaita ei lähtökohtaisesti kiinnosta sinun tuotteesi vaan se, mitä he voivat sen avulla saavuttaa tai minkä ongelman he voivat tuotteesi avulla ratkaista. Älä siis tyrkytä ilosanomaasi, vaan pyri tutkailemaan maailmaa asiakkaasi perspektiivistä.

2. Muista kuunnella

Moderni markkinoija on hyvä kuuntelija. Inbound-markkinointi perustuu asiakkaiden kuunteluun, sekä laadullisesti (asiakashaastattelut ja -palautteet) että määrällisesti (web-analytiikka, käyttäytymisdata).

Muista siis olla kuulolla kaikissa mahdollisissa kanavissa ja asiakaskohtaamisissa. Jaa tämä tieto myös yrityksen sisällä.

3. Älä tee oletuksia

Vältä oletusten tekemistä. Inbound-markkinoinnin tulee perustua tietoon ja sen pohjalta johdettuihin teemoihin. Yksi keskeinen osa inbound-markkinointia on ostajapersoona-ajattelu, jonka pohjalle kaikki inbound-sisällöt ja toimenpiteet rakentuvat.

4. Auta asiakastasi

Auta tänään, myy huomenna. Nykypäivän myynti ja markkinointi perustuu asiakkaan auttamiseen. Myynti ja tulokset ovat seurausta, joskaan ne eivät tule automaattisesti. Tuota siis asiakkaalle arvoa, äläkä yritä vain maksimoida omaa marginaaliasi lyhyellä aikavälillä.

5. Ole kärsivällinen

Inbound-markkinoinnissa on paljon samoja piirteitä kuin kuntoilussa. Inbound-markkinointi ei ole superdieetti, joka lupaa muuttaa kaiken kahdessa viikossa, vaan ennemminkin elämäntapamuutos.

Eli pitkä prosessi, jonka tavoitteena on muuttaa koko markkinoinnin ja myynnin tapaa ajatella ja toimia. Ja vielä niin, että se tuottaa hyvää oloa (lue: tuloksia) päivittäin, myös vuosien päästä.

6. Osallista

Onnistuakseen inbound-markkinointi vaatii sekä asiakkaiden, että oman organisaation osallistamista. Asiakkaita tulee aktivoida ajattelemaan ja toimimaan.

Oman organisaation ihmiset on tärkeä saada ymmärtämään, mitä inbound-markkinoinnilla pyritään saavuttamaan. Ja että se vaatii sitoutumista koko organisaatiolta. Inbound-markkinointi ei siis saa olla yhden miehen tai naisen show.

7. Kierrätä

Tarkemmin sanottuna, kierrätä sisältöjä. Käytä aiempia sisältöjä uudestaan. Tuunaa ja päivitä. Poimi aiemmista materiaaleista parhaat palat ja tee niistä uusia sisältöjä. Kaikkien markkinointisisältöjen ei tule olla uusia ja käyttämättömiä.

8. Hyödynnä teknologiaa

Inbound-markkinointiin liittyy tiiviisti myös markkinoinnin teknologiat, kuten esimerkiksi markkinoinnin automaatio. Hyödynnä teknologiaa oikein ja järkevästi.

Älä kuitenkaan odota, että teknologia ratkaisee kaikki ongelmasi tai tuottaa sisällöt puolestasi. Koska ilman sisältöä markkinoinnin teknologiasta ei ole juurikaan hyötyä.

9. Ole avoin

Pätee niin elämään kuin markkinointiin. Mitä avoimemmin ja ilman ennakkokäsityksiä tarkastelet markkinointia, sitä todennäköisemmin pystyt puhuttelemaan asiakastasi.

Inbound-markkinoinnissa avoimuus näkyy ennen kaikkea tavassa ajatella markkinointia jatkuvana, kehittyvänä prosessina.

10. Älä murehdi eilisestä

Peräpeiliin katsominen antaa meille tietoa siitä, mitä tapahtui eilen. Ota tästä tärkeimmät opit talteen ja suuntaa katse eteenpäin.

Mieti mitä voisit tehdä paremmin tänään ja tee se. Sitä inbound-markkinointi kuitenkin loppujen lopuksi on – tekoja.

 

Haluatko lisää vinkkejä inbound-markkinoinnin hyödyntämiseen? Lataa maksuton inbound-markkinoinnin opas.

inbound-markkinoinnin tietoisku

Leave a Reply