Email matias@matter.fi Soita +358 40 709 6651

Hyvän blogitekstin anatomia – 10 asiaa, jotka nostavat blogisi uudelle tasolle

Hyvän blogitekstin tunnistaa siitä, että lukukokemus on ollut sujuva. Teksti vie mukanaan ja johdattaa ajattelemaan uudella tavalla. Se selkeyttää asian, joka ennen on tuntunut monimutkaiselta. Hyvän blogitekstin anatomia ei ole mysteeri, vaan sen voi paloitella muutamaan ominaisuuteen, joilla teksti nousee uudelle tasolle.

 

1. Aloita suoraan asiasta

Et tarvitse kilometrin pituista johdantoa. Mene suoraan asiaan. Jos olet rönsyilevä kirjoittaja – niin kuin monet meistä – voit antaa kirjoitusvaiheessa rönsytä, mutta leikata sitten pois pitkän johdannon ja turhat sivupolut. Ethän tahdo, että lukijasi eksyy tekstiisi. Tarkkaile pitkiä virkerakenteita ja kappaleita kriittisesti. Tiivistä. Mieti, mikä on oleellista. Mitä tahdot sanoa?

 

2. Mikä on tekstisi kantava teema?

Tutki tekstiäsi ja selvitä, mitä se on syönyt. Yhteen kirjoitukseen tarvitaan vain yksi kantava teema. Lukijakaan ei pysty sulattamaan kaikkea tietoa kerralla. Jos sinulla on paljon asiaa ja yrität kirjoittaa monesta teemasta yhtä aikaa, säästä jokin aihe seuraavaan bloggauskertaan.

 

3. Tarkista kielioppi

Kielioppi koskee koko tekstiämme. Vaikka epätäydellisyydet voivatkin olla vain kosmeettisia, on niillä merkitystä viestin vastaanottoon. Oikeakielisyys on ensimmäinen asia, joka pistää silmään – ellei se ole kunnossa. Räikeästi väärä kirjoitusasu tai oudot virkerakenteet voivat saada lukijan jopa sivuuttamaan tekstin kokonaan. Tai lukemaan sen, mutta kyseenalaistamaan uskottavuutesi. Ammatikseenkin kirjoittavat käyttävät usein oikolukua. Jos joku muu lukee tekstisi, huomaat omat maneerisi ja kiirehutiloinnit ja pystyt myös puuttumaan niihin.

 

4. Stimuloi lukijan ajattelua

Mieti näkökulma, joka yllättää tai herättää. Stimuloi lukijan ajattelua tarjoamalla jotain, jota hän ei osannut olettaa. Heitä lukija raiteiltaan kohti uusia näkökulmia. Luo vertauskuvia, jotka eivät ole kaikista tavanomaisimpia, ja yhdistele epätavallisia asioita keskenään. Jos olet saanut oivalluksen, jaa se. Parhaimmillaan voit virkistää väsyneen lukijan mielen.

 

5. Resonoi johonkin lukijassa

Empaattisuus ja samastuttavuus ovat suositeltavia asioita. Tekstissä saa olla sydäntä mukana – kirjoitathan ihmisille. Kun osa sinua ja persoonaasi on mukana tekstissä, saat lukijat resonoimaan paremmin kirjoitukseesi. Samalla tavalla kuin kasvotusten kommunikoidessaan ihmiset lukevat mielellään aidon ihmisen tekstiä. Voit olla asiantuntija, mutta toimia silti omana persoonanasi. Huumori tai yhteisen kokemuksen jakaminen voi olla keino, jolla saat yhteyden lukijaan. Innosta! Inspiroiminen on sallittua.

 

6. Löydä tekstisi äänensävy

Jos edustat kirjoittaessasi brändiä, yleensä on olemassa jokin yhdessä sovittu ääni, jolla yritys puhuu. Äänensävy on rakennettu vastaamaan yrityksen arvoja sekä ottamaan huomioon kohderyhmän, jota halutaan puhutella. Mieti äänensävyä, jolla kirjoitat. Kyse ei ole vain siitä, mitä sanot, vaan siitä, miten sanot. Tämä on jo todellista hienosäätöä, mutta parhaimmillaan se saavuttaa juuri ne luodut ostajapersoonat, jotka haluat tavoittaa. Äänensävy on se elementti, joka nostaa tekstin toiselle tasolle. Sama toimii niin henkilöbloggaajilla kuin yrityksen blogeissa. Juuri äänensävy saa usein lukijat sitoutumaan tekstiin.

 

7. Kuvita tekstisi oikein

Visuaalisuus luo kirjaimellisesti tekstiin ilmettä. Ilmeettömyys harvoin vetää puoleensa. Useimmat alustat mahdollistavat kuvien, grafiikan tai vaikkapa videoiden käytön. Hyödynnä nämä mahdollisuudet, sillä pelkkää tekstiä täynnä oleva näkymä uuvuttaa lukijan usein jo ennen kuin hän on edes aloittanut lukemisen. Kuvat ja grafiikka houkuttelevat lukemaan ja tukevat tekstisisältöä. Ne puhaltavat happea asiasisällön väliin ja tarjoavat hengähdystaukoja. Käyttämällä myös bullet pointteja, muotoiluja tai numerointia lisäät tekstin luettavuutta. Pilko asia ymmärrettäviin osioihin visuaalisuudella.

 

8. Tee otsikosta houkutteleva kutsu

Vaikka olisit kirjoittanut elämäsi tekstin, se voi jäädä lukematta, jollei otsikko houkuttele. Koukuttava otsikko on tehokkain houkutin, joka sinulla on käytössäsi. Älä kuitenkaan sorru hehkuttamaan iltapäivälehtimäisesti jotain, mitä teksti ei tarjoa. Hyvä otsikko kuvastaa tekstin sisältöä.

Se voi olla sanaleikki, intertekstuaalinen viittaus johonkin tuttuun asiaan uudessa yhteydessä, raflaava väittämä tai aseteltu kysymyksen muotoon. Otsikko voi olla nokkela, tai se voi kertoa informatiivisesti lukijalle jonkin selvän hyödyn, joka selviää tekstin lukemisella (kuten erilaiset vinkkiotsikot). Kirjoittamisen aloittaminen voi olla helpompaa, jos sinulla on jokin työotsikko. Lopullinen otsikko kannattaa kuitenkin päättää ja hioa vasta sitten, kun teksti on valmis.

 

9. Linkkaa sanomasi johonkin

Jos tekstissä esiintyy esimerkiksi joku henkilö, tutkimus tai organisaatio, voit palvella lukijaasi luomalla linkkejä muualle verkkoon. Se lisää blogisi informatiivisuutta, antaa lukijalle lisätietoa ja tukee myös sanomaasi.

 

10. Käytä avainsanoja, joilla tekstisi löydetään

Blogialustoissa on usein ikkuna, jonne voit luoda avainsanoja. Ne ovat perusmuodossa olevia sanoja, jotka liittyvät tekstiisi olennaisesti. Avainsanat vaikuttavat eniten siihen, miten hakukoneet löytävät tekstisi – mikä ratkaisee sen, löytävätkö myös lukijat tekstisi.

 

Blogin äänensävyn määrittelyssä kannattaa aloittaa ostajapersoonien luomisesta – jotta kirjoitat sille kohderyhmälle, jonka oikeasti haluat tavoittaa. Tästä voit ladata oppaan ostajapersoonien luomiseen.